Tuesday, 7 January 2014

Tanggungjawab vs Peraturan..

Assalammualaikum U guys

Minggu depan kita sambut Maulud Nabi s.a.w. Seronok oo!! Selawat jangan lupa, 100x sehari tau.! Dahulukan sambutan Nabi s.a.w. kita ni, yg majlis kita selepas tu..Jangan Lupa!! Utamakan Kekasih ALLAH, ALLAH akan utamakan kita..InsyAllah.

Baru baru ni ada yg bertanyakan pendapat.."En. Abil apa pandangan u kalau saya nak tambah isteri?, saya ni bla bla bla..." Jawab saya "Boleh, takde masalahnya. Hanya nak bertanya..Cuba tuan susunkan 5 nama isteri2 Nabi s.a.w."..."err,err,err" jawabnya ( tu baru 5 jea nama, emm)..I pun kata " Nak kawen ni kita ikut sunnah betul2, pastikan silaturrahim yg pertama dan yg kedua baik. Dan jangan la kawen sorok2!, Kalau boleh, teruskan la, InsyAllah." ..Kebenaran ALLAH dah beri, kita pulak gunakan la KebenaranNYA ikut peraturanNYA dan ikut la Sunnah Rasulullah s.a.w.. Baru la "mampu" namanya selain dari segi financial yg cukup. Persoalannya, Mampu ke bang!!??

Pada I la, memang I galakkan para suami atau bakal2 suami ni belajar mengenali ke semua isteri2 Nabi kita. Bukan bermaksud untuk tambah bini! Bukann...bila kita mengenali isteri2 Nabi s.a.w. tentu kita akan bertambah sayangkan isteri kita yg ada tu. Suami akan lebih mengenali sifat2 isterinya yg satu tu dan suami akan lebih bertanggunjawab terhadap isterinya..INGAT tuan tuan (suami ), dari hujung rambut sampai hujung kuku kaki isteri, adalah TANGGUNGJAWAB kita para suami. Kasih kita pada isteri tanggungjawab kita kekal/tambahkan tiap hari, kesihatan isteri, penat lelah isteri, kesusahan isteri, kenyang perut isteri, PERHIASAN isteri!! (sukaa pompuan part ni kan! ), semua tu adalah di bawah tanggungjawab suami..! Jangan nak ambil mudah tanggungjawab yg ALLAH dah bagi tu. INGAT!! kerja tu ALLAH bagi. bukan mahkluk asing dari planet Pluto yg bagi!! Main2kan tanggungjawab ALLAH, pasti ALLAH akan "main2" kita..Dengan isteri kita ni, kena banyakkan sabar. Terutama pabila melayan kehendak dan bebelan isteri isteri kita tu..Atas sebab tanggungjawab dan kesabaran ini lah, Tuhan menaikkan darjat dan amalan kita bila dah berkawen..Darjat amalan yg lebih tinggi dari org2 bujang!..

Yang si Isteri pulak, 4 perkara mesti di pahat. Taat pada TUHAN, Solatnya (fardu ain), Kehormatannya dan TAAT pada suami. Yg ke 4 tu la ujian Isteri kebiasaanya, dan di situ la kebiasaannya sang isteri GAGAL..! 

Suami minta buat air minuman, Isteri kata "Tunggu jap", "alaa abg buat la sendiri." ..Gagal!.. Suami nak g kerja, baju suami tak tersedia lagi, tapi baju isteri dah siap cantik!..Gagal.! Bila g kenduri kawen, tuu diaa, isteri bersolek cantik nak tunjuk kat org, pakai gelang sampai ke bahu!!..Gagal!..Pakai wangi wangian nk g kerja tanpa izin suami..Gagal.! Suami tak bagi keluar atau tak beri kebenaran buat sesuatu, Isteri buat gak dan terlalu banyak menyoal dan bantah..Gagal..Malam Jumaat suami dah "Ready"..Isteri tido berdengkur sambil pakai baju tido yg paling selekeh di dunia!!!..GAGALLL!!!!!..Itu la contoh2 yg ada dalam kegagalan isteri mentaati suami..Jangan kita gagal dalam peraturan yg ke 4 tu, Peraturan yg di gariskan oleh ALLAH sendiri..Di ANTARA akibatnya..tuu, soalan yang di perenggan kedua tadi..yg tanya pendapat I tadi..

Tanggungjawab dan Peraturan suami isteri ni mudah jea sebenarnya. Mudah kalau di praktikkan. Sayangnya masih juga tak nak perbaiki. Susah ke nak sayang kasihkan Isteri?? Susah ke nak taat pada suami yg baik?? Atleast, jadi la contoh yg baik untuk anak2..Pegang pada Tanggunjawab, Taat pada peraturan Tuhan tadi maka berbahagia la hidup..OOOOO lagi satu..Tolongggg la, takyah nak bercekak pinggang!! Mahal rezeki u guys nanti, susah nak settlekan apa2 masalah jadinya..Ingat jgn cekak2 pinggang lagi (malas I tgk!) melainkan dalam Peperangan jea di bolehkan..! I dah cakap sebelum ni kan,,tapi masih buat!! aduhhhhh...

Panjang dah entry ni..cukup dulu sampai di sini..DIM nak sambung otograf buku ni..U guys dah order ke???
Bagi penduduk di Shah Alam boleh dapatkan di kedai buku tingkat 1 di PKNS tu yea..ok byeee...bye sayang DIM semua..byeee...



59 comments:

  1. bila di fikirkan balik..masih banyak yang cik kene perbaiki..banyak peraturan suami isteri yang kekadang terlepas pandang.
    Terima kasih dim, kasi motivasi free kat kita..hihihi..lepas ne tak nak Gagal2..nak lulus je sume...
    #pssstttttt...cik belom oder buku.in shaa Allah ade rezeki lebih cik oder yae..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok ler gitu..lulusan ujian nanti Tuhan bagi hadiah istimewa..

      Delete
  2. Banyakkk nya kekurangan diri ini bang.. adus! byk yg masih gagal... kesian suami...huhu.. kena perbaiki diri lah jawabnya lepas ni..TQ sllu mengingatkan bang DIM....:)

    ReplyDelete
  3. Cantik N3 Abil ni. Kakak suka!!
    Tidak kira lelaki atau perempuan kena lulus baru cantik dunia dan akhirat.
    Abil macam mana? Gee tetap dihati tapi lelaki yg punya isteri kalau beribadah pahalanya berganda tau. Tak mahu cari pahala berganda ke?

    Maaf kakak gurau ye:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni tengah tengok2 ler Kak, yg pekenan semua dah kawen!!..

      Delete
  4. Nice N3 abang Abil..agama tidak melarang poligami..silakan bagi yang berkemampuan..namun tarbiah dulu diri..isteri anak-anak malah keluarga sebaiknya kerana di akhirat kelak bila mana anggota racak berbicara sedangkan mulut tertutup kemas..tatkala itu kita tidak mampu untuk mengubah apa yng telah berlaku walau sejengkal..walau setapak dan walau seinci..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab ni semua org tahu kan apa akibat n soal jawabnya..hanya nak buat atau tidak jea. So kita ni ingatkan jea, di sana nanti kita jadi saksi jea..

      Delete
  5. Betul tu abd AFA. Bab kawin lebih dari 1, suma nak ikut nabi SAW. You want 4 wives but you can't even handle 5 prayers. Start with what's fardh before considering what's sunnah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau keperibadi tu bagus boleh la pasang 2,3,4..kann..

      Delete
  6. kandaaaa.......... mana buku dinda.... marah nih.. ( cekak pinggang ).... hahahaha.... bile cekak pinggang tu teringat ade satu n3 kanda yg lepas... bila memasak jgn cekak pinggang... smpi skg dinda masak letak tgn kat blakang... tringt pesan kanda tu...

    en suami dinda tu kalo nk p kndri kawen... dinda dh ready kan bju n sluar nye... dinda siap kmdian... tp kan bile dinda lmbt die pulak yg bebel.. sdgkan dinda kne siapkan perkakas die dlu... huwaaa... acane tu... slu nye dinda akan senyap.. dan buat badak je... mls lyn... hahahaha

    ReplyDelete
  7. En suami marahkan dinda!!!! oooo berani dia yea marahkan dinda kanda ni..!! oooo..mana dia mana dia??!!

    Nanti kanda semak ngan company pasal buku tu..tu hari dah poslajukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe... nnti kanda check status buku dinda ye... nnti lmbt kak gee nk dpt hadiah dr dinda... haa... kan dinda dh jnji ari tu... kan kan kan....

      en suami kate " b jgn make up tebal2 dh mcm hantu kak limah "... hehehehe

      Delete
    2. Hahahaha..hantu kak limah tapai!! hahahaha

      Delete
    3. heppp.... tapai2... kalo tapai ubi tu... celup tepung dan goreng.. sedap tau kanda... jawa panggil rondo royal....

      Delete
  8. Btul3x tu abg abil kan kan..stuju sgt.

    ReplyDelete
  9. Kenapa? Iblis boleh masuk ke syurga mengoda Adam.. Seorang Isteri wajib sujud kepada Suami.. Maha adilnya Dia, wajib anak lelaki sujud kepada Ibu..

    Tiada Iblis mahu sujud selain kepada Allah, lantas engkar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barang siapa yg mohon pada Allah, tentu sekali Allah makbulkan..samada baik atau buruk permohonan tu,,tapi bersedia la akan balasan permohonan itu tadi..

      Delete
    2. Kawan2, yg di maksudkan sujud dek Cemara Chenta tu, ertinya hormat n taat yg baik yea..jangan ko org betul2 g sujud pulak nanti!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Thumbs up Bro Abil atas pemahaman ayat saya :)

      Delete
  10. Assalammualaikum...en.abil,

    terima kasih .. perkongsian yang sangat menarik.. luahan hati nie.. ilmu juga bukan hanya didapati daripada pembacaan atau belajar tinggi2 kan.. tapi melalui pengalaman hidup jgk.. en.abil penuh ilmu cara nak tackle isteri.. heheh dan cara isteri nak tackle suami pulak. Sesungguhnya semua itu adalah pengalaman hidup..

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengalaman yg tak seberapa ni kita share ler sikit2..Sekiranya ada pahala, saya hadiahkan buat arwah Isteri saya tu..InsyAllah.

      Delete
  11. Banyak yang perlu diperbaiki utk menjadi isteri yg solehah...uhuhuhu.. Trima kasih DIM mengingatkan pada kami2 yg pegang title isteri nie....

    ReplyDelete
  12. isteri2. ...jaga suami ni mudah kerana allah ada beri kelebihan yg istimewa untuk isteri..remote control suami adalah DOA...doa isteri ni masyaallah magic dan sangat kuat sebab Allah menjaga mahluknya yg lemah cam kita ni...apatah lagi kalau isteri tu teranaya..syaratnya isteri itu adalah mukmin yg berIMAN(percaya)..tapi ingat doakn yg baik2 je tau...kasihan husband kalau kita doa kerana perasaan dendam...kita jugak yg susah kalau husban kita ditimpa musibah...mdoa yg baik2 je...over pulak saya sekadar kongsi kongsi pendapat - isteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqq share di sini..perkongsian yg baik..

      Delete
  13. saya baca ni nak tambah ilmu. nanti kawin boleh laa praktikkan mana yang baik dan elakkan mana yang buruk. insyaAllah. TQ. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cepat2 kawen, nanti boleh praktikkan..

      Delete
  14. Perkongsian yg bgus..boleh jadi panduan bila dh kawin nanti

    ReplyDelete
  15. hihi..cam ade slh satu ciri dlm ni.. tq for sharing.. tmpg lalu sini gk..

    ReplyDelete
  16. Ya allah..moga sy dan lain2 menjadi isteri yang baik untuk suami... Byk lg yg gagal ni..tq abil bg nasihat :)

    ReplyDelete
  17. betul tu yang no4 perlu diberi perhatian lebih.
    in shaa Allah. thanks abg abil share kan motivasi mcm ni

    ReplyDelete
  18. Jap nak sambung sental belakang badan suami...bye...

    ReplyDelete
  19. Suka entri ni.. bagus untuk ingatan semua. Great job

    ReplyDelete
  20. takut bace bab tanggungjawab ni abang abil.. banyak yang tak lengkap lagi.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangkan en suami kan..so jgn takut laksanakan peraturan tu.

      Delete
  21. bila baca entri abil ni.... penulisan yang mesra pada pengunjung.. suka mia tengok... kekalkan ya...

    ReplyDelete
  22. Kenapa x ramai para suami yg baca blog ni? Banyak ilmu dan pengalaman mengharungi liku2 rumah tangga. Saya suka membaca nya. Untuk dijadikan panduan hidup saya dan suami.

    ReplyDelete
  23. Assalam, mungkin banyak yang baca dan ambil iktibar... cuma mungkin ramai suami yang kurang memberi komen melainkan ada keperluan. Pendapat saya TK

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum .. seronok sheila baca ni. terima kasih untuk peringatan mesra ni. in shaa Allah, takkan lupa buat 4 perkara tu...

    ReplyDelete
  25. buat En Abil terima kasih atas perkongsian ini..sangat menyentuh hati... semoga disaat sy telah menjadi seorang isteri 1 hari nanti sy akn dpt praktis kan apa yg telah disarankan...segala puji hanya utkMU ya Rabbi..buat arwah kak Gee semoga beroleh Rahmat dariNYA aamiin..

    ReplyDelete
  26. terima kasih atas info..mudah2an saya dpt perbaiki kelemahan diri saya sbg seorang isteri untuk jadi yg terbaik. Takziah...!

    ReplyDelete

Followers