Wednesday, 12 December 2012

Kayakan Hati tu...

Salam Dear...
Salam u guys...


Sakit pinggang I dah hampir sembuh sepenuhnya, hati pun rasa senang sikit, so petang nanti rasanya I boleh dukung u untuk mandi...Seperti biasa sekarang ni u sedang tido lagi, jadi I pun ambil ler kesempatan masa ni untuk update warkah u Dear..

Dear, dalam 2 tahun perkahwinan, (masa u sehat) tak banyak perkara yang dapat I tunjuk ajar pada u. Dengan adanya warkah ni, dapat la I tinggalkan beberapa perkara untuk u amalkan nanti..InsyAllah. Today nak ajar u amalan untuk meredakan hati yang sedang resah / gundah, marah atau yg sedang rawan (gelisah)...Hati ni kalau dah 'sakit', mula la cadangan tindakkan seterusnya di biarkan pada perasaan untuk menentukan. Biasanya cadangan tindakan dari perasaan ni tak berapa elok coz syaitan pun mula ambil peranan. Tu yang dari perkara yang kecil boleh menjadi besar n serious. Contohnya, isteri minta suami buat pengat durian jea asalnya (contoh, contoh).., "Abanggg, abg buat la pengat durian untuk dindaaa, nak rasa air tangan suami dinda la.." minta si isteri....Yang si suami pulak tgh layan game angry bird.." Alaa esok2 jea la buat, abang penat ni, dinda nak rasa air tgn abg? aa tunggu abg basuh tgn kang, ambil la air tu minum!!. Tak pun minta si Abil tu buatkan untuk dinda!!"...Dari situ mula la si isteri ni tadi rasa macam tak di perdulikan lagi..Maklum la, kawin dah bertahun2, bilangan anak pun dah boleh ganti pasukaan Harimau Malaysia kita tu...Hati isteri mula la melayarkan gambaran2 keburukan suami tu sebelum2 ni..perkara yg baik di buat suami hilang dah dari gambaran hati.....DAN bermula si isteri tu membebelll tak henti2...Suami tiba2 naik marah dgr bebelan merdu si isteriiii...Jadi la pergaduhan/peperangan....berpunca dari pengat duriannn!! Tu namanya BODOH bergaduh cm tu.....

Jadi untuk meredakan hati, ni antara kaedah2 yg boleh di buat....Kita g dapur buat air minuman yg paling kita suka minum..Bila nak minum tu tarik nafas dalam2, lepaskan nafas sambil sebutan ALLAH perlahan2 (bismillah dulu) hirup minuman tu. rehat sekejap..hirupan kali kedua pun sama, tarik nafas then sebut ALLAH sekali lagi pelan2,,Kebiasaannya masuk hirupan yg ke3, hati kita insyAllah akan berasa lapang dan reda...Tapi jangan kita minum depan pasangan kita tadi, g minum sorang2...Senang kan kaedah ni..

Dan bila hati tu dah reda, sekiranya ada masa terluang, ambil 2 helai kertas kosong, then tuliskan semua KEBAIKKAN pasangan kita dahulu pada kertas yang pertama..Tulis sebanyak yang boleh..Selesai tulis semua perkara baik yang telah pasangan buat untuk kita dan keluarga then kertas yg kedua tulis pula KEBURUKKAN pasangan kita tu...Selesai saja tulis, cuba bandingkan kebaikkan dengan keburukkan tadi..Nescaya kebaikkan tu selalu mengatasi keburukkannya...Jangan kita dok ingat jea dalam otak tu, kena tulis ! Bila tulis, kita nampak jelas...Hakikatnya semua orang tu baik2 belaka dan banyak perkara2 baik yg telah di buat hanya jarang2 jea buat perkara tak baik, so jangan la kita focus sangat pada keburukkan,,Ingatkan bebaikkan selalu, ianya akan menutup padangan hati kita pada keburukkan org lain atau pasangan kita tadi....Tu caranya kalau kita nak rasa nikmat hidup kat dunia ni, Nikmat rumahtangga, nikmat bekerja, dan segala nikmat2 yg ada (Nikmat Malam Jumaat boleh ambil kira tak !!?)....Enjoy your life !! Bila hati kita lapang, hati rasa reda,,kita la org yang paling kaya di muka bumi ni. ANTARA kekayaan kita terletaknya di HATI..So Dear, lapang2kan hati dan kayakan la hati u selalu...InsyAllah...

Sebenarnya banyak lagi cara yg nak di kongsi gelapkan bersama, memandangkan I ni agak malas nak taip panjang2...setakat tu jea. I suka berikan yg ringkas2 so senang nak di praktikkan oleh semua golongan...Ada satu lagi amalan ringkas untuk anak2 yang agak degil gak nak di share kan....tunggu la, nanti sekiranya teringat, I update....Rasanya petang nanti I nak buat pengat durian lagi untuk di makan sorang2 !! hahaha hehehe hohoho...Kalau ada tetamu yg datang I bagi air suam jea hahahaha..pengat I sorokkan !!hahahahahahahaha...(Jahat si Abil ni !)...

Memandangkan karangan ni dah panjang,  sebelum u Dear n u guys bosan membaca lebih baik I stop kat sini dulu...Moga kita di ketemukan lagi, semoga hari ini 12.12.12 di rahmati Allah pada kita semua...sampai bila2 pun mohon di rahmati Allah.....Ok guys cau cincau campur pengat durian !!!!! hahahahahahahahaha

74 comments:

  1. Terima kasih adindaku atas perkongsiangelap ini.

    Sampaikan ucapan Assalamu'alaikum kakcik buat Gee ya... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sama Kakcik..nanti saya sampaikan salam tu pada Gee, ni dia tido lagi...

      Delete
  2. Terima kasih banyak2 Master Abil atas ilmu nie. Mohon halal untuk di amalkan yer. Anyway, kalau bergaduh sebab pengat tu, boleh la ikut amalan nie, tapi kalau dah sampai tgn kaki semua naik ke tubuh isteri, jangan pula berani2 nak buat mcm nie lagi. Cepat2 lari ke balai polis yer...heehehhehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sampai tahap cm tu..kena guna zikir polis jea!!

      Delete
  3. tq for the tips!tapi saya kalo bengang sng je..naik bilik punggah kain..lipat balik dan susun balik hehehehehe

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas tips yg diberi....saya ni mmg seorang yg kurang sabar dan cepat marah...sian hubby saye :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tau kurang sabar kena la berlatih mengawal kesabaran tu...

      Delete
  5. Bismillah n assalammualaikum abg abil n kak gee..iblis telah bersumpah mahu menghancukan umat Nabi Muhammad SAW dengan pelbagai cara..dan salah 1 nya yg telah diulaskan dalam ``Kayakan hati tu..``elakkan jadi sahabat iblis so jangan mudah termakan dengan hasutannya..baik makan roti cecah pengat durian abg abil..luruskan hati dah minda selalu ingat Allah..segala kebaikkan yang telah dilakukan,,penawar setiap pertelingkahan..wassalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah..kalau termakan umpan iblis tu cepat2 ler solat taubat kan..

      Delete
  6. singgah jenguk abil & gee mcm biasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut la dengar cm ada org beri salam tadi...

      Delete
  7. sebenarnya xyah list kan pape pom about kekurangan o keburukan..
    sebb lau betol2 kita ikhlas sygkan sesorg...
    kita xkn terfikir pom akn kkrgn o kbrukannya..
    yg kita pk adalah barakah daripada Allah akan hubungan yg dijalinkan...
    kenikmatan yg diberikan olehNya sehingga kebahagiaan yg hakiki yg kita akn perolehi..
    insya Allah...
    sekadar renungan bersama... =)
    pe2halpom perkongsian yg menarik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya tu la hasilnya yg akan muncul..selepas di tulis kebaikkan tu, kita dah tak mampu nak nyatakan keburukkannya..Sebab tu la saya nyatakan kebaikkan akan mengatasi keburukkan...Bukan tak perlu tulis tetapi tak nampak keburukkannya...

      Delete
  8. NAK CUMA JUGA..TERIM AKASIH UTK TIPS

    ReplyDelete
  9. Betul En Abil..perkara kecil boleh jadi besar kalau tak kena gaya menanganinya..selalunya yg buruk tu le yg paling kita nampak...
    Saya suka makan coklat kalau marah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sama, suka mkn coklat..Suruh org beramal macam2 tapi saya guna coklat jea hahahahaha

      Delete
  10. amboiii abg abil..makan pengat durian sorg2 nmpk. pass2 lah kat sini skit..lama tak jenguk blog ni sbb bizi je manjang sy ni. Didoakan keduanya sihat2 sahaja...Kak Gee!!! hugsssss :)

    Lyana
    Putrajaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaa Lyana, kalau nak rasa sama pengat tu, perjalanan dari Putrajaya ke Seremban setengah jam jea sampai...

      Semput lagi tak?

      Delete
  11. blog tuan telah saya pautkan ke blog saya Tendang Terajang

    Semoga lebih ramai yang mendapat faedah dari kehidupan yang tuan lalui walaupun mereka terlupa untuk mendoakan kesejahteraan tuan dan isteri tuan.

    Saya doakan semoga Allah mempermudahkan kehidupan tuan dan seluruh keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan atas sokongan yg di berikan pada kami berdua..tq tq.

      Delete
  12. thanks for the info.. sgt berguna.. moga k.gee semakin sht ye.. moga jannah wat kamu berdua..Amin

    ReplyDelete
  13. xper abil, taip pnjang2, insya allah kami tak akan jemu untuk membacanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya yg malas nak taip panjang2..hehehe

      Delete
  14. sy ni brp kali dah iblis tu merajai diri sy....bila marah jer ada jer perkataan nak keluar dr mulut...tp bila istighfar byk2....lega sikit...cuma tu la..kita sbg manusia kdg2 susah nak terlepas dari belenggu iblis2 tu...apepun sy akan cuba yg terbaik...sbb sy tahu...setiap manusia itu ada kekurangan n kelebihan msg2..jd jdn kita samakan kebaikkan n kekurangan itu dgn org lain....

    ReplyDelete
    Replies
    1. So kekurangan kita tu kawal tau, takut apa yg keluar dari mulut kita masa marah nanti akan melukai hati org lain sampai bila2...

      Delete
  15. benda kecik pun sometimes terasa hati tak beragak hehe. thanks again for sharing this. and please please share kan cara dgn anak degil... saya amat la perlu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak tu biar la degil sikit..hahaha ada gak jadual nak marah2kan anak tu..

      Delete
  16. tahniah atas semua kesabaran... moga Allah membalasnya dengan memberi kesembuhan buat isteri... amin

    ReplyDelete
  17. kenapalahhhh komen makcik kemarin tuh (entry sakit pinggang tu) tak keluar...adakah sebab komen kat henfon, tulian kecik, mata kelabu & daku tekan butang lain???

    whateva...thx abil utk tips & doa yang baik utk diamalkan. take care

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana la Abil tau Makcik oii, mana silapnya komen yg lepas...

      Delete
  18. Assalamualaikum..

    Sekali lagi menumpang lalu~

    Jazakallah atas ingatan mengenai perihal gaduh yang bodoh itu..eeekeke..
    Kadangkala begitulah manusia, hal kecil diperbesar-besarkan..
    Semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan yang mensia-siakan hidup :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang lalu? sila sila..kita ni lain kali kena elakkan dari memperbesar2kan benda yg kecil..

      Delete
  19. haha iman sllu gurau ngn family bila dyorg suh masak nk mersa air tgn iman.iman cnfrm akan guro mcm 2

    ReplyDelete
  20. saye la tu.. cepat meledak kemarahan.. alhamdulillah.. da kurang sikit selepas 2 tahun memcube.. kawal kemarahan ni. kene istigfar banyak2.. kalau tak habis.. tapi kadang2 rede.. tak lame lepas tu naik balik marah.. semoge cepat la saye berubah.. tinggalkan sifat buruk ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo panas baran gak Fifi ni !! ada masa g jogging petang2, senaman ni boleh mengurangkan panas baran..

      Delete
  21. Tq Prof Abil... saya selalu gaduh2 manja jerk...idok ler smpai gtu hihihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus tu kalau selalu gaduh2 manja..jgn masam2 sudah !

      Delete
  22. good sharing....thanks bro abil

    ReplyDelete
  23. nak gelak pasal air tangan tu..tp satu perkongsian yang bagus..ehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea la, nak rasa sgt air tgn suami, begitu ler caranya..hahaha

      Delete
  24. prkongsian yg baik en abil..semoga k.gee cpt sembuh..

    ReplyDelete
  25. As salam wbt.

    Hola Abil & Gee!

    Syaitan mmg suka menghasut pasangan suami & isteri bg mereka porak peranda...sebab dah itu kerjanye kan... Sb tu masuk umah kena bg salam (basic)... Nak masak kena selawat, even nak buat air pun... rasanya Prof abil lagi bijak bab ni kan! :) Terima kasih sb suka ingat-mengingatkan :)

    Take care :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaa Marya, kita sama2 ulangkaji jea, semua org pun banyak ilmunya...

      Delete
  26. salam
    haha...saya dah pernah buat cik abil..
    memang kebaikan melebihi keburukan.walau dah puas dok pikir apa lagi yg buruk si dia nih....
    hidupkan selalu melengkapi...tak gitu..
    ngee..wat pengat makan sorang2...dekutnyer...

    ReplyDelete
  27. Salam, Abil & Gee...

    dalam perkahwinan ini kadang-kadang perkara yang kecil pun boleh mendatangkan marah, syaitan bersorak di belakang kita tak sedar, jadi kalau satu pihak marah, satu pihak lagi janganlah pulak simbah minyak, betul tak, Abil??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulll...tapi simbah minyak tu tetap gak berlaku kan..

      Delete
  28. kadang2 kalau tgh marah, fikiran kita lebih banyak kepada -ve.. tu yang kadang2 jadi bergaduh padahal puncanya kecik sgt kan??

    kadang2 kita lupa kebaikan org tu sebab tgh marah sgt.. biasalah tu... tp cara tulis kebaikan dan keburukan atas kertas tu zana nak cuba amalkan.. tq yer!!

    kalau gaduh2 manja x pe kan abg abil? gaduh2 manja sebab nak perhatian.. hehehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawal fikiran tu bila tgh marah lain kali yea..gaduh2 manja tu memang di galakkan sangat2..hahaha

      Delete
  29. hehhe..makan pengat sorang2 yer...kena kasik sikit kat kekawan , kesian dapat cerita makan pengat nie..kecur dibuatnya..hehe(gurau aje) xper janji kebahagian sentiasa mengiring kehidupanmu amin...

    moga sukses selalu k...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cm tu la Ustaz, dok sorang, makan pun sorang ler..

      Delete
  30. Biasa jugak dengar pasal tulikan kebaikan dan keburukan...tapi sampai sudah tak pernah praktikkan...he..he... tau-tau baik sendiri...

    Baru makan pengat jagung campur jemput2 ....

    ReplyDelete
  31. suami dan isteri kena saling bertolak ansur, perasaan amarah tu akan lenyap dengan zikir selalu serta taqwa kepadaNya. Semoga Allah cepatkan sembuhnya isteri En. Abil. Semoga tetap sabar dalam menanggung ujian. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa ramai suami isteri yg berzikir semasa marah? n Reda tak marah tu..

      Delete
  32. sedangkan lidah lagi tergigit kan bro..sabaq jer lah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tergigit lidah mahu keluar airmata,,sakit tuu bro.!

      Delete
  33. bercakap ttg marah...kalau sue dlm perasaan marah atau tertekan...sue lebih suka diamkan diri sbb takut kalau byk ckp nnt ada perkataan yg tak sepatutnya keluar boleh keluar n maslaah jd lebih berat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pompuan selalunya gitu suka diamkan diri bila marah,,kat blog jea dia luahkan perasaan tu..! hahaha

      Delete
  34. Saya pun suka buat air kalau bengang dgn suami. Tapi saya buat air kesukaan suami, pastu saya duduk kat dia dan hirup kuat2... SLUURRPPP!! Pastu suami misti tergoda, "Nakk..." dia cakap sambil buat muka manja. Time tu lah saya balas dendam, "pi buat sendiri." Muahahahha!

    ReplyDelete
  35. Rupanya prof ustz teringin kuah doyan ye...he..he...okje buat jugak 2 hari lps!

    ReplyDelete

Followers