Monday 24 December 2012

Siapa orangnya ??..

Salam Dear.....yang masih nyenyak tido lagi..
Salam U guys..


Lama rasanya tak post gambar u Dear kat warkah ni. Tak pe nanti u dah bangun kita posing2 ambil gambar berdua yea..Kemaskan u dulu, mekap cantik2, then baru snap gambar n I akan post kan kat n3 akan datang, ok syg...Sejak kebelakangan ni u banyak menghabiskan waktu ngan tido jea. Biasanya kalau bangun lewat, mesti malam tu susah nak tido, but now u akan tido juga malam tu...Walaupun secara fizikalnya u nampak bertenaga tetapi u are getting weak,,lemahhh jea...Walaubagaimana pun u tok sah nak bimbang2 sangat, u know why?..Coz I ada lagi untuk menjaga u Dear..

Baru2 ni ada tetamu dari Shah Alam datang menziarahi u, memandangkan tetamu ni tak biasa drive jauh so tetamu ni dengan kakaknya naik komuter sampai Seremban then I g jemput la. Cm biasa la, bila tgk u, ramai akan tersentuh hati dan biasanya menangis la. Setiap tetamu yg datang ziarah u, I akan menerangkan keadaan u seperti biasa. Punca u jadi cm ni, usaha2 rawatan u, jadual harian u etc etc...So tetamu akan lebih faham situasi sebenar. Dan tak kurang juga yg dok puji2 suami u ni coz sanggup menjaga u. Bab bila dia org memuji ni, I diamkan diri saja la. Sekiranya pujian tu berpanjangan, I akan tegur supaya berhenti memuji lagi. Bukan tak suka dengar pujian, hanya I takut nanti kena "Ain" ( bahasa org tua2..kena mata ). Maksudnya, takut Allah tambah ujian pada I lagi bila terlalu org memuji dan I risau gak kalau selalu mendengar pujian, nanti I jadi riak pulak...So biasa I kata, sekiranya nak memuji kami berdua ni, puji la dalam hati masing jea..Ingat, I ni hanya seorang suami yg biasa biasa sahaja. Tiada apa2 kelebihannya. Hanya seorang suami yg sedang menjaga isteri saya yg sedang sakit,. itu sahaja...

So berblik pada cita tetamu dari Shah Alam tadi..So cm biasa la kita borak2, berbagai2 soalan yg di ajukan dan berbagai jawapan I beri...Then I pulak bertanya satu soalan cepu emas..." Boleh tak puan berikan saya 1 nama, hanya 1 nama..Sekiranya..sekiranya puan sakit terlantar siapakah yang boleh dan PASTI akan menjaga puan sebaik baiknya??"..Bukan saya nak puan jatuh sakit,,tidak langsung niat di hati, hanya ingin bertanyakan soalan ini..."Siapa puan?" I tanya semula..Tetamu tu hanya mendiamkan diri jea...Dalam diam tu nampak riak mukanya cm sedih dan tersentak dengan soalan I tadi..coz dia kata "Saya tak de jawapan"..Puan, mungkin apa ujian yg saya alami ini adalah satu peringatan untuk orang ramai di luar sana agar lebih bersedia. Jangan ambil mudah sakit yg Tuhan turunkan pada kita...Betull,,sakit ini pasti ada, hanya berat ringan saja. Memang betulll kita ada Hospital yg canggih2..Tetapi sekiranya sakit kita tu menbuatkan kita terlantar dan pihak hospital masa tu tak dapat nak mengubati kita lagi dan kita harus di bawa balik untuk di jaga....SIAPAKAH GERANGAN ORANG YG AKAN/PASTI MENJAGA KITA??? Cuba u guys berikan 1 nama...HANYA 1 nama......Soalan yang perlu kita jawab semasa kita sehat ni, soalan yg perlu kita jawab  agar kita ada ketenangan hati sekiranya terjadi sakit sebegitu..Memang betul hanya ALLAH yg lebih mengetahui.. dan dari sudut kemanusiaan kita,  perlu kita bersedia dan kita perlu yakin bahawa org ini akan menjaga kita...Soalannya,,SIAPA org tu?...Fikir fikirkan.....( aaa, termenung masing masing !!!)..

Dari pengalaman I ni, banyak perkara yg I nampak jelas dan banyak perkara I lebih faham..Contohnya, I lebih nampak betapa ikhlasnya perhubungan keluarga semasa musibah melanda, I lebih nampak betapa hebatnya perhubungan sahabat2 I..,Dan juga I nampak siapa yg hanya "ketawa" bersama tetapi tidak "menangis" bersama..( u all fahamkan maksudnya )..Juga I lebih faham kenapa ada pihak yg lari dari menghadapi tanggungjawab sebegini...Sehinggakan I mengatur semula nama2 dalam hanfon I. Banyak nama "so call" sahabat dulu I padam...bukan putus siratulrahim tetapi hanya I berpendapat ni bukan sahabat tetapi hanya kawan2 biasa sahaja...Bak kata org, kawan "hai, hai" "bye bye..."..I lebih nampak juga betapa hebatnya keprihatinan kita sebagai Rakyat Malaysia !..Sebenarnya keprihatinan kita semua ni masih di tahap Hebat lagi..Dan I n Gee berterima kasih atas keprihatinan u guys pada kami..Terima kasih sekali lagi...

Apa la I merepek pagi2 ni...Actually, up date n3 ni I nak cita pasal seekor anjing, (cerita betul la )..memandangkan dah agak panjang I menaip so kita sambung dalam n3 akan datang la, boleh I uploadkan gambar Gee yg terbaru sekali. Alaaa esok lusa I update lerrr..Eh, u guys..I minta maaf yea, sekiranya soalan yg I ajukan tadi agak keterlaluan. Maaf kalau ada yg tak berapa suka soalan tu..I hanya ingin u all fikir fikirkan saja...Namun begitu, I senantiasa mendoakan U guys mendapat kesihatan yg baik sehingga ke akhir hayat...InsyAllah....Panjang la pulak penutup n3 ni...Dah la,,bye Dear..U guys pun bye bye gak...See u guyssssss....kiss sikit!! hahahahah hehehehe hohohoho....




58 comments:

  1. singgah cni pepagi...

    komuter seremban ngn umah abg abil dkt ke?

    ReplyDelete
  2. akakpn tiada jawapannya..

    hurmmm... w/pun punyai suami, anak2, adik beradik tp akak tak pasti siapa yang sanggup menjaga ketika berada di dalam keadaan itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak belajar tak kaedah cmana nak tgk org tu sesuai ke tak, sanggup ke tak..?

      Delete
  3. jawapan yang tidak pasti
    bagi soalan yang amat takut untuk dimengerti
    Mungkin juga Rumah Bakti
    sebagai ganti menjaga diri

    oh... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah bakti tetap berdiri
      Antara terpaksa atau sudi
      oleh itu jaga la kesihatan sendiri
      Pada Allah berserah diri....

      Delete
  4. Salam, Abil & Gee..

    Sebenarnya persoalan itu telah lama bermain di fikiran saya. Siapakah yang akan menjaga saya kelak kiranya ditakdirkan saya sakit terlantar? Sanggupkah suami dan anak saya menjaga saya? setiakah mereka menjaga saya? Entahlah... persoalan yang tidak terjawab nampaknya sebab belum lagi terkena. Mungkin sekrang mereka kata sanggup, mereka kata boleh tetapi bila tiba masanya hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui... itulah yang selalu saya dan kami katakan, beruntungnya Gee kerana Allah wakilkan Abil untuk menjaga sepanjang dia sakit, Alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan sebenarnya kita perlu beritahu bagaimana cara dan kesannya untuk menjaga pesakit yg terlantar ni, so biar kita bersedia sekiranya berlaku..

      Delete
  5. Bismillah,,n assalammualaikum both of u..sht selalu eh..segalanya telah Allah susun,,sukar untuk kita meramal seandainya suatu itu belum lagi berlaku..betul la seperti mana abg abil ckp..terlalu mudah mendapat kawan,tapi teramat sukar untuk dapat sahabat..mudah mendapat rakan yang meruntuh tapi susah menemui sahabat membina..bukan sahaja hai hai bye bye..tapi tuoch(minta bantuan kita bila dia susah) n go(meninggalkan kita bila dia senang)dan kita..Allah tetap bersama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ramai yg punya sifat mementingkan kemahuan sendiri kan...

      Delete
  6. Salam, Abg Abil & Kak Gee..

    Saya pon msih xde jawapan utk soalan tu..:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah nak jawab yea..tapi ada kaedahnya untuk kita tgk siapa yang boleh..

      Delete
    2. nak tau..nak tau gak..

      Delete
    3. Nak tau..? Kena bagi hadiah dulu !!

      Delete
  7. Entahlah Prof ustaz...harap2 janagn sakit sampai menyusahkan suami .. lagi2 sekarang ni dia keje sorang .... harap2 OKje dan anak anak sihat.. dan dia pun sihat . Semoga Allah tak menurunkan ujian sehebat prof ustaz!

    ReplyDelete
  8. Susah nak jwb soalan Abang Abil tu... xde jwpan... :(

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum, terima kasih atas perkongsian.
    Semoga kesabaran keluarga En. Abil jadi penjamin ke taman2 syurga.

    Tak salah rasanya soalan tu, dan soalan yang baik sebenarnya. Buat muhasabah. :)

    (Selalunya silent reader jer, post kali ni tergerak untuk komen)

    ReplyDelete
  10. selain persoalan yg en abil ajukan..still ade lg persoalan lain
    iaitu...

    sanggup ke sy or pasangan2 d luar sana menjaga pasangan sendiri andai kata di uji seperti en abil?

    kesetiaan en abil telah pun terbukti...

    ReplyDelete
  11. Bagi akak, jwpn pasti adalah ibu sendiri. Sebab akak dulu ada adik yg oku, asalnya ok, tapi di serang mcm Gee juga, sakit saraf hingga seakan lumpuh. Cuma dia boleh bercakap dan ketandas sendiri. Buah pinggang dah tak fungsi.
    Emak saja yg sanggup menjaga dan sentiasa disisinya hingga akhir hayat.
    Tapi, jika emak dah tiada, tak tahu siapa pula yg sudi menjaga kita bila ditimpa ujian spt Gee. Suami? tidak pasti sampai mana kesabarannya menjaga...

    ReplyDelete
  12. terharu dengan kesetiaan seorang suami yang sangat-sangat setia...

    ReplyDelete
  13. betul tu bro.. bila terjadi sesuatu musibah yang hebat yang diturunkan kepada kita , barulah kita dapat tau siapa kawan kita yan sebenarnya.. kawan, sahabat, dan keluarga yang sejati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Payah gak kan bro nak cari sahabat susah senang ni...

      Delete
  14. bagus soalan tu
    saya pun terfikir juga
    kalau saya sakit siapa
    yang sudi menjaga..
    kalau ibu, ibu pun dah sakit
    sekarang ni..
    maybe suami atau adik
    itu je yang paling hampir..
    wallahualam

    take care ye en abil dan kak gee :)

    ReplyDelete
  15. saya jawapan yg pasti suami, jika suami tiada, itu saya tidak pasti

    ReplyDelete
  16. pertame jawapan terlintas dalam hati mama saye (ibu kandung).. tapi sayangnye.. mama da takde.. da bahagie di alam sane.. timbul la perkataan suami pula.. mungkin suami la.. kalau anak da besar.. inshaAllah anak.. sori la.. terbanyak pulak name.. hihi..

    ReplyDelete
  17. br sempat mengomen..hehhe...ye la kt opis je ada tenet...ahhah...b

    betul pe yg abg abil coretkn 2...bila kita diduga br kite tau yg mne kwn yg boleh di panggil sahabat or yg mana kawan yg biase jekk...ada jugak adik beradik atau pn org-org yg ada pertalian darah cm kwn jek...sbb bila kte ada masalah sume lari..sume wat senyap je..sbb xnk kte mintak tolong kt dia...tp pandai plak bila kite sng dia dtg kt kita...time 2 rajin plak nk call sms sume...sy penah rasa abg abil...lg satu org asing plak yg dtg tolong kite...org yg kite xknal sgt...org yg xde pertalian darah pn...sanggup tolong...

    psl soklan abg abil 2 da tentu suami sy...atau pn mak sy...dua org da 2...hhehehe...

    ReplyDelete
  18. hati senyapKU berkata

    " EN.SUAMI "... AMIN.......

    ~ SMOGA ALLAH SWT SENTIASA MERAHMATI HAMBA2NYA ~.... AMIN3X...

    http://www.facebook.com/nurulhanomhazwadilla.mohdghazali

    ;)

    ReplyDelete
  19. terdiam seketika bila baca soklan en abil..mmg xda jawapan..sbb tak tahu.huhu..moga en abil terus kuat..dan moga k.gee cepat sembuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan moga u all semua dapat jawapannya yg pasti...

      Delete
  20. yuhuuu...amacam sedap x durian crepes?sesedap pau seposen tu x?hahahaha....sj kacau2 dh free tunggu nk blk ni dn settle ape yg ptt...tq utk sume sharing..nasihat..motivasi.dn plg berkesan ttg adab berkawan tu..uwaaaaa bleh nangis la...hehehe anyway hope abg setia berkhidmat utk lovely kak gie...insyaallah ade ms kite lepak2..tc ya bang...tq..tq...alhamdulillah...ekin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapppp..sehingga menjilat jariii...tqq ekin bawakan durian crepe tu..tq tq..

      Delete
  21. Susah nak cakap kan abil...until u really experience it. Yg u ingat can stand by u thru thick n thin..tetiba beralih arah...begitu jugak kawan...sahabat susah nak dapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la MK, tak sangka gak saya ada sahabat bertukar jadi kawan2 biasa jea..

      Delete
  22. i pun tak de jwpn utk soalan u...yg pastinya my mom sgt sayangkan semua anak2 dia...tp my mom dh tua..dh 70 so dh tak larat nak jaga anak kalau anak2 jatuh sakit...would i say my hubby akan jaga me time sakit?....i sendiri tak pasti...rasanya yer kot, hubby i baik orgnya (mcm abil gak--cewahhh)...cuma hati manusia berubah2...kita hanya mampu berdoa yg terbaik..
    salam utk abil & gie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan hubby kita tu kena yakin, jangan ragu2..sebab jawapan tu datangnya dari keyakinan kita..

      Delete
  23. lame x mengomen kt blog abg abil...just jd silent reader jer.
    yg pastinya jawapan utk soalan tue adalah IBU.
    tp kesihatan IBU juga tidak mengizinkan.
    maka sye perlu kuatkan diri agar biar sye jaga diri sye sendiri.
    In Shaa Allah...

    take care Abg Abil n Kak Gyee

    ReplyDelete
  24. salam abg abil,
    sy respect btol kat abg sbb mampu bersabar menjaga kak gee.
    mcm mane ye abg, nk latih diri kite ni jd sorg yg penyabar dlm menjaga org saket?
    nnnek sy saket, sy yg jaga dia. tp kdg2 kesabaran tuu betol2 ada d hujung tanduk. kdg2 smpai termarah dye, terkurang ajar dgn dye. susah nk kawal emosi ni. teringin nk jadi cm abg, sentiasa cool jee.
    btw, sy doakan semoga kak gee cepat sembuh. AMIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 tu marah gak, tapi masih boleh control..

      Delete
  25. Salam Abg Abil & Kak Gee,

    Soalan abg Abil tu buat saya tersenyum. For the answer; kalau tanya saya ... yang akan menjaga to Wallahuallam ... Tapi yang pasti takkan menjadi penjaga ... itu sudah tau dah siapa ... :( bukan nak buka aib ... tp ... that is sthg that i need to swallow ...

    Anyhow, Abg Abil, abg Abil sangat tough ... You are a good example of those selfish men out there .... kalau bole jadi 1/3 dr abg Abil pun dh perubahan besar ... well... at least 1 selfish man i know :)

    Salam Abg Abil ... Will pray for kak Gee

    Salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah, jaga ler kesihatan tu baik2,,nanti Allah jaga la kita...

      Delete
    2. Salam Abg Abil,

      How is kak Gee today?

      Btw, nama saya Umi :)

      Delete
    3. Wsalam Umi, Gee seperti biasa, begitu saja ler keadaannya..

      Delete
  26. Salam Abil ,

    Lama Moon tak jejak kat sini . Tetiba teringat kat kak Gee

    Moon rasa kalau Moon pegi sana misti moon yg akan hover nangis . Maaf la ai nih mmg berhati tau fu faa ....wat malu je tua tua cam nih nak nangis2 bagai

    Insyaallah En Abil ...moga kesihatan kak gee akan bertambah baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Moon..Saya ni pun dok baca jea blog Moon but tak tinggalkan komen..hehehehe

      Delete

Followers