Thursday, 31 January 2013

Manja cm Babyyy!!!

Assalamualaikum Sayangggg..
Assalamualaikum U guysssss..


Cinta hati I tengah demam ni !..Dah 3 hari demam but today ada kurangnya sedikit panas badan u. U kalau demam lagi bertambah manja. Ye la org demam ni sendi sendi biasa rasa sengal so tiap kali u terjaga dari tidur kena la I urut2kan tangan, kaki dan belakang badan u...agak2 u rasa lega sikit u akan tidur semula. Ubat demam u pun I beri tepat pada waktunya...

Suhu bilik u pun kena jaga betul betul bila u demam ni. Kena pulak sekarang cuaca di Seremban ni panas tapi berangin..Hanya masa untuk I nak keluar rumah mendapatkan barangan keperluan n makan I ni terhad la coz kena tunggu u tidur dulu baru I dapat lari kejap, then kena cepat2 balik, takut u terjaga n I tak de nak layan demam u tu, mengamuk u pulak nanti...U kalau tak selesa, u akan keras2kan badan sampai berpeluh peluh hinggakan cadar u basah la!. Bila u buat begitu Dear, lagi la cepat u kurus,,tu yg I kata u mengamuk atau marah bila u keras2kan badan...Nasib baik la I dah faham tiap dari perbuatan atau suara u ni apa maksud atau kehendak u..Whatever it is, u dont worry la Dear,.Your hubby is still here..Ur doctor, ur T Rex, Ur Man Of Power, ur bodyguard, ur prof. and ur so on and so on...That's ur hubby!! so u dont susah susah hati, ok Dear...

Kita ni kalau sakit, selain dari ubat dan rawatan, kita perlukan "MANJA" dari org yg terdekat. Memanjakan org yg sedang sakit ni pun antara ubat yg paling mujarab..Setuju tak dgn kata I ni?..Terutamanya kalau pasangan kita sakit. Kita lebihkan manja kita pada dia. TUNJUKkan manja tu by urut urutkan badan dia, kita sendiri siapkan makanan yg sepatutnya buat dia, kejap kejap kita tanyakan keadaan dia then kita belai belaikan kepala dia. Waktu makan ubat kita tegas sikit ngan dia..Kita pula harus faham, bila kita buat semua tu, pasangan kita yg sakit tu mula la ada mengada dia sikit! Perbuatan mengada ngada tu menunjukkkan dia puas hati ngan kita sebenarnya, puas dengan layanan kita terhadap dia..Contonnya, bila kita tanya."Syg nak abg urutkan kaki?"..dia jawab "tak pe la bang"..Kalau dia jawab cm tu maksudnya dia nak la kita urut kakinya..atau.."Abg nak makan apa, biar syg buatkan." dia jawab..."Apa2 la asalkan boleh alas perut ni."...Sedangkan dia tahu apa yg dia nak makan masa tu sebab org sakit ni selera dia terhad..So tanya atau bagi cadangan makanan yg dia nak, nanti dia akan beritau..Boleh lak dia dia beritau apa nak makan! tadi dia kata apa2 jea la...Tu namanya mengada ngada org sakit.!

Kita kena cuba bagi perhatian penuh kalau dia sakit. Terutamanya bila pasangan kita tu sakit sakit biasa cm demam ke, batuk2 ke, senggal2 badan ke...Kita tunjukkan perhatian tu di campur dengan manja pada dia, baru la dia rasa confident pada kita untuk menjaga dia sekiranya dia sakit teruk atau kronik. Kalau org tanya, "Kau rasa kalau kau sakit terlantar, siapa boleh jaga kau?"..Tanpa rasa ragu ragu kita boleh jawab.." Isteri/Suami aku ada, dia boleh jaga."..Dengan bangga kita jawab, sebab kita nampak perhatian yg diberikan pasangan kita terhadap kita semasa kita kurang sehat sebelum ni...

Ni nak beritau U guys...Antara suami dengan isteri kalau sakit, siapa lebih manja?...SUAMI tuuu..nampak jea machooo atau gagah..Tapi kalau dia demam..ooooo macam baby sebenarnyaaa....percaya laa, hanya si suami ni tak menunjuk, ego la katakann...Tapi 'cm baby' tu hanya pada Isteri dia saja. Ataupun ngan Mak dia jea..dengan org lain tak mau dia..So bila suami u all sakit2 cm tu manjakan lebih lebih lebih sikit.(3 kali lebih tu!).. Caranya nak manja tu jgn la tanya I, u all kan lebih tau..I lelaki, I tau laaa.. lelaki tu lebih nak di manja manjakan oleh isterinya..Contohnya, kalau isteri tu nak urutkan kaki suami ( Suami demam la contohnya )..Suami tu akan kata.." tak payah la, abg ok."..Cuba si isteri tu urut jea kaki dia,,jap lagi suami suruh urut tangan pulak, pas tu minta urut kepala pulak, tiba2 masa tu suami kata rasa pening laaa..pas tu suruh urut punggung pulak,..Akhirnya satu badan dia suruh urut!! tadi suami kata apa? "Abg ok."..Ok apa bendanya tu!!  Manja lelaki ni cm baby ngan isterinya...Para isteri, jgn ambil mudah sekiranya suami tu kurang sehat tau..!

So bila kita buat perkara perkara tadi, kita akan rasa nikmat rumahtangga samada di waktu sehat ataupun di waktu sakit kita..Hidup ni terlalu indah sekiranya kita pandai membuat pilihan yg baik dan kita praktikkannya..Jangan dok pandaiiiii bercakap sahaja...buat!

Jari ni dah letih dah..Gee dah bangun tu, nak g manja2kan Gee jap...oooo ada persoalan di sini..Sekiranya I yg sakit, u guys rasa rasa siapa yg nak manja2kan I ni..!?...hahaha hehehehe dan.........hohohohoho...Bye Bye...

51 comments:

  1. betullah tu... mmg sang suami... bukan sang harimau...he..he.. akan manja bila dia sakit.... nak suap ubatlah, picitlah.... cuma malas je nak layan sangat...he..he... lepas ni akan Okje layan lebih lebih.... sapa lagi dia nak bermanjakan kalau bukan ngan kita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan malas malas cm tu..bahaya nanti jadinya..betul tak en suami?

      Delete
  2. ne nak jawab persoalan...
    kalu awak sakit, makcik la tlg tgk2..jgn nk extra mengada nk soh princess dr kayangan lak jaga..huhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhhhh seronok kalau princess tu jaga..boleh mengatal sikit2...

      Delete
  3. i pun tgk x sehat ni demam ceceme...

    ReplyDelete
  4. apa jwpn soalan abil tu yer...kalau abil sakit? mak abil ada lagi kan? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak tu ada, tapi dok kat KL..siapa yg nak manjakan saya ni..?

      Delete
  5. moga kak gee cepat sembuh...dan persoalannya
    bil0 den domam pun x do sapo pun nak manjo2 an den ni haa...
    cari la ubek sendiri, samo la kito...hehehe
    abg abil hepiy belated besday ya.... :D
    take care

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqq mamalove..mamalove, n3 baru tu tak leh nak baca coz tulisan dia bertindih ler..

      Delete
  6. Insyaallah..Allah akan jaga abang sama cam abang jaga kak gee..insyaallah..

    ReplyDelete
  7. Memang suami laaa yang terlebih manja kan. Dia masuk sepital, kita berkepit dengan dia 24 jam. tidur atas lantai pun sanggup. Bila kita masuk sepital, bila kata tak yah datang jenguk, elokk jer dia patuh. Letih nak didik hati kan.

    Sebelum jawab soklan, nak tanya dulu. Abang Abil nak siapa jaga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak pompuan jawab soalan..dia akan pusing balik soalan kita..! hahahaha

      Delete
  8. Kalau cik Abang sakit saya buat dia mcm Putera Raja tau..hihihi..
    Moga kak Gee cepat sembuh dari demam ya.. :D

    ReplyDelete
  9. Mmm...btul tu suami lebih manja tp tak tunjuk sbb ego..yg soalan saper nk jaga en.abil kalau sakit skrg, rasanya mak en.abil le kan..tak pun jaga diri sendri la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha memang jaga diri sendiri la buat masa niii...no manja manja..

      Delete
    2. Kesiannn dia..takpe la...nanti manja manja ngan Gee kt sana ek..hehehe

      Delete
  10. Alhamdullillah dmm kak gee semakin kebah ye..memanjakan pasangan yang halal tidak rugi pun kerana selain hubungan semakin erat..ganjaran pahala pun semakin bertambah..itulah hikmahnya Allah menggalakkan umatnya mendirikan masjid secara sah bukan ceroboh..hikmah yang tersembunyi..take care each other not the other one..sampaikan salam pada kak gee ye.. :)

    ReplyDelete
  11. semoga dgn kasih sayang, manjaan tu akan semakin sihat kak gee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal...saya dah syok2 komen baru terperasan nama sama...

      Delete
  12. Aci tak kalau makcik kata abil tak boleh sakit cek oiiiii buat masa sekarang ni.....diharap demam gee dah stabil ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aci la tu..saya kena lebih jaga kesihatan buat masa ni..

      Delete
  13. HUBBY BUI KALAU DEMAM X MANJER..DIA TIDUR JER..HEHE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ler dia tido jer..Bui tak baby baby kan dia..

      Delete
  14. memang sang suami akn manja kalau demam abg abil, manja yg amat,hihihi. abg abil pun boleh manja dgn kakgee gak.

    ReplyDelete
  15. hmm... manja ye... nanti saya check suami saya hu hu... anyway, will take note of this advise. Tq! semoga happy today dgn sis Gee...

    ReplyDelete
  16. Salam saudara Abil...moga U lega drp demam. Saudara mmg suami contoh..

    ReplyDelete
  17. yela abga bil..memang suami yg terlebih manja kalau sakit..kadang2 kelakar tgk gelagat si suami ni..

    moga kak gee cepat sembuh ye

    ReplyDelete
  18. gee dah sembuh demam ye.bila cik abil sakit pasti Allah yg menjaga u.

    ReplyDelete
  19. En. Abil saya baru shj baca pasal keluarga ini, ada persamaanya dgn en. Abil, mungkin en abil boleh lihat link dibawah, sebagai penyuntik semangat. Kalau en abil sudah baca alhamdulillah, semoga suatu hari nanti segala apa yg diikhtiarkan tuam berhasil tidak di dunia di akhirat nanti ameen
    http://www.teamhoyt.com/index.html

    ReplyDelete
  20. en abil..sy tak sempat manja..baru rasa nak demam mkn ubat n vitamin terus baik..tak dan sakit camno?anak2 memerlukan ibu mereka huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe la, manja waktu sehat lebih baik..

      Delete
  21. betul2. saya setuju. Lelaki manja. Pompuan manjakani.

    ReplyDelete
  22. time sakitlah blh manja lbih kan..hehe..samakan salam ayu pada k.gee ya.,moga k.gee cepat sembuh dgn izin Allah..inshaallah..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, tertinggal pulak komen si ayu ni..hehehehe sorry lambat balas yea ayu..

      Delete
  23. abg abil, betul la, lelaki ni ego. masa tu suami demam panas ego sgt. tp bile kt take care, bg makan ubat, letak tuala atas dahi, jaga die, barula die lembut sikit ego tu.. Tapi kenapa kt sakit die x amek port pun. sob sob..

    cara laki amik berat tu cemane ye abg abil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua lelaki sedia ada kelembutannya pada isteri, hanya suami tu hendak memilih atau tidak jea sifat tersebut..atau ada sesuatu yg menghalangnya untuk memilih..

      Lelaki ambil berat sebagaimana kehendak atau angan2nya seorg wanita..Tu sekiranya lelaki tu pandai memahami sifat2 dan tahu cara berfikirnya seorg wanita..

      Delete
  24. Lelaki sememangnya begitu...klu ego bertempat ok lah..tp yg tak berapa ok kalau ego itu tak bertempat..mcm kebudak-budakan pula...Bagi yaya tips dalam berkasih sayang dan untuk selalu mendapat keberkatan dalam rumah tangga kena sentiasa mendoakan kebaikan dan kesejahteraan pasangan. Insya'Allah wlupun sakit keberkatan dari Allah SWT itu penting sebenarnya.. tak gitu en abil..

    ReplyDelete

Followers