Friday 31 August 2012

Keyakinan..

Assalammualaikum isteri pujaan hati saya..
Assalammualaikum pada semua yang di sayangi..
Selamat menyambut hari kemerdekaan.. 



Firstly, me n Gee ingin mengucapkan terima kasih pada semua penggunjung blog kami ini dan kami mengucapkan selamat datang pada pembaca2 yg baru singgah di sini...Me n Gee benar2 menghargai sokongan dan doa2 yang u guys hulurkan pada kami berdua di sini.,sungguh benar kami hargai tq tq tq tq tq tq...Dan I rasa Gee happy sangat mendapat teman2 baru melalui blog ni..THANK YOU buatkan isteri kesayangan I ni happy...



Yang gambar di atas ni pulak, A.I (blogger) n her family yg datang beraya kelmarin..tu, yang kurang rambut sebelah kanan kita tu, en.Kaman suami pada A.I dan anak2...Kalau u guys perasan dalam n3 n komen2 yg lepas2 ada I membahasakan seseorang tu Lalink, tu la dia lalink I (A.I ),,bukan si kurang rambut tuuu,,tu nak buat apaaa...hehehehehehe A.I ni diantara blogger2 awal yg I sangat hormati dan di sayangi oleh blogger2 yg lain, terutamanya blogger2 otai, cm I ni baru lagi masih baby ( nak shu shu, nak shu shu )..A.I ni seorang yg sangat ceria, best berkawan ngan dia, gila gila pun ada si A.I ni,,en suami dia asyikkk la kena buli dek dia. En suami pulak nampak gaya terlalu sayangkan A.I ni, ye laa dah isteri dia kann..Walau bagaimana pun Dia tetap LALINK I!! ( bukan,bukan si kurang rambut tu!! aduhhhh,,A.I la ) aduhhh...

Dear sayang, I bukan nak buat u rasa cemburu ngan A.I ni..I nak cita pasal keadaannya..U baca la dulu, jgn jeles2 laa, u saja di mata saya ni, u saja pengarang jantung, hati, perut, limpa, usus, buah pinggang dan buah tut tut tut tut ( rosak pulak keyboard ni ) Saya seorang, yg lain ni buat curang curangan jea laaa hehehehe..eh, balik cita lalink yg ceria ni,,dalam keceriaan n ketabahan lalink I ni, rupa2nya dia meengalami kerosakkan buah pinggang. Doctor telah mengesahkan hampir 70% buah pinggangnya telah rosak!! Bila dia berdepan ngan I sewaktu bertandang raya kelmarin, tak de sedikit pun dari gambaran wajah atau dari segi keceriaannya menunjukkan dia sedang sakit begitu....Seriously I sangat2 kagum. Bila bertanyakan keadaan sakitnya dengan senang jiwa n tersenyum, tersengeh2 dia ceritakan...Ni antara manusia yg sedang sakit yg hebat!! Betul2 hebat! Dear sekiranya u dah sihat nanti u terjah blog lalink I ni tau.. My Life as a Mother and Wife  atau u klik jea kat komen blog kita tu yg ada nama A.I.

Memang benar Allah itu tidak akan menguji seseorang di luar batasan kemampuan hambaNya. Semua org tahu firman Allah ni dan biasanya semua akan memberi semangat dgn kata2 ini...Persoalannya kenapa ada yg lari daripadanya, lari dari ujian yg di beri Allah, Hilang kesabaran, hilang semangat, memberi seribu satu alasan mengikut akalnya untuk tidak menjalankan ujian Allah ni, kenapa?! Kenapa dear? ( I tanya my wife, yg u all nak menjawab kenapa )..Aaaa ni masuk bab ulangkaji bersama2..Jawapan sebabnya ialah KEYAKINAN.... Sebenarnya nak nasihatkan diri I sendiri ni...kita ulangkaji jea la yea, boleh yea..

Setiap manusia tahu akan sesuatu tetapi adakah kita yakin, cukup yakin. Tu yang jadinya bila seseorang tu menasihati orang dengan kata2 semangat supaya orng yg di timpa sesuatu masalah menjadi sabar dan teguh tetapi sekiranya masalah tu menjaadi sebaliknya, ( orng beri nasihat yg kena musibah pulak ) jadi lebih teruk keadaan dan perasaan nya..sebab dia hanya tahu namum pengetahuan tu tak di sertakan dengan mutu keyakinan yg tinngi..Dalam maksud yang lain, apa saja yg kita lakukan atau kita sedang harungi, kita mesti YAKIN bahawa perkara yg di lalui ni mesti ada kebaikkan dan berkesudahan dengan kemenangan, kejayaan dan ke ke lain..kesudahannya pasti baik. Yakin pada Allah..Kita pun tahu Firman Allah ertinya setiap yg Allah bagi pada hambaNya semuanya baik..Tahu kan,,yakin tak?!  Dear, u faham tak apa yang I katakan ni..cmana nak cita pasal yakin ni...aaa cm ni, siapa yg dah g umrah? Tentu ramai kan..baik, sebelum kita ke Mekah, kita tahu dan kita yakin bahawa Kaabah tu ada, betull? Bila saja kita sampai di Masjidil Haram (ALLAH HU AKHBAR )..kita tgk Kaabah,,cmana mutu keyakinan kita masa tu...sebelum ni kita yakin, tapi bila dah tengok Kaabah mutu keyakinan kita melonjak...siapa dah ke Mekah faham la. Sepatutnya mutu  keyakinan  seumpama  itu la yg perlu kita tanam, kita pahat, kita drill dalam hati kita!. Baru la kita boleh menghadapi apa2 saja situasi yg mendatang dgn redha, senang dan sabar, sebab mutu yakin kita pada Allah tinggi,.

Ada yg bertanya I cmana I boleh hadapi ujian Allah ni, sebab tu la kita ulangkaji sikit pasal yakin dear, bukan I ni bagi ceramah perdana hanya ulangkaji together2..Dear, lagi satu nak beritau u syg,,semangat, kesabaran, keyakinan yg sedia ada kualitinya ni Allah dah siapkan semua tu dalam hati kita sejak kita beranak dulu..hanya kita perlu mencari jalannya bagaimana hendak aktifkan sifat2 tu...jangan la kita kata, " oh aku ni memang susah nak sabar kalau org ludah muka aku! Memang aku bakar jea dia!" atau "Aku tak yakin la aku leh jaga isteri/suami aku kalau dia sakit, susah la"...Kita boleh pilih sifat2 yg baik menjadi lebih baik..Tuhan dah bagi semua kan, tu pun ada yg mengeluh ngan Tuhan.." Ya Allah kenapa la engkau turunkan kesusahan ni pada aku" contoh, contoh keluhan...Tak mau cm tu, apa Tuhan bagi, kita jalankan saja, nanti Tuhan pasti, PASTI bantu kita untuk melaluinya,,jangan la kita lari pulak! ( tak de akal punya orang! )...Rasa2 nak jadi manusia hebat di sisi Allah, nak jadi 1 dalam 1,000,000,, yakin, tu jea..So dear harap2 u faham apa yg i bebelkan ni yea...Ingat pesan I ni syg..dan my lalink A.I..u antara org yg ada mutu keyakinan..En Kaman, jaga lebih n lebih elok lalink saya tau..hehehehehe

Mak oii jam dah pukul satu dear, time susu u n I pun kena tido awal, esok subuh nak bangun..ooo hari sabtu ni I up date lagi n ada sikittttt penggumuman dari me n Gee nak buat untuk info u guys cayang2 buscuk2..ok la guys I have to go to see n to give the susu to my putri sentubung @ umbuk mayang di umbuk...ccc uuu...

69 comments:

  1. gaya..MUTU..keunggulan lah incik abil ni..kehkeh..ulangkaji yg sgt bagusss..sy suka!

    ~cj

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaya, mutu, keunggulan...DUNHILL..mari la kita hisap rokok dunhill ramai2 hahahahaha

      Delete
  2. berumbuk mayang plak abg abil nie. haha

    ReplyDelete
  3. Salam abil..
    Saya pengikut setia blog u ni... Selama ni hanya jadi silence reader.. Kali ni baru nak celah cikitlah...

    Ulangkaji yang best.. thanks kerana ingat mengingati... Kadang2 bkn tak tau, tapi terlupa ttg KEYAKINAN ni...

    Bila saya diuji, saya sering ingatkan diri saya... Allah uji aku sebab Dia sayang aku, Dia selalu perhati aku, Dia nak beri peringatan kepada aku, Dia nak ampunkan dosa2 aku kalau aku sabar dan yang pasti Dia tak uji aku sesuatu yang tak sanggup aku tanggung. Jadi yang penting aku kena sabar. Pasti ada hikmah di sebalik semua ini..

    Abil.. saya doakan semoga Dear u cepat sembuh seperti sedia kala dan semoga u terus tabah menghadapi ujian Allah ini. Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam cikgu..tq atas doa n sokongan yg cikgu berikan selama ni pada kami berdua di sini..

      Delete
  4. Salam, Abil. I pun nak jadi lalink u jugak... hahaha..

    Salam kemerdekaan utk Abil & Gee. Ajak Gee angkat tangan sikit, Merdeka! Merdeka! Merdeka!!!

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaikum Abil dan salam kakcik buat Gee juga.

    Saat kita mengeluh kerana diuji ada orang lain yang tersenyum menghadapi tekanan kanan dan kiri kan? :)

    ReplyDelete
  6. Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani..jgn putus asa..sama2 kita panjangkan doa..ramai yg menyokong both of u..InsyaAllah..sedangkan hujan lebat akn berhenti dan matahari akn muncul..yakin pada Allah..

    ReplyDelete
  7. Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani..jgn putus asa..sama2 kita panjangkan doa..ramai yg menyokong both of u..InsyaAllah..sedangkan hujan lebat akn berhenti dan matahari akn muncul..yakin pada Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah Ezra..moga Allah ganti dengan ganjaran yg lebih baik nanti..

      Delete
  8. Terharu dalam kesedaran....dah dpt keyakinan sekrg dan akan hadapi apa2 pun yg mndtg
    Yakin Allah bersama kita .... :-)
    Salam buat gee tersyg

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah saya akan sampaikan salam saniah..nak tgk Gee, isnin ni tonton la MHI TV3 7-9pagi, kita akan keudara..tgk yea..

      Delete
  9. you are my inspiration. cewah. tabah. kuat. sabar dan yakin dengan Allah. actually, that the only things that we need to move on. yakin dgn qada dan qadar Allah. go cik abil! u'll get what u give. Pray for u n wife. da follow blog ni. he :)

    ReplyDelete
  10. Ujian Allah mematangkan lagi pemikiran kita ke arah yang lebih positif. Allah sayang pada hambaNYA yang sentiasa memohon doa dengan penoh yakin.

    ReplyDelete
  11. Tuhan menduga insan-insan yang terpilih..

    ReplyDelete
  12. Selamat hari merdeka to the both of you.. :) I was to touched and I teared while reading your blog.. I will surely keep the both of you in my prayers everyday... Xoxo..

    ReplyDelete
  13. Salam abg abil,
    Kagum dgn kesabarn abg abil menjaga kak gee.. Beruntung kak gee mendapat seorg suami yg menjaganya tika senang dan susah.. Harap2 satu hari nnti suami sy pn bgtu jg..
    Moga Allah mempermudahkn smuanya utk kalian berdua.. Sy akan sentiasa berdoa utk kesembuhan kak gee.. Menitis airmata membaca blog abg abil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm..terima kasih sudi doa2kan kami di sini yea..

      Delete
  14. Tak sangka lalink en abil tu sakit. Lawa orgnya :) semoga dia jumpa jalan dan sembuh dari penyakitnya. Kagum dgn org2 yg diberikan ujian. Mmg betullah Allah uji hambanya mengikut kemampuan mereka. Pengajaran yg bagus buat yg lain... semoga saya tergolong dalam org yg berkeyakinan juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lalink i cantik!! emmm tak tido malam la si A.I tu nanti bila tau ada yg puji cantik..hahahaha ummi, isnin pagi nanti tgk MHI TV3 yea, saya n Gee ke udara..

      Delete
  15. selamat hari raya.. selamat hari merdeka..

    saya doakan semoga gee cepat sembuh dan baik seperti sedia kala.. jangan berputus asa dan kuatkan semangat ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Ina, insyAllah saya akan tetap jaga Gee sebaik mungkin..

      Delete
  16. As salam Abil,

    Salam Merdeka Raya! :)

    Marya tertarik nak kongsi satu hadis Nabi SAW lebih kurang mcm ni..."Dunia ini adalah penjara bagi orang mukmin & syurga bg orang kafir" - Dunia ni pinjaman & sementara je... Moga kita semua mendapat kemenangan & kemerdekaan dari mengejar dunia semata... kumpul2 pahala buat pencen kubur nnt..insya'ALLAH... Love both of you...take care :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm Marya..Betul kata Marya tu,,ni dok cuba kumpul pencen n KWSP! hehehehe..Marya isnin ni jam 7am-9am, Saya pulak yg ke udara di TV3 MHI..ada masa tonton la kat intenet...

      Delete
  17. Selamat hari raya...maaf zahir dan batin...insyaAllah akan cari peluang jugak visit kak gee tak dapat dgn suami akan pergi dgn wanna.InsyaAllah...yatie doakan semua urusan abg abil dipermudahkan.Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya. ada terluang masa nanti dtg ler yea..

      Delete
  18. btol tu, tiap yg Allah takdirkn sumeny baik dan ada hikmahny...

    menerima ujian tidak mengeluh, itu lah mungkin yg dikatakn sbg REDHA...

    ReplyDelete
  19. jangan bputus asa..teruskan berdoa..kuatkan semangat..semoga setiap urusan dipermudahkan :) sentiasa doakan utk k.gee n a.abil :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah, saya masih berusaha yg terbaik buat Gee..Doa2kan kami yea..

      Delete
  20. semoga Allah permudahkan urusan Abil n Gee... juga semua muslimin n muslimat.. saya berbangga dengan pengorbanan abil....

    ReplyDelete
  21. Salam merdeka abil n gee,

    Kagum abil, you are sooooo positive, nampak cam gila gila sikit pon ada...good for you n people around you, esp gee lah.
    My doa for gee n u take care

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm...laa makcikantin ni habis2 lagi ambil gambar! hehehehe

      Delete
    2. Haha nak buat camna, kena sumpah jadi batu...tu kira tugu lah tu :))

      Delete
    3. Aii, sambil ambil gambar boleh balas semula komen!! ooo tak leh ngata macikantin ni, tajam telinga dia!!

      Delete
  22. Teruslh berusaha memberikn yg terbaik dn berdoa .... Mcm abg pesan mintak je pada Allah pasti memberi...dn semoga hr esok dn seterus nye akn memberi kegembiraan dn kebahagiaan bt abg dn kak gie.. ~mamaishadif~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu mamaishadif, mintak jea then kita tunggu Tuhan turunkan rahmatNya..

      Delete
  23. AYOYO...Lalinkkkkkk. touching gilos dah ai ni. huhuhu...besar hati jiwa raga ai dipuji2 gitu. Tp mmg betol la. apa2 pon jiwa kene kental. Ubat yg paling mujarab ialah kuat semangat. Dari diri sendiri & org2 sekeliling. hohoho...

    Yg penting, kene sengih2 selalu w/pon dugaan idop ni dtg silih berganti. ha, gitew. eh, tak reti le nk tulis apa. Mekaseh bebanyak ye lalink. Lebiu & Gee...semoga Gee cepat2 sembuh & sihat...amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. smoga kalian semua d beri SEMANGAT itu...SEMANGAT yg sngt kental...senyum la...kami de utk mmberi sokongn...insyaallah...Allah x kan uji kita jika kita x mampu hadapi dugaan n ujian itu...Allah lebih Maha Mengetahui pe yg terbaik utk kita....smoga Kak Gee n A.I 2 kembali sht n sembuh seperti sediakala....Amin...

      Delete
    2. T.Kasih :)

      Amin...amin...amin...

      Delete
    3. Lalinkkkkkk..baru balik dari kg si kaman tu yea..kaman tu suka nar bawa lari lalink kita ni, berani dia yea! hepp!

      ok tak n3 ni,? takut gak kalau lalink tak suka ke..tapi ada yg puji cantik tu kira ok la kann hahahaha

      n tq,tq pada AkuJeaYangTau atas doakan kami di sini.

      Delete
    4. OK je lalink...suke sgt :)

      Delete
  24. Slm Abil..

    Sangat tersentuh dgn kisah Abil..tertonton kat MHI pg td..blik kje trus buka blog Abil..Bila bca blog ni..timbulkan sya 1 kesedran baru utk jadi tbh dgn pnyakit sya...Sya pon nk jd manusia yg sedang sakit yg hebat!! Betul2 hebat!.Semoga kalian sentiasa drahmati Allah N k.Fauziah kmbli spt sediakala.Amin.-IKA-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm...kelemahan n kekurangan kita ni sebenarnya adalah kekuatan kita...dan juga kelemahan tu ada kat kekuatan kita..

      Delete
  25. salam kenal.. moga dipermudahkan segala urusan ye

    ReplyDelete
  26. salam...
    saya baru tahu pasal kisah en.abil ni pun lepas tgk MHI pagi tadi. alhamdulillah.. en Abil seorang suami mithali..
    saya doakan isteri en abil akan pulih seperti biasa (tidak mustahil).. Insya Allah. kita sama 2 berdoa utk wanita bertuah di sisi En Abil.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm..bukan, bukan..saya tak la mithali, hanya suami yg biasa jea seperti yg lain2 di luar sana,,hanya saya menjaga isteri yg sakit jea n menjalankan amanah Allah..

      tq yea waniza doakan kami..tq tq

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. cukup tersentuh n sgt terharu mngikuti kisah abil n gee.. smoga terus tabah mnghadapi ujian hidup bersifat sementara ini.. InsyaAllah akan ada kemanisan dipenghujungnya nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni pun dok tunggu kemanisan yg di janjikan Allah...tq fathmaazzahra

      Delete
  29. Tahniah kepada en abil yg cekal menjaga isteri tersayang dengan sebaik-baiknya. Saya mendoakan mudahan anda dan isteri akan terus tabah dan diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian ini. Semoga isteri anda akan sembuh seperti sedia kala dan moga anda terus bahagia hingga ke akhir hayat...

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum...saya tertonton MHI pada 3/9/2012..Terharu dan bersemangat saya melihat kegigihan En Abil menjaga isteri kesayangan dengan penuh kesabaran dan kegigigah..Semoga Allah permudahkan semua urusan En Abil dan Gee akan sembuh seperti sediakala,InsyaAllah..amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm...aminn. tq luangkan masa bersama kami, tq tq

      Delete
  31. Assalam... Semoga isteri anta cepat sembuh

    ReplyDelete
  32. Ok.. nak terjah pulak entry A.I tu.. ;)

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum...speechless..Thank God Alhamdulillah masih ada manusia seperti saudara di bumi Malaysia.Doa saya semoga buah hati pengarang jantung kesayangan saudara cepat sembuh dan teruskan usaha murni saudara.Sesungguhnya Gee seorang wanita yang paling bertuah memiliki saudara sebagai suami dan sesungguh Allah amat menyayangi isteri saudara.

    ReplyDelete
  34. asalamualaikum...... salam kenal bg abil.... saya yosi dari indonesia...... saya sangat terharu mendengar dan membaca kisa bang ne... semoga ALLAH menyucurkan Rahmat dan HidayahNYA pada anda dan keluarga... aminnnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm Yossi...terima kasih sudi baca blog saya yea...Terima kasih Yosi..terima kasih INDONESIA....tq tq tq...

      Delete
  35. Assalamualaikum ....terharu baca blog abang ni..semoga abang akan terus di berikan semangat serta kesihatan untuk menjaga isteri abang dan moga isteri abang akan disembuhkan dengan seberapa segera. Amin..amin..amin Yaa Rabbalaalamin.

    ReplyDelete
  36. moga doa2 kita semua dimakmbulkan Allah buat k.gee

    ReplyDelete

Followers