Sunday, 7 April 2013

Selamat Tinggal Dear...

Assalamualaikum U guys....

Hanya U guys n me sahaja kini.....My Dear sudah meninggalkan I dan kita semua buat selama lamanya pada 2 April lalu, jam 9.55am ketika I disisinya...Meninggalkan kita n menuju pada tempat yang lebih baik, yang lebih selesa dan kini bersama sama di dalam kelompok orang orang yang mendapat keampunan Allah, Rahmat Allah dan kasih sayang dari Allah.....INSYALLAH...amin..amin..amin Ya Roballa'lamin..

Sehari sebelum itu, I banyak menghabiskan masa bersama Gee, berbeza dari hari2 sebelumnya..Pelukan, ciuman kasih dari suaminya ini tak putus2 I berikan..Sehingga pada solat Magrib, hati I berkata dengan jelas.."Lepas solat Isyak nanti pergi gunting rambut, kemas2kan janggut tu, siap siap.." kata hati I. Memang I pergi menguruskan kata hati tu tadi tanpa tertanya tanya..Balik sahaja ke rumah lepas tu I terus menghabiskan masa semula  dengan Gee..Bila I usap dahinya I dapat rasakan Dahi Gee lembab, bukan berpeluh..Hati ni berdebar sebentar..Tanda2nya pemergian Gee jelas. I membisikkan kalimah shahadah berulang2 kat telinga Gee sehingga Gee tertido dengan tenanggggg sekali...

Keesokkan pagi bila I nak siapkan susu Gee pada waktu tertera di atas..Di depan mata I, Gee menarik nafas perlahan dan sungguh sungguh tenang 2 kali..kemudian segala galanya terhenti....Ibaratkan Gee telah mengucapkan Selamat Tinggal buat selamanya di dunia ini pada I..Terus memeluk lembut n erat Gee, I ucapkan kalimah kalimah yg sepatutmya, di iringi airmata yang tidak dapat di tahan tahan lagi...Selesai I peluk Gee.....Wajah dan badannya bagaikan "glowing"..macam bercahaya lembut..! Dan sekali lagi I memeluk arwah Isteri saya kembali....

Segala urusan jenazah sangat mudah dan terasa cepat sekali, jam 3 ptg solat jenazah di Masjid Rasah dan kemudian ke Makan Tuan Hj Said, Seremban. Hanya I yang menemani jenazah di dalam van ketika tu..Tiada apa yg dapat I katakan waktu itu...hanya sepi..Sampai sahaja di kawasan Makam, tiba2 bau wangi mula terasa dlm van tu..bila semakin hampir "Rumah" Gee, bau wangi semakin kuat..Terus I berkata pada arwah.." Rupa rupanya u Dear tak sabar sabar nak ke rumah u yea.." Tersenyum I keseorangan apabila terasa di hati betapa bertuahnya U Dear di sisi Allah..Bila tiba di ruang lahat u, semua org nampak betapa kemas dan kelihatan sangat bersihnya...Wajah u I  buka kain kapannya untuk mencium tanah, sekali lagi sangat cerah dan ketenangan wajah u jelas kelihatan. Salam terakhir I bisikkan pada Gee dan I berkata..." Dear..awak tunggu saya yea, pasti I akan jumpa awak nanti..InsyAllah."......BERTUAH u Dear...INSYALLAH.. 

Perginya u Dear, meninggalkan perasaan rindu yg ikhlas di hati suami u ini...Selamat Tinggal Sayang...


video

P/S..U guys...I akan update lagi dalam sehari dua ni, dan I akan memutuskan adakah harus I menyambung WARKAH ini atau tidak.....THANK YOU..Terima kasih pada U guys yang senantiasa bersama kami berdua selama ini..Terima kasih.

152 comments:

  1. innalillahi wainnalillahirrajiun..kepada saudara abil takziah..semoga roh isteri anda di tempatkan dkalagan org beriman..
    setiap kali entry anda..hati ini sedih..n pasti menitiskan air mata..terasa kasih syg seorg suami..kasih syg tidak berbelah bahagi..tetapi percayalah..kasih anda hingga ke syurga..teruskan menulis mungkin boleh merelease ape yg anda rs..
    sy empat tahun belum d kurniakan anak..entah mengapa sy rskan suami tidak menyayangi n memikir akan tinggalkan sy d sbbkan tiada zuriat..tetapi kasih syg anda kepada arwah..menunjukkan jelass sang suami mempunyai kasih syg yg tinggi..semoga kt senua beroleh kebahagian d dunia n akhirat...aamiin..in sha Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asslm.. firstly takziah dari sy dan suami utk Abil. InsyaAllah arwah pasti akan mendapat tempat yg istimewa di sana. Yg dah pergi kita dah lihat perjalanannya. Kita yg masih tinggal perlu lalui dgn tabah dan kukuhkan bekalan dgn harapan permergian kita kelak jg senang. InsyaAllah.

      Buat saudari anonymous.. tabahkan hati.. byk kan doa.. apa yang adik rasa tu kdg2 hanyalah hasutan iblis. Telah terbukti masih ada suami yg begitu setia mencintai isterinya. Akak jgk antara isteri yg bertuah mempunyai suami yg penyayang. Akak telah berumah tangga selama 18 tahun dan masih belum dikurniakan cahaya mata tetapi Alhamdulillah sehingga kini hubungan cinta kami tetap utuh. Yang penting sikap bertolak ansur dan sifat hormat menghormati dan jgn saling memyalahkan. Apa jua rasa hati.. bawaklah berbincang. Kadang2 suami kita ok jer tp kita yg pk bkn2.. Kita hanya mampu merancang dan berdoa.. selebihnya kita hanya perlu berserah. Setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya.

      Delete
    2. Salam takziah dri sy...blog n nukilan abg abil btol2 dah wat sy lbh mghargai psgn n prkhwnn sy yg juga hmpir 4thn ni.hati sy ckp terkesan mbaca blog ni.alhmdlh sy ingincuba n teus berbakti kpd suami tcinta.mana tau esk lusa dah xdpt nk lyn dia ngn yg sptutnya.smg abg abil trs tabah n kak gee tenang di sana...

      Delete
  2. Assalamualaikum....
    Semoga Gee berada dalam kalangan insan-insan yang diredhaiNYA dan berbahagia di alam sana. Teruslah menulis kalaupun tidak bercerita tentang Gee, teruslah bercerita tentang perkembangan Abil. Saya dan keluarga doakan harapan Abil untuk menjadi pakar motivasi akan dipermudahkan...Berbahagialah kita kerana kita tahu insyaAllah yang pergi itu akan mendapat tempat yang baik di sisiNya.....

    ReplyDelete
  3. takziah..semoga arwah ditempatkan bersama2 orang yang beriman..al fatihah

    ReplyDelete
  4. Thanks to you abil n arwah kerana mengajar i erti kasih sayang yg sebenar benar nya...kasih sayang utk pasangan kerana Allah...
    Jika semua yg kita buat kita niatkan kerana Allah ..InsyaAllah...Allah sentiasa bersama kita...segalanya dipermudahkanNya
    Bertabahlah abil...redha u keats arwah memberi tempat yg terbaik kpd arwah disana InsyaAllah
    Ameeeennn

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum , saya mengikuti setiap warkah abg abil .. setiap kali membaca adakalanya duka , tawa dan adakalanya saya menangis .. tapi saya doakan perjalanan kehidupan abg abil selepas ini sentiasa direstui Allah. Insyallah abg abil seorang insan yang ikhlas seperti abg abil akan di rahmati olehNYA. salam takziah dari saya dan keluarga . Hazima

    ReplyDelete
  6. salam abg abil...semoga abg abil terus diberi kekuatan untuk menempuh hari2 yang mendatang...

    kalau abg abil dah tak mau sambung menulis, jgn tutup blog nie...sekurang2nya kami masih boleh baca cerita2 lama...

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Maaf en abil ..sy sgt sgt ingin tahu ......kalau boleh dikongsi di entry akan datang. ..apakah layanan yg kak gee berikan pada en abil semasa kalian hidup bersama sehingga en abil menjadi sgt menyayanginya se begini. ..jika boleh dikongsikan sebagai panduan kami para isteri....

    Kak gee sgt bertuah ...semoga arwah ditempatkan bersama orang orang yang soleh amin...

    Saya tunggu entry en abil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan Lymz,

      Kalau awak nak tahu saya rasa baik awk baca blog ini dari mula.. saya juga pengikut setia blog ini.. segala rahsia kebahagiaan mereka ada ditulis disini..

      Delete
  10. Salam ab.abil..saya mengikuti kisah kalian sejak awal lagi...semoga ab.abil diberi kekuatan..semoga arwah dimasukkan d kalangan orang yang beriman amin...

    ReplyDelete
  11. teruskan menulis krn ada ilmu yg dapat dikongsikan nanti,insyaAllah.

    ReplyDelete
  12. sangat bertuah kak gee.. insan terpilih.. kita ni x tau la macam mana nasib nnt..

    ReplyDelete
  13. mohon jgn dihentikan blog bermakna ini. stakat ni blom ada alis jmpa blog khas dri suami utk is3 dan isinya semua positif dan indah belaka utk dibaca. wktu di mekah 3mggu lalu alis ada teringat kak gee dan doakan kesehatan dia. allah lagi sayangkan kak gee :)

    #tak sabar nk tggu prof abil jdi pakar motivasi rumahtangga.
    #cuma pandangan, sila bukukan warkah ini agar kasih sayang kalian bercambah dan tumbuh di hati pasangan2 yg lain pula. pasti kak gee stuju dgn alis.

    ReplyDelete
  14. salam abg abil...i'm speechless. nothing to say much tapi kesedihannya abg abil lebih merasai dari kami semua. al-fatihah buat arwah kak Gee...

    ReplyDelete
  15. semoga Gee ditempatkan bersama-sama insan terpilih disisiNYA...namun diharapkan semoga Abil terus menulis,menulis dan menulis...pasti ramai yg tertungu2 cerita seterusnya dari Abil meskipun tanpa arwah tercinta disisi...

    ReplyDelete
  16. Bhai Abil...

    Sabor bhai... semoga Gee bahagia disana... dalam keadaan sihat walafiat... InsyaAllah... dan pastinya dier tunggu lu kat sana gak... Moga Allah mengampunkan segala dosa Gee dan lu.... Ameen...

    ReplyDelete
  17. Salam takziah dr saya.. Semoga tabah menghadapi dugaan ini.. Saya yg baru kehilangan ayah tahu dan faham apabila kehilangan ini menimpa diri kita.. semoga terus tabah menghadapi ujianNya ini... Al Fatihah...

    ReplyDelete
  18. Innalillah...takziah diucapkan.

    Semoga segala usaha sebelum ini pemudah jalan untuk menuju syurga.

    Kagum, dan berharap semangat yang ada pada abang abil dapat saya jadikan contoh, insyaAllah.

    ReplyDelete
  19. Takziah sekali lagi utk abg abil. Moga abg terus tabah melalui kehidupan seharian..

    ReplyDelete
  20. semoga kak gee tenang dan sentiasa berbahagia di sana..amin..moga memory indah bersama Allahyarhamah kak gee menjadi sumber kekuatan untuk abg abil terus melangkah ke hadapan..

    ReplyDelete
  21. sedihnye

    en abil seorang suami y baik

    dan arwah kak gee mesti tenang sekrang

    sbb de rumah baru kan?

    doakan sama2 utk dia di sana.. dan pastinya kite juga akan menyusul kelak hurmm

    ReplyDelete
  22. assalam abg abil... salam takziah sy pd abg sekeluarga... Insyaallah arwah kak gee tenang disana.. semua meredhai pemergiannya.. harap abg truskn penulisan blog ni.. smoge ilmu yg abg kongsi bersame, dpt dimanfaatkn buat pasangan lain... kasih syg abg dan kak gee, sbg inspirasi sy kelak bile dah berumah tangga nnt.. Insyaallah...

    ReplyDelete
  23. Alfatihah utk Gee.... insyaAllah syurga lah tempat utk Gee kerana perginya diiringi keredhaan seorang suami... Semoga tabah menghadapi hari-hari mendatang....

    ReplyDelete
  24. takziah buat en. Abil sekeluarga.
    semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman

    ReplyDelete
  25. Alfatihah utk Gee.... insyaAllah syurga lah tempat utk Gee kerana perginya diiringi keredhaan seorang suami... Semoga tabah menghadapi hari-hari mendatang....

    ReplyDelete
  26. takziah untuk abg abil.. semoga arwah kak gee dtempatkan bersama org2 yg beriman.. ameen Ya Allah.. abg abil bertuah kerana diberi kesempatan untuk menjadi suami yang baik dan mithali bagi arwah kak gee.. arwah kak gee pasti tenang di alam sana dan arwah sngat beruntung kerana telah dilayan bak puteri semasa hayatnya.. saya harap abg abil akan terus menulis d blog ini dan berkongsi tips2 seperti selalu.. saya berdoa agar Allah membalas segala keikhlasan, kebaikan dan kasih sayang abg abil pd arwah kak gee dgn sebaik2 balasan.. sesungguhnya perancangan Allah lebih baik bagi hambanya... ~ salam jauh dari Brunei~

    ReplyDelete
  27. salam takziah abil... i'm speechless...

    ReplyDelete
  28. InsyaAllah Gee sedang berbahagia di Jannah sekarang ini.

    ReplyDelete
  29. slm sdr abil. 1st skali sy nak ucapkan takziah atas pemergian kak gee, kata org berat mata memandang berat lagi bahu memikul. sy kagum pd ketabahan sdr menjaga isteri sepanjang hayatnya, dan sy harap penulisan sdr tidak terhenti di sini. siapa tahu, luahan perasaan & pengalaman sdr akan menjadi lampu penyuluh kpd mereka di luar yg mengalami situasi yg sama tetapi tidak setabah dan sekuat sdr dlm meniti ujian sebegitu rupa. sejujurnya setelah membaca tulisan sdr, sy semakin terbuka terhadap sebarang kemungkinan yg akan dtg dlm hidup ini. sy doakan yg terbaik buat sdr abil & keluarga, dan harap banyakkan bersabar.

    ReplyDelete
  30. Assalammualaikum abg Abil, salam takziah again...
    be strong, redha n ikhlas, I know you are... u will always be...
    pastinya arwah seorg yg sgt istimewa... dia bahagia dgn abg abil, sdg bahagia dgn kehidupannya kini, insyaAllah.. abg pun kena bahagia juga.. she's smiling looking at us, especially at you her dear lover n husband... insyAllah...

    ReplyDelete
  31. semoga kak gee ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.
    terasa rindu pada kak gee.
    :'(

    untuk abang abil, please teruskan menulis dalam blog ni.
    teruskan berkongsi ilmu yang berguna dengan kami.


    ReplyDelete
  32. Lelaki ini mngajarku erti khidupan
    Lelaki ini mngajarku erti kasih sayang
    Lelaki ini mngajarku erti pengorbanan
    Lelaki ini mngajarku erti tanggungjawab
    Lelaki ini 'mngikat' hatiku dengan kisahnya
    Lelaki ini 'mngikat' hatiku dengan warkahnya
    Lelaki ini 'mngikat' hatiku dengan keikhlasannya
    Wahai 'pengikat hati' ku doakn 'dear'mu tenang d sana
    Wahai 'pengikat hati' ku doakn hidupmu dlm rahmatNya
    Wahai 'pengikat hati' ku doakn pertemuan dgn kekasimu 'dear' d sana
    ~Abil♥Gee~

    ReplyDelete
  33. teruskan berbloging...fiza suka baca baca walaupun panjang berjela...kadang ada juga skipnya....he he he...salam takziah dr fiza dan keluarga...moga Allahyarhammah di cucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman...insyaAllah...amin...

    ReplyDelete
  34. Salam takziah buat Abil dan keluarga

    ReplyDelete
  35. Salam takziah abg abil..berakhirlah penderitaan kak gee..namun kehidupan harus diteruskan..mohon abg abil teruskan menulis,memberi tips2 dan memberi motivasi kpd para pembaca yg xjemu2 mengikuti blog ni.arwah kak gee pasti bahagia di sana..amin..

    ReplyDelete
  36. assalam.salam takziah buat abg abil sekeluarga.pls jgn stop blog ini.kalau boleh kongsikanlah dengan kami bagaimana kisah pertemuan abg abil dengan arwah kak gee sehingga bertemu jodoh. dan satu lagi,bukukan memori kalian berdua ini. Allah pasti akan membalas di atas segala usaha dan kasih sayang yang telah abg abil curahkan semasa hayat kak gee. kisah cinta kalian lebih hebat dari romea dan juliet serta shah jehan dan mumtazmahal.ia memberi pengajaran dan contoh tauladan. satu dalam sejuta.

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum...

    Encik Abil, takziah atas pemergian insan tersayang. Semoga Allah menempatkan arwah isteri Encik Abil di kalangan orang beriman. Setiap yang hidup pasti akan pergi namun kita yang masih menanti panggilan Ilahi ni, haruslah menempuh masa2 yang tersisa dengan mencari keredhaanNya. Allah adalah segalanya.. Semoga Allah memberi kekuatan untuk Encik Abil. Encik Abil, seorang suami yang baik,susah nak jumpa zaman sekarang. Semoga Encik Abil dapat membantu dengan berkongsi dengan lebih ramai lagi utk mencontohi dan belajar bagaimana utk menjadi suami dan isteri yang lebih baik. Selepas ini teruslah untuk berkongsi di sini......

    ReplyDelete
  38. semoga abil tabah dengan dugaan ini

    :(

    ReplyDelete
  39. takziah abang abil..subhanallah bertuahnya kak Gee. atas dunia dah Allah permudahkan urusannya. insyaAllah kak Gee menunggu abang abil depan pintu syurga sana. ameeeenn.

    ReplyDelete
  40. Semoga tabah menghadapi kehilangan dan pasti digantikan dengan yang lebih baik. Semoga Allah membalas segala pengorbanan dan kasih sayang yang tak putus-putus terhadap isteri tercinta...

    ReplyDelete
  41. Takziah abg abil..semoga roh arwah kak gee di tempatkan bersama2 org yg beriman... Lisa juga masih terasa kehilangan orang tetsayang iaitu arwah ayah lisa pd 26/3 lepas... Semoga roh arwah ditempatkan di kalng org2 yg beriman juga...al fatihah

    ReplyDelete
  42. salam takziah...sy harap Abil akan teruskan blog ini..sama2 kita berkongsi rasa...

    ReplyDelete
  43. Moga Allah berkati rohnya. dan berkati anda juga. Saya juga menderita sakit sejak usia 2 tahun tapi syukur mampu bertugas dan berkarya. Isteriku juga menderita sakit buah pinggang. Setiap hari, dia bagai menghitung maut berada di bilik dialisis. Pengalaman anda adalah pengajaran berguna buat saya. Moga Allah berkati hidup kita semua. Kita menderita kerana Allah lebih tahu!

    ReplyDelete
  44. Salam..
    cik harap prof terus meneruskan blog ne.Lagipun selama prof berblog,banyak nasihat2 yang bermanfaat yang boleh di jadikan panduan buat pasangan suami isteri di luar sana.termasuk cik sendiri yang baru sahaja melalui perjalanan hidup berumah tangga..
    Cik serta suami mendoakan semoga prof abil sentiasa tabah dalam mengharungi dugaan Allah.Kuatkan semangat ye prof.
    Al-fatihah buat Arwah.

    ReplyDelete
  45. takziah .. pakngah hanya dapat tahu bila menonton televisyen sebelah malamnya.

    kita juga pasti akan mengkut jejaknya. dalam pada itu hidup perlu diteruskan ..

    al-fatihah.

    ReplyDelete
  46. al Fatihah..
    kak Gee pergi dan membawa kasih sayang en.abil bersama..
    insha Allah..teruskan blog ini, take care

    ReplyDelete
  47. salam takziah... saya harap abg abil akan teruskan blog nie.. segala nasihat yg dberikan sgt2 berguna,, sy mengikuti blog ni dr awal sampailah ke akhirnya... dan sy amat brharap agar blog nie x kan ditutup....

    ReplyDelete
  48. Takziah abang. Menangis saya bila baca tentang pemergian arwah k gee. Tapi bile memikirkan tentang arwah akan ke tmpt yg lg tenang..ke tmpt yg dia xakan rasa sakit..sy tersenyum

    Take care abang. Abang dh bukak mata2 suami tntg ape tu cinta sejati. Semoga abg sentiasa dirahmatiNya

    ReplyDelete
  49. Salam En.Abil..

    Saya mengikuti warkah En. Abil dr mula hingga kini.. Selama ini sya hanya menjadi silent reader saje. Ini merupakah komen pertama saya dlm warkah ini..

    Bertuah nye arwah Kak Gee mendapat suami semulia En.Abil.. Dan beruntungnye En. Abil mendapat seorang isteri setaat dan sebaik Kak Gee..

    Bile saya membaca warkah En. abil saya terfikir, adakah saya akan mendapat seorang suami yg sanggup berkorban ape saje utk seorang yg bernama isteri seperti En.Abil.. Dan mampukah saya untuk menjadi seorang isteri yg setaat seperti kak gee bile saya berkahwin nnti..

    Ape yg berlaku dalam rumah tangga kini, membuatkan saya takut utk berumahtangga.. Tetapi bile saya membaca warkah En.Abil utk kak gee, membuatkan saya sedar bahawa masih ade lagi lelaki yg benar2 bergelar seorang SUAMI dimana bukan gelaran hanya atas nama dan kertas saja..

    Saya doakan En. Abil akan ketemu kebahagian dan ketenangan akan datang.. Kini Kak Gee tidak bersama kite lagi tetapi semangat dan kenangan dia tidak akan hilang dari ingatan kite.. Ingat Allah sentiasa bersama-sama.. SYURGA tempat Kak Gee kerana telah berjaya membahagiakan SUAMI nya.. Aminn....

    ReplyDelete
  50. Dugaan hidup dtg dlm berbagai2 bentuk..dan inilah dugaan utk en abil..sesungguhnya istri en abil bertuah mempunyai suami yg amat penyayang dan tahu apa itu erti tanggungjwb seorg suami..yg mencintai dan menjaga isterinya bukan hanya ketika isterinya cantik dan molek..tetapi jua dlm keadaan sakit dan derita..alhamdulillah..moga Allah balas segala kebaikan en abil. kalaupun selepas ini ada pengganti..biarlah penggantinya sebaik isteri en abil sekarang..akak doakan en abil akan terus sabar selepas ini..dan tetap tersenyum spt hari2 yg telah en abil lalui sebelum ini.

    ReplyDelete
  51. innalillah .....
    salam takziah, semoga en abil tabah dan saya tau tak semudah kata2 menanggung kehilangan org yg tersayang. salam takziah sekali lagi

    ReplyDelete
  52. menitis airmata ini...semoga kerahmatan n kesejahteraan untuk arwah isteri n kehidupan yg tenang utk suami yg ditinggalkan..teruskan kehidupan ini semoga cinta kalian kelak bsatu lagi di sana nanti. amiin

    ReplyDelete
  53. assalamualaikum. saya mengikuti tulisan en abil, cuma ini komen pertama sy.
    la yukallifullahunafsan illa wus'aha. allah tak akan uji hambaNYA kalau hambaNYA tak mampu menghadapinya.
    tahniah, kerana en kuat dan mampu menghadapinya.. dan insya allah kebaikan en akan ada bayarannya di akhirat...:)

    ReplyDelete
  54. Salam abil: terus kan menulis supaya dpt berkongsi kesemuanya dengan kami.

    ReplyDelete
  55. Alhamdulillah.. Bertuah kak.gee

    ReplyDelete
  56. Salam en.abil.. mungkin sy seorang silent reader.. tidak pernah meninggalkan coretan kata2.. walau apa pun terjadi, semoga en.abil lebih tabah.. kak gee pergi dengan 1001 ketenangan.. alhamdulillah, itu mmg hak kak gee.. utk en.abil, terus kan mencoretkan kata2 motivasi rumah tangga, ianya sangat berguna, terutama untuk golongan yang berkahwin muda...

    Apa2 pon, salam takziah buat en. Abil dan keluarga. Semoga kak gee lebih tenang dan bahagia di sana.. sudah ada taman syurga buat kak gee kerana berjaya membahagiakan suaminya...

    ReplyDelete
  57. Semoag Allah merahmati dan memberi ganjaran pahala kepada Gee. Dan kepada Abil... hidup ini mesti diteruskan begitu juga dengan blog ini... Cuma bezanya nanti tiada lagi usikan dan gurauan tetapi mungkin juga lebih kepada motivasi rumahtangga atau seangkatan dengannya... please!!!

    ReplyDelete
  58. Salam abg abil..takziah sekali lg..harap abg abil kuat..mira rase sgt sedih dengan kehilangan kekasih hati pengarang jntung abg abil..kalian bedua juga adalah buah hati pengarang jntung kami di blog n alam maya ni..trima kasih sebab dh byk beri tips n tnjuk ajar..insyaAllah semua nasihat n pesanan abg abil akan sye buat utk mendirikan runahtgge nty..trus kn blog ni ye abg abil..segale ilmu yg dikongsi salah 1 amal jariah abg jgk nty...insyAllah....

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum w.b.t

    Salam takziah buat En Abil dan keluarga..sesungguhnya kita ini milik Allah..dari Allah kita datang dan kepadaNya jua kita akan dikembalikan..Yakinlah janji Allah..segala kesedihan, kesakitan dan apa jua kesusahan..akan menggugurkan dosa-dosa kita andai kita redha dengan Allah..dan Allah meredhai seorang isteri tatkala redhanya seorang suami ke atas isterinya...Maha Suci Allah yang menjadikan manusia berpasang-pasangan untuk saling berkasih sayang dan saling menyintai demi mengharapkan redha Allah...terima kasih atas segala catatan En Abil di blog ini..moga ia dapat diteruskan..in shaa Allah

    ReplyDelete
  60. Semoga arwah kak gee tenang di sana. Baru baca tajuk pon dah bergenang ayaq mata. Belum lagi baca the whole entry. Yang membaca pon terasa sedihnya apatah lagi yang menanggungnya. Semoga dipertemukan abg abil dah arwah kak gee di jannah nanti. Amin.

    ReplyDelete
  61. semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh..dan hanya Allah yang mampu membalas kasih sayang abg abil...aminn...

    ReplyDelete
  62. Allah lebih menyayanginya..Al-fatihah buat arwah..

    ReplyDelete
  63. سم الله الرحمن الرحيم

    الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين

    السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

    Ya Allah dengan kebenaran, rahsia, syafaat, cahaya dan keberkatan Al-Fatihah, tuhan yang melapangkan kedukaanNYAdan yang menghilangkan kesedihan kami. Ya Allah , Tuhan Maha Pengampun dan Maha Penyayang kepada hambanya..Hari-hari yang berlalu, kami muhasabah diri...kami redha dgn kehendakmu, Ya Allah, walaupun perit yang teramat....Ya Allah, yang mana tiada tempat lain bagi kami untuk berpegang melainkan Engkau, yang tiada tempat lain bagi kami mengadu melainkan Engkau,

    Ya Allah, kami memohon dengan namaMu Allah , Ar-Rahman , Ar-Rahim dan kami memohon dengan nama-namaMu "Al-Asma' Al-Husna" semuanya yang kami ketahui dan kami tidak ketahui, ampunilah dan rahmatilahNYA Ya Allah. Semoga rohNYA dicucuri rahmat dan ditempatkan dengan orang-orang yang beriman.... Amin Ya Rabbal A'lamin
    Al-Fatihah.....
    Kepada abil...teruskan lah coretan abil dlm warkah buat isteri ni...saya mengikuti dari awal lagi sehingga arwah Gee pergi buat selama2nya....Semoga abil tabah menghadapi kehendak yang maha esa...Allah lebih menyayanginya....Segala coretan dlm blog ini byk mengajar erti kasih sayang....abil adalah 1 dalam sejuta daripada insan yg bergelar Suami Mithali....x semua para suami/lelaki yg mampu membuat seperti abil....Abil adalah contoh terbaik di zaman ini...teruskanlah coretanmu abil...ceritakanlah segala kebaikan arwah sepanjang hidupnya....ceritamu ceritaku jua....teruskan la...jangan berhenti ye...

    ReplyDelete
  64. Assalammualaikum saudara abil..andai kata saudara abil tidak lg menyambung warkah ini..jgnla putus hubungan dgn kami semua..teruskan berhubung dgn kami semua ya...saya doakan saudara kuat semangat utk teruskan perjalanan idup ini bersama keluarga yg membantu saudara menjaga arwah kak gee.. saya sedekahkan Al-Fatihah pada arwah kak gee

    ReplyDelete
  65. Innalillahiwainnailaihirojiun...moga Kak Gee ditempatkan dikalangan insan2 pilihan ALLAH...harap bro abil tabah & teruskan berblog...

    ReplyDelete
  66. salam takziah...saya doakan arwah gee ditempatkan di taman syurga..amiin

    ReplyDelete
  67. Salam en abil... Ini kali kedua saya membri komen. Saya nor. Sesungguhnya Allah lebih menyayangi arwah kak gee... Semogrohnya tenang disana dikalangan orang soleh dan dijauhkan daripada siksaan kubur. Arwah suami saya juga telah meninggalkan saya.... Kami baru lapan tahun kawin... Juga tiada anak...dah 3 bulan berlalu tapi rasa mcm smlm. Sunyi dan rindu....tak terkata. Saya doakan smg en abil tabah... Ini bahagian danujian Alah untuk setiqp hambanya. Hidup perlu diteruskan..... Tapi tak seindah dan ceria spt dulu. Mohon kekuatan dari Allah untuk menghadapi kehidupan seterusnya

    ReplyDelete
  68. apabila seorg isteri yg taat kepada suaminya... insyaalah ALLAH akan menyediakan ganjaran untuk beliau.... untung arwah kak gee.... kila pn belum tentu dpt mcm die dpt..... al-fatihah untuk kak gee.... kila harap abg abil dpt teruskan warkah ni... sbb kdg2 ade tips2 yg berguna untuk kite ulangkaji bersama.....

    ReplyDelete
  69. Gee pergi dengan tenang sekali...Insyaallah, kalian berdua akan bertemu di Syurga nnt..

    Jangan berhenti menulis lalink. teruskan ye...

    ReplyDelete
  70. sedihnye.... bile baca semua kisah gee, mesti terbayang arwah mak... sedih sgt... sabar ye abang abil
    x sangke jangkaan sy masa baca entry2 yg lepas betul

    ReplyDelete
  71. Bertuahnya arwah....Alhamdulillah.segalanya telah selamat mengikut perancanganNya...Al Fatihah buat arwah..semoga arwah tenang dsana..

    ReplyDelete
  72. al fatihah untuk allahyarhamah ... dan takziah untuk sekeluarga

    ReplyDelete
  73. As Salam En Abil,

    x sedar air mata akak mengalir mengiringi sendu hati en abil yg menghantar gee hingga ke lahad. selamat beradu permaisuri en abil dgn tenang dan berbahagia. semoga sentiasa dlm rahmat Allah dlm meneruskan kehidupan. amin

    ReplyDelete
  74. Maha Suci Allah, sesuatu yang baik diperlihatkan kepada kita. Semoga ianya menjadi teladan dan pengajaran kepada saya untuk mendekati diri kepada-Nya dengan lebih dekat. Terima Kasih abang abil kerana berkongsi warkah buat isteri ini...

    -Elena-

    ReplyDelete
  75. takziah abang! Al Fatihah buat kak Gee

    ReplyDelete
  76. Inalillah...Encik Abil...anda seorang suami yg sabar dan setia..bukan senang nak cari suami macam zaman sekarang..

    ReplyDelete
  77. Takziah abg abil. Semoga abg abil sekeluarga tabah. Moga kak gee d tmptkan bersama org2 yg beriman. Al-Fatihah. Hope that abg abil akan terus setia update blog nie agar kami followers abg abil akan sentiasa memberi semangat kpd abg abil dan tidak terputus silaturahim antara kte semua w/pn mgkn ada yg x penah pn jumpe abg abil.

    ReplyDelete
  78. Salam abg Abil, terharu sungguh saya baca blog ni..dan saya pasti ramai lagi di luar sana yg mengagumi lelaki serta suami mcm abg Abil..semoga roh arwah Kak Gee dirahmati dan ditempatkan dikalangan orang-orang beriman..apapun harap abg Abil tabah dan teruskan kehidupan dengan tenang. saya berharap agar kisah abg Abil ni dapat dijadikan insipirasi pada bakal suami serta suami diluar sana. inilah kasih sayang yang sejati tnpa sempadan.

    ReplyDelete
  79. Salam Saudara Abil,

    harap diteruskan usaha murni ini.Hidup mesti diteruskan.Masih ramai suami dan bakal suami dapat manfaat dan tauladan daripada apa yang sudah saudara tunjukkan.

    You are one in a million....

    ReplyDelete
  80. abg abill janganlah berhenti menulis,, teruskanlah menulis warkah ni,, seriusly sy ske follow blog ni,, u really inspire me,, setiap kali bile diri nie rase nak lari jauh dari jalan allah sy ske bace blo abg abil,, pelase keep on updating ur blog.. please yea,,,,, amin,,

    ReplyDelete
  81. InnaLillahi wainna ilaihi rajiun ... seorang isteri yang sangat bertuah ... AlhamduLillah. Semoga Allah SWT menempatkannya dikalangan yang terbaik ... ameen.

    ReplyDelete
  82. Takziah Abg Abil.......
    Al-Fatihah buat almarhum Kak Gee.....
    AJ harap abg tabah menghadapi ujian yang maha esa...
    Semoga abg akan terus berkarya...

    ReplyDelete
  83. Sayu. harap abil dapat teruskan menulis. :(

    ReplyDelete
  84. Salam abg Abil, saya setuju dengan Alis, bukukan warkah2 ini dari mula hingga akhir dan saya yakin, pasti ramai pengikut blog ni akan membelinya, sekurang-kurangnya dana buku itu dapat memberi modal kewangan permulaan abg Abil dan mungkin juga boleh buat sedekah untuk arwah...pastinya saya juga akan membelinya kerana banyak entry2 nasihat di sini. Bahaya blogspot ni, akan tertutup sendiri bila lama tak update, rugi entry2 yang berguna tadi. Pls abg Abil..bukukan warkah2 abg Abil ni.....

    Ruzila

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu cadangan ruzila...sekurang-kurangnya dapat dijadikan kenangan walaupun memang dh kenangan..biarkan lah ia menajadi buku agar ramai yang mengetahui mengenai kisah allahyarhamah diketahui ramai..walaupun dah ramai...biar jadikan motivasi bgi orang dekat uar sana..dan kuatkan lah hati encik abil..semuanya telah diatur oleh allah...al fatihah buat kak gee

      Delete
  85. Buat santapan di kala berduka...hope lagu ni sedikit sebanyak mampu memberi ketengan buat diri En Abil...

    http://kuyacumi.blogspot.com/2013/04/ku-ingin-kamu-romance.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Santapan ikan jaket lagi sedap!! hahahahaha..

      Delete
    2. haha...siyes dh lama tak makan ikan jaket...xpe..insyaAllah dalam waktu terdekat aida masak ikan jaket...lps tu post kat blog banyak2...hahaha

      Delete
  86. InsyaAllah jika dengan niat yang ikhlas...akan permudahkan segala urusan En Abil...yang pergi tetap pergi...hanya utuskan salam ingatan dalam doa kudus En Abil kepada arwah Kak Gee...Ameen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aida, bila nak balik kampung tu abg nak tumpang sekali la..Boleh?

      Delete
    2. hah??nk blk kg skli??oowhh...dah tukar kg ke skrg??

      Delete
    3. Bukan tukar la..kan keluarga Gee kat paka tu, sesekali kena g ziarah..kalau ada kawan jalan jauh tu tak la boringg...

      Delete
  87. takziah untuk gee .. al- fatihah ..

    ReplyDelete
  88. salam Abil. terharu baca kisah u. harap bersabar. takziah diucapkan. segala yang jadi dah ditentukan oleh Allah S.W.T.. hope u tak tutup akaun blog ni. sebab cerita u ni boleh dijadikan pengajaran untuk mereka di luar sana. at least orang lain tahu pengorbanan u yang tak kenal erti penat, bosan, marah. semuanya demi kasih sayang dan tanggungjawab u sebagai suami. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Akma..InsyAllah akan I teruskan blog ini..I will..

      Delete
  89. assalamualaikum.

    lama tak singgah sini sebab busy final,dtg cuma jenguk en abil sekejap,takziah en abil. kita dapat tahu pasal ni pun dari facebook, sedih tapi dalam masa gembira bila encik abil cerita pengakhiran kak gee macam mana,kita yg hidup ni belum tentu dapat pengakhiran yang baik. semoga arwah kak gee dan encik abil sentiasa di bawah rahmat Allah SWT. okay cik abil,semangat!

    jgn berhenti blog lahhhh kat sini pun bole bagi motivasi apaaaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti saya nak tau result final tu..make sure cemerlang!!! kalau tak...!!!

      Delete
  90. takziah en.Abil..semoga arwah di tempatkan di kalangan orang beriman...banyakkan bersabarr..

    ReplyDelete
  91. Takziah sekali lagi dari saya & keluarga. Saya turut mendoakan agar Allahyarhamah Gee di tempatkan dikalangan orang yang beriman.

    You had done the best for you and I salute you. Not all Men can do what you had given to Allahyarhamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Pak Mus, benar2 saya hargai sokongan Pak Mus selama ini..tq tq tq tq tq..

      Delete
  92. sayu... salam takziah sekali lagi. sy sokong saudara abil utk terus menulis. byk entri menarik saudara tulis dlm blog ini. semoga saudara abil terus tabah dan berjaya utk menjadi pakar motivasi. In Sha Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doakan yg terbaik buat saya yea..tqqq

      Delete
  93. Semoga terus tabah...teruskan menulis...memberi motivasi...semoga arwah tenang dan bahagia di sana...insyaallah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah akan saya lakukan semua tu..doa doakan saya yea..

      Delete
    2. Insyaallah...sy doakan selalu...always following ur blog...thanks for sharing...

      Delete
  94. Moga Abil tabah dalam menghadapi kehidupan..rajin masuk blog akk ya mcm biasa....senyum selalu anggap arwah sentiasa ada bersama kita spt akk dgn arwah mak akk...akk x pernah merasakan dia dah pergi...kerap menjengok di kubur....sabar ya Abil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of course saya akan kerap ke blog akak..satu hari saya akan berjumpa akak pulak..n akak kena belanja!! hahahaha..

      Delete
  95. Abil, berbahagialah seorang isteri dunia dan akhirat, bila matinya dia itu dalam keadaan yang paling diredhai oleh suaminya.

    Semoga kebahagiaan buat mu dan Allahyarhamah Gee, dunia dan akhirat. Kisah you berdua banyak menyedarkan insan2 bergelar suami dan isteri.

    Semoga Allah juga merahmatimu dan memudahkan perjalananan hidupmu yang masih panjang lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkongsi kesedaran itu yg membuatkan saya terus berblog ni..tqq for all t doa selama yea..

      Delete
  96. Tabahkan hati Abil, insyaallah pasti kalian ketemu juga. Terimalah qada dan qadar dari Allah swt dengan tenang dan sabar kerana setiap kejadian itu pasti akan ada hilmah dan ganjarannya. Insyaallah moga allayarhamah Kak Gee tenang dan berbahagia di sana. Allah amat menyayangi beliau dan kita semua pasti akan kesana juga. Kuatkan semangat dan teruskan kehidupan anda.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum, teruskanlah menulis abil krn itu adalah anugerah Allah yg telah di hadiah kan utk abil. x smua orang blh menulis & guna kan anugerah Allah ini dgn sebaik2 nya. smga stiap apa yg diltulis & dikongsi d blog abil akan memberi manfaat kdp smua yg membaca, & hadiahkan stiap ganjaran amal kebaikan utk arwah gee d sana. hanya itulah penghubung kt dgn mereka yg telah pergi menemui Ilahi....terus kan menulis....smga abil sentiasa di rahmati Allah d dunia & akhirat

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. InsyAllah Arpah, saya akan teruskan blog ini sehingga sampai waktunya saya jumpa Gee nanti..

      Delete
  98. Assalam..been your silent reader all dis while,since u created this blog..never leave any comment,sekadar membaca rentetan warkah en.abil untuk isteri tcinta dan hanya air mata yg menemani..tp hr ni sy tpanggil utk menyuarakan betapa sy kagum dgn ksh syg,cinta dan pengorbanan agung seorang suami..tahniah en abil krn berjaya menjaga arwah k.gee dgn sepenuh jiwa raga hgga ke akhr hayat beliau..greattt respect 4 u..moga en.abil terus tbh dan dpt meneruskn kehidupan dgn ceria..n it is all that she wants I think!almost everyday I open ur blog n will do the same thing eventhough k.gee had left us..Alfatihah for the luckiest woman in dis world..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqq Azmiera..will update dari masa ke semasa..

      Delete
  99. Yang pergi tetap akan pergi...semoga yang tinggal ni dapat meneruskan hidup.....
    Tapi Okje rasa Prof sangat puashati jaga dia hingga hujung nyawakan .... syukurlah....moga Allah akan menggantikan dengan kebahagiaan nanti..

    ReplyDelete
  100. salam a.abil.. moge tabah dengan pemergian kak gee.. teruskan menulis tau.. saye nak bace semue entry abg abil.. moge kalian berdue bertemu di syurga nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cmana la agaknya nanti bila dapat jumpa Gee..bestttt..!!!

      Delete
  101. salam sedara abil... semoga tabah dengan pemergian orang tersayang,saya ada dengar kisah anda di sinarfm pagi tadi,anda seorang yang cukop tabah.. Teruskan menulis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ni biasa biasa sahaja..tqq ayuuu..

      Delete
  102. Takziah bro Abil, saya sempat menyapa bro selepas solat zohor di perkarangan masjid di KL, dan bro pada masa ini sedang mencari pekerjaan...semoga Allah memudahkan urusan bro...aminnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah...patut kita boleh borak2 panjang semalam bro..

      Delete
    2. AMIN...AMIN....AMIN....moga cepat dpat keje...:)

      Delete
  103. salam takziah dari deno sekeluarga dan al-fatihah.... tabahkan hati uncle..

    ReplyDelete
  104. salam takziah dari kami sekeluarga dan al-fatihah.... tabahkan hati sdr abil.Anda suami nan 1 dalam berjuta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang duda dah..huk huk huk..(sedih)

      Delete
  105. ASSALAMUALAIKUm..

    Takziah saya ucapkan kat abg.abil...sya doakan moga arwah tenang di"sana" dan ditmpatkan dikalangan insan terpilih...AMIN...dah lma saya thu kisah kalian berdua..tersentuh atie sya,,bertuah arwah k.G punya suami mcm abg...duda terakhir mlaya ktakan...hehehehehe..:)..
    WASSALAM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe...gelaran tu yg mahal tu! hehehe

      Delete
  106. Assalamualaikum Abil...
    Aku Ariff Bin Ahmad Tajuddin... Aku dah lama dah tak jumpa ko.. Takziah aku ucapkan... semoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg soleh. AMIN

    ariff.a@etiqa.com.my
    0166964994

    ReplyDelete
  107. Salam takziah Abg Abil... sedeynyer sy tgk video 2,menitis airmata. harap abg abil tabah menghadapi segala-galaNya...

    ReplyDelete
  108. SALAM TAKZIAH ABG ABIL
    BUI BARU TAU BERITA NI
    SEMOGA ABG TETAP TABAH SEPERTI DULU
    AL-FATIHAH BUAT ARWAH KAK GEE..:(

    ReplyDelete
  109. sekali lagi menitis air mata saya baca warkah en abil. saya dengar radio sinar di mana mereka menjemput en abil, baru dapat dengar suara en abil life...moga en abil tabah menghadapai segalanya, kakgee pergi dlam keadaan redha en abil insyaAllah syurga menanti dia di sana...

    ReplyDelete
  110. Assalamualaikum DIM,

    Takziah sy ucapkan dan Al-Fatihah utk arwah isteri. Semoga roh arwah ditempatkan dikalangan Hamba Allah yg beriman.

    Utk pengetahuan DIM, arwah kawan sy adalah pembaca setia blog ni dan arwah pun baru je meninggalkan kami, teman-temannya dan juga keluarganya. Arwah meninggal sehari awal dari arwah isteri DIM. Sedih bila baca sebab arwah kawan sy selalu suruh sy baca blog ni... Kebetulan... Apapun semoga Allah merahmati n mencucuri roh mereka... Amin

    ReplyDelete
  111. Assalammualaikum abg Abil . Salam takziah dari shasha sekeluarga , . Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan org2 yg beriman . Amin .

    ReplyDelete
  112. salam abg abil...sy baru tau arwah kak Gee dah meninggal mase tgk slot abg kt tv baru2 ni...smoga arwah ditempatkn dikalangan org2 yg beriman..in syaa Allah...sedih bile tau... =(

    ReplyDelete
  113. mengalir air mata bile tgok video tu....semoga sy mendapat suami yg sanggup sabar dan tabah mcm abg abil...

    ReplyDelete
  114. salam tuan..mungkin sudaah terlambat utk saya mengucapkan takziah..tuan seorang insan yg sgt terpuji dan saya doakn agar tuan mndpt ganjaran syurga di akhirat kelak..insha Allah

    ReplyDelete

Followers