Wednesday 12 June 2013

ISTERI...

Assalamualaikum U guyss....


Today I dok lepak lepak sahaja di rumah, takde jadual talk...sooo relaxxx..but still I layan semua wsaap, sms n calls yang mana sebelum ni U guys contact I...So sorry juga coz ada yang lambat I reply, cmana pun I akan cuba reply walaupun lambat..Maafkan I yea..I know U guys love me.!!

Semalam di NSTP segmen berbicara ngan I sungguh membuatkan I happy..U guys kat NSTP benar2 memberikan sokongan yg baik pada I..would like to THANK YOU for that. Dan I hope u Guys berpuas hati ngan Talk I semalam...N today I perasan ada my story di Akhbar Metro edisi tengah..TQQQ Metro..!!!

Tu keratan Metro Edisi Tengah hari ini, ramai peserta, syok!!...Dan selepas tu I berjumpa ngan blogger Lady-Windsor.blogspot.com Beliau diantara blogger yang awal2 dulu bersama memberikan sokongan n doa buat arwah Isteri I..So glad dapat berjumpa beliau di NSTP semalam..

InsyAllah, selagi I mampu, selagi I larat n sehat, I akan teruskan kerjaya sebagai speaker motivasi ini. Biar I sampaikan beberapa perkara yang penting untuk di ulangkaji bersama sama..N sudah tentu Arwah Gee I tu akan rasa lebih gembira bila I buat begini..InsyAllah..Dan ni la diantara caranya yg I kata kan sebelum ni, cara I berterima kasih pada semua yang selalu mendoakan kesejahteraan Isteri Kesayangan I tu dulu..

U guys tau..setiap Jumaat I akan ke kubur Gee sebelum or selepas solat jumaat, Setiap hari tu la, I beritau n borak2 ngan Gee berkaitan jadual I,, subjek2 yang berikan semasa Talk I tu..Bila I bercakap tu, bagaikan Gee ada depan I..Kalau ada org yg nampak dan tak faham, tentu tentu dia kata I dah gila! cakap sorang2..!! hehehehe  Dan sekiranya I nak menitiskan airmata, pada hari itu lah, dan pada masa itu lah I akan menangis..Yea la, sehebat mana pun seorang lelaki, dia tetap akan kalah( Menangis ) jua pada isterinya..Kalah di sebabkan kasih dan sayang, kalah atas dasar kerinduan....Dearrr...I miss you..miss you so much.!!

I minta dan mohon la pada semua lelaki dan para suami di luar sana,,Hargai la Isteri kita, Hargai la wanita kita ni...Hargai mereka. Siapa lagi yang boleh mendidik, menjaga dan membimbing dia org ni kalau bukan kita, sebagai LELAKI dan lebih lebih lagi bagi yang bergelar SUAMI. Jaga wanita ni elok elok, Kasihkan Isteri, tambahkan kerinduan kita pada isteri setiap masa..manja manjakan isteri tu..TAPI dalam waktu yang sama kita (lelaki) perlu tegas dalam membimbing pada jalan yg betul, dalam kontek Agama dan Sivik para wanita atau isteri kita..Kita garang sesekali pada mereka, tak pe ( Jangan ko org bagi flying kick sudah la!!)..Nak mengajar/mendidik ni kena tegas sikit.. Tegas tapi lembut...Pompuan ni pulak, kalau tak buat cm tu..emmmm ngada ngada la dia..!! 

Wanita ni memang begitu lumrah dia..Cemburu, mengada ngada, merajuk, suka bercakapppp jea..suka bersaing diantara mereka, lebih pada emosi (sebab ada 9 perasaan)..Tetapi semua itu hanya untuk mendapatkan perhatian,,Perhatian suami mereka sahaja. Begitu la caranya... Semua caranya itu atas kerana kasih dan manja dia pada sang suami..Tu jeaa..Jadi  lelaki atau suami tu, bila tgk keadaan gitu, jangan la mengeluh, jangan la marah marah,...Kita lelaki n suami kan,,beri la perhatian kita pada wanita n isteri ni..I nak tunjuk n beritau cara caranya, U guys lelaki, u guys patut tau la cara yang lebih efektif dan matang dalam mengendalikan kemahuan wanita dan Isteri masing masing..U guys lebih ariff....

Memang la benar I ni bukan seorang Ustaz, memang benar I bukan seoarang yg pakar, memang benar I bukan la seorang lelaki atau pernah menjadi suami yang baik..Hanya yang I nak sampaikan ini adalah bertujuan pada perkara yang baik untuk kita bersama..Ulangkaji bersama bagi tujuan memperkukuhkan lagi institusi kekeluargaan terutamanya jalinan Indah suami isteri.. U guys,, I nak beritau ni..U know..Life is sooo BEAUTIFUL.!! So U guys kena cipta KECANTIKKAN itu..Cipta la bersama wanita atau Isteri kita tu...By the end of the day,, U guys juga yang akan tersenyum...

Sharing is caring, jadi tu jea la I nak kongsi gelapkan..Lepas ni ada lagi subjek yang I nak ulangkajikan sedikit..Prihal IBU...betul ke kita sanjung IBU kita bagaikan menjunjung di atas kepala kita...emmmm siap la U guys nanti..Siap ngan jawapan dalam soalan yang akan I tanya nanti..!!!! APA? Bila I nak update??..ehhhh, ko org tunggu jea la nanti..DIM ni sibuk sikit nak layan gadis gadis seMalaya ni sekarang..!! tunggu la sampai bersawang ketiak tu..!! Hingga kita kita "bercengkerama" lagi akan datang..Im coming!! Eh eh, silap lagii...coming soon..hahaha hehehe hohoho...See ya...!!








98 comments:

  1. thumbs up...
    semoga sentiasa di kurniakan kesihatan yang baik bagi meneruskan perjuangan anda..insyaAllah...

    thanks a lot coz bagi banyak input yang berguna kepada weollss...insyaAllah, akan di praktikkan sebaik yang mungkin dalam kehidupan seharian....

    ReplyDelete
  2. sokong sangat2.. tapikan abg abil.. saye rase abg di antare lelaki terbaik sebab untung arwah kak gee dapat abang.. saye tau abang da jage kak gee sehabis baik..

    teruskan usehe murni semoge abg abil di dalam rahmatNYA.. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang abg ni sapa yang nak jaga sekarang? Yang boleh jaga sebaik Gee?..Nak dinner tadi pun tak tau apa nak makan..kalau Gee ada dulu senang jea dia siapkan dinner...

      Delete
    2. stetment sedey la DIM..huhu..>.<

      Delete
    3. Saja jer..nak kan simpati!!! hehehehe

      Delete
    4. takpe abang.. inshaAllah kat syurge nanti kak gee sambung jage.. skrg abg abil jage diri sendiri dulu.. hahaha.. mainmain je..

      bile nak up entry baru ni?

      Delete
  3. May God Bless you Abg Abil

    ReplyDelete
  4. Arwah Gee sedang memerhatikanmu dari 'sana'. Apa lagi yang dia mahu, bila suami itu redha maka Allah redha. Jadi masuk lah ke syurga melalui mana-mana pintu yang Gee suka.. Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gitu la hendaknya..sempurna rasanya tanggungjawab saya kiranya Gee boleh memilih pintu syurga mana yg ingin dia lalui..InsyAllah..

      Delete
  5. salam incik abil terima kasih atas perkongsian semalam..hari nih dan semalam saya update segala perkongsian tu di wall FB sy..harap incik abil sudi ke nst lagi pasnih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Noor, tq sudi share di laman Noor tu..

      Delete
  6. Assalamualaikum Abil..
    Apa yang Abil buat memang bagus. Setiap perkongsian boleh jadikan pelajaran untuk kami semua.
    Teruskan usaha Abil ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalamm Hanny..tqq atas sokongan yg di berikan..InsyAllah akan saya teruskan sehingga satu waktu nanti..

      Delete
  7. Assalamualaikum En Abil,

    Selama ni saya hanya blog en abil.tapi xpernah nak komen kat sini.sbb rasanya xde sesiapa yg mampu faham perasaan en abil.kecuali org yg btl2 pernah melalui situasi mcm en abil.klu sy xtermampu sy nak tanggung perasaan ni..anak2 kucing sy mati pun berhari2 sy menangis.tgk sangkar dan tgk susu kucing pun dah menitiskan air mata.ini kan pulak teman tido dan teman suka duka.begitu setia en abil dgn arwah isteri..setiap kali lepas solat sy sentiasa berdoa agar suami saya menyayangi sy dan anak2 dan setia bersama kami sehingga ke akhir hayat kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la antara doa yang baik buat awak n family, teruskan memohon..InsyAllah..

      Delete
  8. sejuk perut cikda baca.. hehehhe...

    suami kalau nk bahagia..kena bahagiakan isterinya dulu..betulll..caya le cakap cikda nih...

    ReplyDelete
  9. sedih bercampur gembira bila baca patah2 perkataan yg Abil titipkn............klu ramai suami boleh buat mcam Abil katakan....aman,damai la sepenuhnya knknkn....betul la sejuk perut bace ....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada saya, memang ramai suami yg mampu membuatkan para isterinya sejuk perut gitu...

      Delete
  10. Tuhan sengaja menduga kita
    Di mana kesabaran manusia
    Kau isteri yg ku sanjungi
    Lambang semangat cinta dunia

    sambung bang..!
    hahahehehoho~
    tq for sharing ^.^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada keindahan dunia seumpama mu,
      Tiada kecantikkan setanding mu,
      Tiada kawan sebaik mu,
      Kerana engkau la segalanya dan engkau la Isteri ku...

      Delete
  11. Assalammualaikum bro Abil (D.I.M)... happy tgk rutin hidup bro sekarang... n happy to see the smiles on your face... semoga terus berjaya...
    sharing caring bro ni.. hmm... as usual.. perlu diulangkaji hu hu....

    ReplyDelete
  12. terbaek.. harap2 semua para isteri dpt baca entry ni dan pratikkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baiknya sekiranya di baca bersama suami kan..

      Delete
  13. Assalamualaikum bang. Semua orang rasa gembira bila tahu abang ceria macam nie. Tapi, apakah dugaan2 yang abang lalui sejak bergelar DIM nie...?Boleh share tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dugaan..emmm...ramai yang ingin masuk meminang DIM ni!!!!! Susah susah sangat, U guys jea la yg pilih..Boleh??

      Delete
  14. Alhamdulillah...en Abil please take care of yourself jugak. Saya doakan yang terbaik untuk en Abil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dok take care ler ni, badan dah mula naik..perut pun mula buncit!!! aduhhhhh...

      Delete
  15. thanks berkongsi knowledge dan pengalaman.. good luck dan may allah bless u...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqq syalinda...doakan saya selalu yea..pleaseeee..

      Delete
  16. kalu lah semua suami2, lelaki kt luar sana baca blog en abil ni kan bgs, jarang2 nk ada suami yg redha, sbr n terima seadanya isteri tu camne, selalunyer si isteri bt apa ada je slh nyer, sbb kadang mereka nk di lyn bak raja je, sedangkan isteri mcm hamba huhuhu... tp nsb lah edy bkn jenis laki yg kuat bebel n sbr ngn perangai isteri dia ni yg banyak songel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakkan suami masih ramai yg baik2..segelintir tu jea..

      Delete
  17. semoga abg abil success dengan perjuanagn abg abil sekarang nie...semoga Allah swt kurniakan bidadsri tuk abg abil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak! Tentang kita berdua.!..saya ni naik malu dah, lama tak dapat singgah ke blog u and bloggers2 lain..sorry yea, lepas tak sibuk Talk, akan terjah n baca semua n3 yg tertangguh tu...

      Delete
  18. lama x komen d blog ni rasa x lengkap plak hari2 qu.. Al-Fatihah bt arwah kak gee..utk abg abil pasti t'ubat rasa rindu tu suatu saat nanti d sana..insya Allah..smga abg abil berjaya dunia akhirat..amin
    syg slalu utk abg abil n arwah kak gee :) (Eja)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqq Eja..memang dok menahan jea rindu ni pada Gee..Tunggu la dia, bila abg jumpa Gee nanti..!! hahaha

      Delete
    2. insya Allah mmg kak gee x blh lepas da time tu..kak gee abg abil punya..hehehe

      Delete
  19. jasad nya mati.... tapi roh nya hidup... roh nya mendengar... dapat memerhati.... ayh dinda kata... ape2 pon AKIDAH kita jgn lari.... sbb dinda kalo ke pusara arwah mak pon dinda akan bckp2 dengan die....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata ayah dinda tu..Dinda pun selalu2 la doakan kanda yea....kanda, dinda kita ni..Kirim Salam jgn marah aa pada suami dinda tu..hahahaha...Sorry bro, gurau2 jea..

      Delete
    2. I/ALLAH.... dinda selalu doakan kesejahteraan kanda... x lupe jugak pada arwah kak gee.... hehehehe.... suami dinda x kisah.... die ok je... die tau sape EN ABIL....

      Delete
    3. Alhamdulillah suami dinda faham..tqq bro!!

      Delete
  20. sy xpandai nk beri kata2 ataupun ape....cuma yg sy tahu sy suka abgabil nye cerita/tulisan abg abil buat sy terkedu...moga arwah kgee ditempatkan dikalangan org2 yg solehah lg beriman....dan tabik 100 kali sbb abg abil seorg yg tabah....tabah dgn ujian Allh S.W.T...

    ReplyDelete
  21. walau kak gee dah tak ada namun semangatnya tetap ada..always..teruskan berbakti pada masyarakat..moga kak gee juga peroleh walau tidak banyak sedikit sinarnya..amin..

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah...semoga sukses selalu Abil.... :-)

    ReplyDelete
  23. Missing feeling tu mesti ada....dalam redha ada sedih...dalam pasrah ada rindu....lumrah kan walau kita tau sgt apa yg kita ada tu adalah pinjaman semata...

    Ish syarah pulak org tua ni..:)). Take care n enjoy your motivational talks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nakkk sangat buat Talk di Penang..dok tunggu anybody jemput n arrange jea ni..emmm

      Delete
  24. dimana agaknya seminar lepas ni en.abil? seronok datang seminar dapat ilmu :)- Jaslina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti saya update..awal Julai mungkin ada penganjur nak buat di Cheras..

      Delete
  25. baru saja beberapa hari yg lepas saya melihat airmata seorang lelaki mengalir tanpa henti bila kehilangan isteri secara tiba2....

    ReplyDelete
  26. Prof... isteri tetap dihatikan....walaupun jasadnya telah tiada tapi cintanya masih tetp hidup...
    Dah jumpa ke belum?

    ReplyDelete
  27. sok lin 3.30 moh kita..

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum

    semoga en./prof abil sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik dan terus memberi motivasi kepada kita semua.. :-)

    ReplyDelete
  29. DIM yg sgt positif.. Moga jd panduan para suami diluar sana.

    ReplyDelete
  30. sehari x buka blog nie x leh aar ..windu nak tgk janggut DIM huhuhuhu hohohoho .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti DIm cabut sehelai buat apa2jelah tido nanti yea...

      Delete
    2. hehehehhehe sehelai jer x cukuppp lalalalaa

      Delete
    3. Sorang sehelai..ramai ni yg nak!! hahahaha

      Delete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. Fitrah wanita mmg senantiasa inginkan perhatian..
    erm! moga para suami memahami...hehe..
    seronok tgk aktiviti abg DIM...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok gitu, sorang nak di fahami sorang lagi buat buat tak faham...

      Delete
  33. B strong ye abg abil.. Allah tao ape yg baik utk kte ;)

    ReplyDelete
  34. B strong ye abg abil.. Allah tao ape yg baik utk kte ;)

    ReplyDelete
  35. Menarik ape yg ditulis tpi kita tak tahu ape yg ada didalam hati suami....

    ReplyDelete
  36. amboi makin femes nampaknyer hehehe

    ReplyDelete
  37. padat jugak jadual abil...

    semoga abil lebih berjaya dan lebih tenang meneruskan kehidupan ya

    :)

    ReplyDelete
  38. Amboiiii...glamernyer abg abil skrg...24 jam masuk tv...masuk papperr....sayang tmpang seronok n happy dgn kerjaya baru abg abil...harap teruskan memotivate mereka2 diluar sana....hehehehuhuhuhoho...abg abil cam dh Gumukss sket arrr....ngeee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minggu depan shooting lagi untuk rancanagan hariraya pulak..! amacam ok gitu??..bukan gumukss laa..sexy!!

      Delete
  39. Smoga abg abil terus success. Beruntung arwah kak gee punya suami mcm abg abil. Satu dalam seribu.

    ReplyDelete

Followers