Wednesday 17 July 2013

Adab....Tasawuf...

Salam Ramadhan yg di berkati..
Assalamualaikum U guyss yg di sayangi DIM...


Tengahari tadi balik ke Seremban sekejap coz ada wawancara bersama wartawan Mimi dari Sinar Harian dan Pn Adila dari akhbar Metro..Meluangkan masa selama 1 jam bersama mereka, then singgah ke kubur isteri yg I rindui selalu  pas tu naik semula ke Melawati. Kalau di tanya bila siaran wawancara tu di akhbar, I pun tak tau bilanya...Nanti kalau dah keluar I update di FB yea...

Semasa di kubur Gee tadi, melayang sekejap kenangan puasa bersama arwah isteri I dulu..Tiap kali I balik dari Masjid berterawih, Gee selalu akan buatkan I nescafe o. Masa tengah buat air tu selalu I ingatkan Gee supaya air I tu di zikirkan dgn nama Allah, AL WADUD sehingga siap bancuhannya n niat supaya I ni akan sentiasa menyintai u Dear sehingga bila bila. Dan arwah Gee tidak pernah meninggalkan amalan tu tiap kali menyiapkan air untuk I..InsyAllah, atas ikhlasnya Gee, memang terbukti keberkesannya, Sehingga hujung nyawa Gee, I cintakan dia sebagaimana cinta I padanya pandang pertama malah bertambah dari hari ke hari....Cinta dan Rindu...Hebat kan kalau kita beramal dengan nama nama ALLAH ni dan mudah saja amalannya..Alhamdullilah...

Then I luangkan masa berborak2 ngan arwah, I terlalu suka berborak2 dengan Gee ni, She was a good listener, damm good!!.."Dear, tau tak apa yg membezakan seseorg tu? Maksud I, semua org nampak sama dari segi,baiknya,dari fizikalnya, dari segi kerjayanya atau dari segi ilmunya (ilmu duniawi dan agamanya).. Tanya I pada Gee..." bezanya?...Ke hen..seman u di mata hati I!!" Jawab Gee..."Hahaha itu sudah semestinya", gelak I mendengar jawapan Gee masa tu....." Yg membezakan adalah TASAWUF seseorg itu." kata I..Gee mendengar...Bukan semua org yg mampu berbuat demikian selalu..Contoh, berapa org yg memberi salam ikhlas bila nak masuk rumah, berapa org yg memeluk pasangannya kerana Allah selalu, berapa org yg mengambil berat tentang adab adab berilmu, adab bergaul, adab terhadap Al Quran dan banyak lagi...

Nak menerangkan Tasawuf ni agak payah kalau kita tak tunjukkan perbuatannya.. Contoh paling mudah kita tgk..Kita membaca Yassin dlm satu majlis sambil duduk bersila atas lantai, selesai membaca Yassin cuba perhatikan adab org ni...berapa org yg memegang kitab tu, berapa org yg letak atas pehanya dan berapa org yg meletakkan kitab tu depan dia atas lantai!!..Kalau Tasawuf dia bagus tentu2 dia dakap yasin tu di dadanya..Contoh lagi,,Kita sembahyg di R&R mana2 la, cuba tgk berapa org yg suka mengalihkan sejadah tu mengunakan kaki, kadang2 ada sampai 2 imam bersembahyg fardu yg sama, selesai sembhyg berapa org yg benar2 lipat dengan baik sejadah yg di gunakan..Sekira Tasawufnya elok, semua perkara di atas tidak akan berlaku..Contoh di masjid pulak...Berapa org yg baru sampai n sebelum solat sunat, dia bersalaman dengan org lain yg berhampirannya dahulu, berapa org yg mengasingkan pakaian solatnya dengan pakaian yg lain, berapa org yg khusyuk mendengar ceramah atau ktubah Imam tu, ( sampai sekarg ramai yg dok main Handfon dalam masjid!! )..yg dok layan hfon tu bukan budak2!,,dah cukup akal! tapi sayang kurang Tasawufnya!!! Jadi bagaimana kita nak menasihati budak2 supaya berdisplin dalam masjid!!?...Yang paling sadis dan BIADAP..!, Merokok dalam kawasan Masjid, merokok sebelum ambil wuduk!!....aduhhhhhh....Bab ni Teruk sangat Tasawufnya!..Nak rokok, tu, luar pagar Masjid, bukan dalam kawasan Masjid! INGAT!! tu bukan rumah ipar kau org...Tu Rumah ALLAH..!

Sekiranya kita ambil mudah adab adab tadi, maka kurang faham la org tu tentang Tasawufnya..Kurang faham la dia tentang menghormatkan diri pada ALLAH..Terlalu banyak lagi adab adab yg kita cuai dan tidak mau ambil berat,..Dan memang payah seseorg tu nak buat, sebabnya tak mau praktikkan dan tau mau ambil tau!! ( Rasa diri tu bijak dah di sisi ALLAH?? ) Berapa org yg akan berdiri apabila seorg penjual datang menjual buku agama yg di dalamnya tentu tentu ada Hadis Hadis Nabi s.a.w. Berdirinya kita bukan kerana si penjual tetapi menghormati Hadis pada kitab yg di bawanya penjual itu...( Lagu NEGARA-KU kita berdiriii )...Tidak la ada salahnya kalau tak berdiri tapi perbuatan itu yg membezakan seseorg seperti pertanyaan I awal tadi pada Gee..Sekiranya adab dan Tasawuf itu tidak penting, tak la Ulama2 Besar mengajar kitab2 adab n Tasawuf kan kan...Ini belum nak tanya lagi, Antara Quran dan meja Tv kita tu, mana yg lebih banyak habuknya..?...G la tengok!!..

Jangan la kita kuat beramal tetapi kita mengenepikan adab adab beramal dan tidak kita ambil berat tentang perbuatan Tasawuf kita. Ini baru bab adab/tasawuf secara zahirnya, belum lagi tasawuf hatinya!!.emmmmmm... So Jaga la adab kita maka terjaga la Tasawuf kitaaa...InsyAllah..

TIBA TIBA, lamunan I terhenti bila ada kawan I menegur I di kubur tadi..Kita berborak sebentar then I pun naik semula ke Melawati berbuka bersama org tua n anak2 buah I....Ini la update untuk malam niii.....Dah habis citer....Bye Bye see U guys lain kaliiii.....................


68 comments:

  1. informasi dan pengetahuan yg sgt brguna untk kita semua..terima kasih kerana sudi kongsi..

    ReplyDelete
  2. hihi. banyak input dapat melalui entry niii.. :D

    ReplyDelete
  3. terima kasih bro untuk peringatan ni :)

    ReplyDelete
  4. Terima kasih ustaz DIM :)). Ilmu mudah yg selalu di abaikan.

    ReplyDelete
  5. salam ramadhan abang abil. nice entry, semalam baru my other half cakap kat ija beza taswauf dan fiqah. then bila baca entry sangat memberi ija info. tq abang abil.

    abang abil, ija pun amal, moga my other half tu takda feeling kat minah minah yang cantik kat luar tu. amin.

    kisah cinta abang abil memberi ija inspirasi untuk selalu kasihkan my other half. moga abang abil sentiasa diberi rahmat ilahi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha gelak abg ni baca ayat "moga takda feling kat minah minah tu..hahahaha..Ciannn dia, bagi la cann sikit..! hahahaha

      Delete
  6. Assalamualaikum Abil adik kakcik.

    Selamat berpuasa. Terima kasih untuk tazkirah yang bermakna ini. :)

    ReplyDelete
  7. perkongsian yg sgt2 b'manfaat..insya Allah, TQ abg abil.. Al-Fatihah bt arwah kak gee (eja)

    ReplyDelete
  8. betul tu...oh itu yang dinamakan tasawuf...saya tak reti juga ,tapi banyak juga yang telah saya ajarkan pada anak-anak,mereka mudah ikut,contohnya memberi salam bila masuk rumah,lagi satu kami sering bermusafir,setiap kali singgah ke masjid atau surau beralainan,sedekah jangan dilupa,kemaskan telekung dan sejadah jika sempat...terima kasih di atas perkongsian ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat sikit sikit, lama kelamaan faham ler lebih dalam...

      Delete
  9. peringatan utk diri sendiri..

    ReplyDelete
  10. slmt brpuasa ncik Abil....satu takzirah yg sungguh menarik,,,teruskn dgn infomasi yg bleh dn dpt di kongsi brsama...Sempena di bulan yg mulia ini,sama2 la kita pnjatkn doa agar arwah kak Gee tenang di sana...Al fatihah...aminn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn..Tq sgt2 coz selalu doakan arwah Gee..terima kasih.

      Delete
  11. Perkongsian yang sangat baik :)
    Al-Fatihah untuk kak Gee..
    Selamat berpuasa untuk abg abil :)

    ReplyDelete
  12. TQ sharing bang..
    bagus buat peringatan diri sy sendiri juga...
    moga kita tergolong dlm org2 yg sllu mengamalkan tasawuf:)
    Salam ramadhan...

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum..thanks, n3 yg bagus. Perkara2 yg sering dianggap remeh tp bg kesan yg besar pd diri, luaran dan dalaman dan sekeliling kita..

    En.abil izin saya nak share hadis ni dgn awak dan kwn2 kt ruang komen awak ni ye,..

    Rasulullah saw bersabda : “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik manusia dari kalangan kamu sekalian ialah mereka yang paling baik kepada istrinya.” – (Riwayat Abu Daud).

    ReplyDelete
  14. salam ramadhan...
    terima kasih kongsi bersama

    ReplyDelete
  15. Salam Ramadhan abg Abil.
    terima kasih atas perkongsian ilmu ni.. ;)
    terselit ilmu yang boleh membantu merapatkan lagi kemesraan antara suami isteri.

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum prof..
    terima kasih atas perkongsian ilmu.. moga bermanfaat utk kita semua.. :-)

    ReplyDelete
  17. selamat berpuasa,
    info yang menarik, TQ

    ReplyDelete
  18. Assalam..
    Maasyaallah betul2 brkesan apa yg arwah k gee amalkan even ms buatkan air tuk abg abil ya. Semoga Allah prtemukan kalian Di syurga insyaallah. Btw thanks a lot abg abil untuk penerangan yg bgitu mndalam mngenai tasawuf.. Selama ni tau sikit2 je apa itu tasawuf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi amalan yg abg tunjukkan pada Gee..later2 kita share lagi,,

      Delete
  19. Tasawuf bi..sangat dalam maksudnya. Kena betul2 faham dengan jiwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena buat baru faham dan baru ada sentuhan di hati...

      Delete
  20. tasawuf.. selalu di pandang ringan.. sedangkan bende tu paling mudah nak buat kan.. *peringatan untuk diri sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti datang dengan adab dulu baru kita faham tasawuf tu..

      Delete
  21. Terima ksih. 1 ilmu yg sangat berguna utk sy :)

    ReplyDelete
  22. perkara yang kita nampak ringkas,tapi sebenarnya tinggi nilainya .terima kasih abg abil.al-fatihah buat kak gee,hope she's now in a better place.amin.

    ReplyDelete
  23. Tumpang 'mentelaah' di sini. Alhamdulillah dapat temui blog sebegini.

    ReplyDelete
  24. salam..
    selamat berpuasa..
    'tasawuf' bukan payah utk diamalkan tp kita sll pandang remeh dan ambik mudah..

    ReplyDelete
  25. hmmm..baru lah faham sikit

    ReplyDelete
  26. perkara yang mudah itulah sering dipandang sepi..sentiasa dikemudiankan..moga Allah sentiasa pelihara sedikit ilmu yang kita miliki ini..nice sharing :)

    ReplyDelete
  27. Al-Wadud yeh...insyaallah akan saya amalkan... TQ prof DIM....
    Pergh! Kalau tgk dpd contoh yg diberikan tu ...mmg sangat jauh lagilah saya ni tapi tak mustahil utk memperbaiki dari hari ke seharikan...

    ReplyDelete
  28. ada juga journal hidup suami sebegini yg bagus dijadikan ibrah qudwah hasanah pengajaran yg baik beserta ilmu yg dalam tentunya. ya syeikh semuga Allah menyembuhkan isteri mu dan ini mungkin nikmat terbesar dari NYA. salam salute

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam tuan..InsyAllah isteri sembuh dah di alam sana kini...InsyAllah..

      Delete
  29. Terima kasih saudara Abil.... ada informasi berguna...

    -kakwan, penang-

    ReplyDelete
  30. selalu terlupa nak baca al wadud tu. kena konsisten ni. huhuhu

    ReplyDelete
  31. kadang bnda yg mdah tu kta x aml lma2 lpa jgk kn.

    ReplyDelete
  32. rajin2 baca surah al ikhlas..fahami makna batinnya...eid fitri mubarak...barokallahu fik

    ReplyDelete

Followers