Wednesday, 19 December 2012

Sayangkan anak...

Salam Dear..
Salam U guysssss...


Di adun dengan buah durian D24 yang terpilih, di gaul bersama santan kelapa yang suci bersih, di tambah kemanisannya bersama gula melaka secukup cukupnya...Dan di masak beralunkan zikir zikir Asma Ul Husna serta selawat dan salam buat Junjungan Rasulullah s.a.w. keluarga dan sahabatNya...Maka tercipta la Pengat Durian Kasih Sejati oleh chef. Abil sekali lagi............hahahaha hehehehe hohohoho......

Ini la chef Abil yang malas nak masak, hanya tahu masak pengat jea dan di makan dengan roti Gardenia...Few days ni rasa malas nak keluar makan dan ada rasa bosan dah, asyikkkkk makan kedai jea, so nak luangkan masa bila kekasih hati I dok tidooooo jea tu, I pun masak ler..Pagi makan pengat, tengahari, petang sampai la dinner..Pengat n roti, sampai kencing pun dah bau durian !!...Dearrrrrrr bangunnnn laaa, masakkk...bila nak bangun daaa !! Tak pe, tak pe, u tak bangun I cari girlfren!! aaaa padan mukaa...cari girlfren pandai masak....aa aa tak tau,, lebih baik u bangun cepat...!!

Petang kang nak mandikan u, ni u masih bom bom lagi....Sekarang ni asyik tidooo jea kerja u Dear, petang baru bangun, pas tu malam lewat sangat tido, pukul 2, pukul 3 baru lelap...aiyaaa..Nak buat cmana kan, dah u sakit cm tu...Tido la dulu, biar I update sikit ni...Guysss, so apa bikin time2 cm ni..? Yang bekerja tu, tentu tentu kerja la,,yang tak bekerja ni buat apa? U guys pun update blog gak yea..Hari ni I dok blogwalking,, tgk si Boni Kacak kita tu berlakon berlagak..hahahahaha terhibur gak hati..yang update pasal keputusan PMR pun ramai, sampai ada yg nangis! bukan anak dia yg cemerlang, anak buah dia ! tu pun dia leh nangis,,pun I gelakkan dia gak hehehehehe...Tapi yang si Aida ni (Kuyacumi. blogspot), dok update blog dia, time kerja yea!! Dia ni suka cita makannnnn jea..hari ni pasal Cempedak..Cempedak pun leh jadi cita!! apa la.. hahahaha...Yang I ni dok gelakkan semua orang pulak,,jahat betul si Abil ni..!

Alang2 I dah update ni, nak share sikit la pasal anak u guys tu, I ni tak de anak lagi, tak tau la bila boleh I menimang anak, teringin pun ada ni, maklum la usia pun makin meningkat,,Bulan depan Bday I..28.01 1969...44 tahun..U guys jangan buat2 baca jea cm silent reader pulak nanti...pandai2 la poskan hadiah Bday I tu...( Memang tak malu pun mintak hadiah !)...Yang tak de anak, teringinkan anak, yang ada pulak seronok la rasa di hati tu...Walaupun anak2 ni kadang2 nakal jangan kita pukul dia ikut kepuasaan u all pulak..Few days lepas I baca ada BAHLOL bahlol ni pukul anak sampai mati, pukul macam tendang bola..Ini apa ni !! Takde akal ke!?..Bila dah kena tangkap, baru dia tahu menyesal kononnn...Buat2 muka sedih...Masuk Tv tu jangan kaburkan muka dia, pampang jea biar semua org kenal jahatnya sifat dia tu..!! Budak tu ahli syurga, tak kira apa bangsanya..kau org pukul ahli syurga!!...Memang tahap Bahlol la lu org ni...Tak beramal, tak tau cmana nak kawal nafsu,,tu la akibatnya...Astagfirullah Al Azim...

Kita kecik2 dulu pun nakal, memang ada ibubapa kita yg pukul tapi tak la sampai mati atau tahap dera cm tu...Nama pun budak2,,semua perkara dia ingin tahu..bukan dia tahu berkemas pun, hanya tahu nak bermain n bersukaria jea...Ibubapa kena la tahu dan faham anak2 ni semuanya sama..Jangan selalu marah, takutkan dan pukul anak2 tu..Nak pukul gak, bolehhh..tampar tapak kaki dia, tak pe...Budak2 ni kalau di cubit atau di pukul angota badannya, kesannya, dia akan mempunyai sifat degil yg tinggi, sifat melawan atau kurang ajar pada ibubapa bila dia mula akhir baligh..Bukan maksud dia nak balas dendam, bukan...Pukulan kita tadi yg mencipta sifat2 anak cm tu nanti...Kadang2 I ada gak tgk kat shoping2 complex, terutamanya bila ada di kedai mainan, si ayah tadi tak nak belikan mainan, anak pulak meronta2, tergolek3 atas lantai tu n nangis2 ngan suara yg memang ramai tak suka dengar..(.aduhhhh, bingit telinga di buatnya)...Apa perkataan yg keluar di mulut ayahnya tadi.."Aku bantai kang! bangun!"...Bila mak budak tu datang, ngan mak2 budak tu kena marah ngan si ayah.....Rasa2 betul tak tindakkan ayah tadi tu?..Kalau rasa salah, kenapa buat?.."oo saya rasa marah masa tu"..kawal la kemarahan tu.. Baru la hebat namanya seorang ayah.!" Alaa Abil,kau tak de anak lagi, senang la kau cakap.."..Sebab perkara tu senang di lakukan, sebab tu I cakap...Nak menang jea si Abil kalau bercakap....Ai, dalam azan pun di ajak kita ke kejayaan/kemenangan...Amacam?..

Dah, dah..bukan nak menang cakap atau nak rasa diri ni jea betul,,bukannn..Nak ajak ke arah menjadi tunggak keluarga yg lebih baik, biar kita ni nanti jadi kebanggaan anak2, menjadi contoh ibubapa yang hebat..Jangan la marahh...Sekiranya kita ada anak yg agak nakal atau malas dengar kata..Tiap kali bila buat air minumnya si anak tu, baca la nama Allah ni..Al Muqit (nama yg ke39 ikut turutan Asma Ul Husna) berulang ulang dan hembuskan pada air minum tu. Kalau mulut tu bau petai, bau durian, bau ROKOK!! jangan buat, hilangkan bau tu dulu.... InsyAllah, lama kelamaan elok sungguh budak tu, tak la dia nanti dok golek2 atas lantai cm tadi...Dan bagi mengelakkan anak2 dari kemalangan/kecederaan, rajin2 bacakan nama Allah ni pulak..Al Barr..(Sumber segala Kebaikkan, nama yg ke 79.) berulang2 dan tiupkan di kepala anak tu...Kena la kita rajin2 sikit buat amalan tu..Ini di antara amalan2 ringkas yg ada untuk anak2....Sabar dengan anak2 ni, suatu hari nanti pasti Allah membayar upah dari kesabaran kita melalui anak2 kita nanti....Berbaloi bayaranNya pada kita...Cukup la, jangan la lagi pukul budak2 tu..Kalau marah sangat pun, denda la anak2 tu..cm, suruh dia berdiri kat sudut dinding tu dan baca fatihah 10 kali ke, Denda tak bawa jalan2 ke..Denda tak dapat mainan ke...Denda denda cm tu jea la...Sabar dan curahkan kasih sayang tu pada anak2...mak ke bapa ke sama jea tugas dia... TETAPI Jangan lupaaa,, si ayah dah curahkan kasihnya pada anak2...pada mak budak tu jangan lupa lak curahkan apa apa yg patut !!! hahahahahahaha hohohohoho.. 

Aaa cita pasal curah mencurah pada mak budak ni...Pada pasangan yang nak bermalam jumaat tu (ehem ehem )..Apa senyum2 u all ni!!!!....oooo bab ni bukan main sukaaa yea!!!...Dengar ni,,Sekiranya lupa membaca doa atau lum hafal lagi, Sebelum memulakan aturcara ehem ehem tu tadi, baca la nama Allah yg ke10..Al Mutakabbir (Yang Mulia ) berulang2, dalam 10kali ke...InsyAllah, akan di anugerahkan nanti seorng anak yg solehhh...InsyAllah......APA !! ubat tahan lama!!?? Tu g tanya dengan 'PapaBlogger' kita tu..dia pandai..Saya mana tahu,,lagipun dah hampir 2 tahun puasa so agak lupa dah,,!!...aiyaaaa, tak de soalan lain..Arghhh tuiii  !!

Ok la, setakat tu jea..kang cita panjang2 kang, ada yg ajak pasangannya balik awal pulak..! dah, dah..I nak mandikan Putri I yg baru bangun tido tu..U all rajin2 la amalkan apa yg di share ni dan sayang sayangkan la anak2 kita tuuu.....Yang belum ada anak, rajin2 la sayangkan Abg Abil u all sorang niiiii...hehehehehehehehe..Abg abil Hen..semmm..hehehehe ok Dear, jom mandi..Guysssss, see u laterrrrrrr..byeeeee.....



58 comments:

  1. Betul cakap Abg Abil... tak baik pukul anak.. TAPI kadang2 terpukul juga kalau dah geram sangat tapi takde la teruk2 sampai yang dalam youtube/sotkabar tu.. Kalau lepas terpukul cepat2 istighfar..

    ReplyDelete
  2. Bismillah,assalammualaikum kak gee n abg abil..kak gee dah mandi eh..wangi sangat..anak tu anugerah Allah bersamanya Allah sertakan ujian untuk ibubapannya juga..beruntung dan bersyukurlah pada yang memilikinya..tidak semua orang bertuah..tp sayang bila sesetengah ibu bapa jahil dalam mengurus amanah Allah ini..nauzubillah..azab sengsara akhirat sedang menunggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar Tuhan dera dia org ni pulak nanti,,rasakan!!

      Delete
  3. Salam abg Abil, tq ye diatas kunjungan abg Abil terhadap blog saya. Saya mendoakan abg Abil dan Kak Gee sentiasa mendapat kebahagiaan dalam rumahtangga dan Allah memberikan kesembuhan kepada kak Gee. Ameen. Siapa yang kita cintai didunia akan bersama dengan kita si syurga nanti.=). Salam ziarah dari secangkirbicara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si penjelir lidah ni lagi !! hahaha..saya selalu ke blog semua, kadang2 tu tinggalkan komen kadang tidak jea..

      Delete
  4. sblm akak bg adiah ntuk abil, bek abil bg akak dulu sbb bday akak cuma tinggal beberapa hariiiii jer lagi, aci tak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo ini Tidak Adil !! akak jea yg kena bagi, saya tak boleh bagi sebab saya adik....hahahahaha

      Delete
  5. nak komen tang mana tau...
    yup memang aye sayang anak aye... dan anak pak mertua aye
    hohohoho...

    ReplyDelete
  6. Pada mak budak curahkan apa yang patut ek. Eiii..noti la abg abil ni. Betul la kan. Kesian anak anak yang kena dera ni. Ta sanggup nak baca kisah mereka ni. Patutnya anak anak untuk dilindungi. Bukan untuk di sakiti. Berapa ramai yang teringin anak tapi tak de anak. Tapi yang ada anak diseksa pulak. Tu lah dunia sekarang. Zaman canggih sangat sampai akal dan pikiran manusia entah ke mana.

    Tapi kadang kadang kalaundah geram sangat kat anak terlepas jugak sedas dua...dush dush....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooo anak bila geram di dush dush kan yea..kalau maknya di curah...ooooo INI TIDAK ADIL !!

      Delete
  7. Terima kasih untuk tips. Sejak ada anak ni kan, sebenarnya tahap kesabaran saya melonjak naik, mmg baaaaaaaaaanyak bersabar. tapi kadang2 tersasar jugak, ala jerit2 babam bontot sikit jer, diapers tebal pun huhu (nak sedapkan hati sendiri)

    ReplyDelete
    Replies
    1. no,no,no,no....jgn tersasar2 lagi pas ni..ahli syurga tu yg kita sasar!!!

      Delete
  8. Replies
    1. Yang dia ni dok test jea dari tu hari !!...tak clear lagi ke?

      Delete
    2. Ai, dah berbintang pulak !! test, test..dengar tak?

      Delete
  9. setiap kali saya babab (bukan pukul tau hehe) My Pearls, lepas tu memang nyesal bukan jembalang...eh kepalang. Terima kasih atas tips2 abg abil tu, nanti saya nak try insyaAllah (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal tu la jgn babab, kita gak yg nyesal kan...

      Delete
  10. a.abil.. dh dpt..tq for de info n tips2..hehe.. lepas ni.. layan smpai hbis warkah buat isteri.. semangat a.abil buat nurul semakin matang dlm hidup.. segale kesilapan buat nurul cepat bgun dr tidur.. ~~k.gee.. tgk.. a.bil.. dy kn.. kn..kn..kn.. saaaaaaayang n love2 kn k.gee.. haahhaaa > miss u k.gee.. a.abil.. doa u sebagai seorg suami akn d makbulkan.. cume belum tibe masenya.. in shaa allah akn tiba sinar bahagia itu. tidak d dunia.. akhirat jua.. aminnnnnnnnnn..
    ( http://www.facebook.com/nurulhanomhazwadilla.mohdghazali)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 Allah makbulkan cepat2 kan nurul...nanti abg terjah fb nurul yea..

      Delete
  11. bahahaahha perenggan2 terakhir tu nakal. btw,thanks kongsi tips2 ni semua. hai kak gee! cepat bangun nnti bole kita masak sesama =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perenggan last2 tu yg ramai suka...hehehe

      Delete
  12. kadang2 hilang sabar gak ngan karenah anak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kadang2 tu biasa la..marah2kan jea..

      Delete
  13. manusia yang pukul anak2 kecil tu dan buat macam bola tendang sana tendang sini tu memang tak layak dipanggil manusia sebenarnya.. kita yang tgk ni rasa macma nak tendang2 pulak kepala perilaku tu.. apa nak jadi lah dunia sekarang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, lu buat pulak film cmana nak ajar org2 jahat cm tu..

      Delete
  14. Tq ustaz abil....dah la ustaz pulak dah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha bukan ustaz la Mk oii..hahahaha lum pandai lagi nak jadi ustaz tu...

      Delete
  15. sedih dengar berita nak dipukul hingga mati..tp kan abg abil..sedaplah pengat tue.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo cik puan yg belum belajar tukar tayar keta ni yea..sorry pengat dah habis hahahaha

      Delete
  16. salam abg abilll....sy pn ada ank yg br setahun lebih...ada jugak sy terbaca bdak yg bwh duatahun ni kalo dia hempas brg ke dia merajuk ke dia nangis kuat2 ke 2 sume cara dia nk tunjuk perasaan dia, sbb dia xreti lg nk ekpresikan perasaan dia...cara2 cm2 la dia buat...bnda2 yg dia buat 2 bkn bermaksud dia degil jd jgn sesekali pukul...just peluk dia n tenteramkn dia...n skang sy wat cm2 kt ank sy..dulu slalu gak sy mrh tp bila da baca bnda 2 sy da xmrh tp sy senyum & sy peluk dia...bia la dia meronta2 kne peluk ngn mak dia(rimas la 2)...hehehe...buat pengetahuan abg abil suami sy org yg pling sbr ngn ank...dia xpukul pn...kalo mrh pn sy rse cm dia xmrh...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la cara tu, pelukkan anak dan kebanyakkan ayah sebenarnya banyak bersabar dengan anak2 ni, hanya segelintir saja yg hilang pertimbangan..

      Delete
  17. salam buat en abil dan k.gee..;-)..moga menjadi amalan bila ada anak nanti..menuntut ilmu sebelum kahwin..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum tunggu anak tu, hafalkan dan jadikan amalan harian, nanti dah kawin bila beramal tu cepat jea kesannya,,

      Delete
  18. Benda mudah...hafal je nama Allah tu kan...tp nak mengamalkannya...masyaallah susah ya rabbi...harap berubahlah okje hu...hu.
    Memang susah mendidik anak ni prof ustz....lagi yg dh remaja ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kan la OKje lum hafal lagi..dah hafal kan...?

      Delete
  19. hhmm..dulu masa muda2 ,darah tgh panas...mmg akak gaang ngan anak2.tapi sejak umur dah meningkat ni,nak marah anak,tak sampai hati pulak..kesian tgk muka anak2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kena tegas gak kan ngan anak2 ni, terutama bila nak masuk remaja tu..

      Delete
  20. baca pasal ank rindu plak kat annk di rumah....TQ prof Abil...nanti nk try masa bancuh susu ank....

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum, mudah2an sentiasa dlm rahmat & kasih sayang Allah.
    Bagi akak menjaga enam org anak takkan sama dgn menjaga seorg isteri yg sdg En Abil rasai. Ada bhgn masing2. Banyak ujian yg perlu kita hadapi, dgn kerenah yg pelbagai. Sesungguhnya DIA Maha Mengetahui segala2nya. Kesabaran dan ketabahan serta kebergantungan 100% kpd Allah itu perlu. Moga bahagia menanti di hujung kesabaran itu. Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm cikgu..wahhh, murah sungguh rezeki cikgu, 6 org anak yea..hebat,hebat..saya ni terasa gak nak ada anak sendiri...

      Delete
  22. Assalam Abg Abil,

    Sekadar cadangan...apa kata abg abil letak sekali no. akaun abg abil kat profile..jadi mudah le utk pmbaca yg nak menyumbang utk kak gee...

    Bukan apa, segan le nak tipon u, nak nyumbang bukannya banyak pun..jadi bila dah ada no. akaun boleh je tgk dari situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada terfikir berbuat begitu..nanti saya latakkan ac no tu..tqq cadangan tuu..

      Delete
  23. Bagusnya tips sebut nama Allah tu.. Tq yea bro Abil.. In Shaa Allah M praktikkan nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq jea !! 28.January nanti kena bagi hadiah !!..hehehe

      Delete
  24. Terliur tgk pengat durian tu...saje je prof abil ni... Hehe...
    Saya sentiasa doakan kak gee cpt sembuh.. :-)
    Saya ni dah 2 tahun kahwin, tapi takde anak lagi..mungkin belum rezeki.. Geram tgk org yg selalu marah/dera anak...geram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhh..tertinggal komen ni..maaf lewat balas..

      Delete
  25. As-salam abg abil..baru dpt baca n3 ni. Ya allah sukenye dpt tip psl anak. Sejak bukak skolah ni..nadia asyik duk marah anak nadia..tahun 3 thn ni..asyik duk hilang barang skolah..ari ahad beli bekas mkan kat kedai ari isnin blk skolah badan ade tudung bekas xde..dulu bg tupperware..hilang skrg bg tipuware...pun hilang gak..pastu pencil, soknye ruler..aduhai klu smpi hujung tahun mau berdozen2..beli brg stationeries..insyallah akan amalkan info yg abg abil bg...tengkiu so much!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Look who's talking!..Dia dulu kecik2 pun cm anak dia gak..betul kan..?

      Delete
  26. Abg abil kite dulu budak baik taw hihi...mak kite dulu garang gile...time dia pukul..kaw2 punye..tu sbb x brani nk buat second time...skrg ni bila nadia rotan anak dia plak mrh kat kite

    ReplyDelete

Followers