Thursday 20 June 2013

IBUUUUU.......

Assalamualaikum U guys..sayang sayang I ni semua...!! kiss kiss hug hug..


Abg Abil g mana, sehat ke..takkan terlalu buzy sampai lama tak update blog!!!.. Kan I dah kena marah dah..Sorryyyy..tak la buzy sangat just minggu lepas luangkan masa with my family n sahabat2 I di KL tu..Kena juga buat gitu kan, nanti kalau I layan jea kerenah kerja ni, lama lama family entah ke mana, sahabat2 I terus hilang pulak....Ni nak update la ni..hahaha hehehe hohoho...I love U guys.. Yo!!

Sebelum ni, nak beritau pasal event yang ternyata di belah kanan blog ni, nampak tak?.. berkaitan Bersama DIM 30. June ni..Tu my best fren yg punya event, so dia jemput I ler untuk Talk n sharing sharing...U guys yg free on that day boleh la call or sms si Zuliana tu, jangan tanya I pasal event tu, I tak tau..yg I tau I datang on that time, buat talk n spend time ngan U guys nanti....Nak tanya apa kat I hari tu, tanya la..Kesempatan tu pulak boleh I berkenalan dengan U guys lebih rapat kann...emmm..kiss kiss hug hug lagi!! hehehehehe

Ok..Nak citer sikit ni seperti di janjikan..Pasal emak kita la, pasal seorang insan yang sangat mulai di sisi anak2..Kemuliaan yg di berikan Allah pada ibu kita..Penghormatan yg mesti/wajib kita berikan pada IBU..( Tuhan yg suruh!! bukan nenek ipar kita!)....Dalam satu sessi Talk I sebelum ni, ada seorg bertanya prihal Ibunya yang sakit terlantar selama 2 bulan, lupa lak sakit apa.." En. Abil, ada tak satu amalan atau doa untuk Ibu saya, saya tak tahan tgk dia sakit lagi..Biar la Ibu saya pergi dengan tenang"...Habis jea si dia ni bertanya, terus naik darah saya.!! Mengenangkan Haram hukumnya lempang muka, maka I tahan jea la niat hati berbuat demikian...Kenapa sampai gitu sekali persoalan tu? Itu soalan yang sangat biadap,,biadap kita pada Allah, biadap pada Nabi s.a.w. dan biadap pada Ibu....Untuk yg bertanya, bukan biadap pada diri sendiri tetapi BODOH!!..Baru 2 bulan mak kau sakit, kau dah minta org tua tu mati atas alasan tak tahan melihat derita Ibu.!..Mana perginya kasih sayang seorg anak pada Ibu. Mana perginya pengorbanan yg wajib di lakukan pada Ibu sewaktu Ibu tu memerlukan? Mana Perginya!!??...Gila ke apa...Muka lawa tapi sayang,, GILA!!...Kalau mak dia tahu I panggil gila, tentu2 maknya akan tegur I walaupun maknya tau anaknya nak kan dia mati sahaja....Bertuah punya anak!!..(Bertuah ke dapat anak gitu?)

Kita ni, bila org tua kita dah sakit gitu, WAJIB kita jaga, usaha habis habisan untuk carikan penawar sakit tu, usaha sembuh kan..Bukan tanya gitu tadi..salah besar tu..yang boleh bertanya gitu hanya la pasangannya, bukan anak2 de..Di sini la Tuhan nak tgk pengorbanan anak ibu tersebut..di sini la bermulanya Ujian Allah pada anak..Klau lulus ada la ganjaran besar Allah menanti di hadapan..Klau cakap pasal sayang ibu atau hormat pada org tua kita ni bukan main hebat citer ngan kawan kawan...Tapi bila Ibu tu sakit jea emmmm mula la dia..cari alasan tak mau jaga.." I kerja la, selalu sibuk ni,,hati tu nak jaga tapi cmana kerja i pulak, I pening laaa".. " I ni jauh, kalau dekat senang sikit nak jaga mom I tu.".."Tak pe, adik I ada jaga org tua tu, nanti tiap bulan I anta la duit buat belikan ubat mak."...Pehhh!! dialog2 yg biasa kita dengar...Alasan demi alasan demi alasan..untuk "jauhkan masalah" Ibu kita tu dari kita..Mana PENGORBANAN kita pada IBU..!! Mana yakinnya kita pada Tuhan!!... Memang benar pengorbanan terbaik yg kita lakukan tak kan setanding pengorbanan Ibu kita namun mesti kita lakukan yg terbaik buat ibu tu..Tepuk dada tu, tanya berapakah nilai kasih kita pada Ibu..Ada org yg pernah I dengar doanya agar sakit Ibunya itu di berikan padanya, agar ibunya cepat sembuh dan boleh beribadat pada Allah...Nangis saya dengar doa dia..betapa sayangnya dia pada Ibunya....Rasa rasanya Allah sayang tak pada anak gitu..?..Jangan kata sakit ibu kita jaga, waktu sehatnya pun wajib kita jaga agar Ibu tu tersenyum selalu..WAJIB!!..

Berapa org antara kita pada tiap pagi, break fast sama Ibu sambil pegang tangannya, sambil dengar citer ibu kita yg dah Ibu tu ulang 600 kali..Org tua memang gitu, dia suka citer yg sama berulang2..jangan risau kita nanti pun cm tu la, tunggu jea la, masanya akan tiba..kiss pipinya bila nak keluar rumah..berapa org buat gitu, angkat tangan.!...Kita ni (terutama yg pompuan)..beli beg tangan sampai 5 ribu hengget..beg tangan mak tu berapa harganya???..kalau kita punya RM5 ribu, mak tu punya mesti lebih!! Baru la MAK namanya pada kita...aaaa dah, dah..jgn kata "Mak I dia tak kisah begnya"...jgn terlintas di hati pun kata gitu...Jangan lupa, mak kita tu WANITA...naluri wanita dia sama, kehendak dia pun sama...WANITA..fahammm??

"I ni terlalu sayang my mom tau..kasih I bagaikan I junjung my mom I di atas kepala.." Ni dialog yg I pernah dengar sewaktu I sedang makan coklat kek with ice cream.. emmmm...I tanya dia" Ur mom dok ngan u sekali ke?" tanya I..jawab dia " Semenjak I dah beli rumah semi D tu, memang mom dok ngan I laa.."..."So siapa yang dok kat Master Bedroom!!?" I tanya...Terus dia diam..(Junjung atas kepala konon!)" Semua anak2 memang sayangkan Ibu kita, tu memang benar..TETAPI betapakah tinggi nilai kasih kita pada IBU...? Dalam rumah pun kita ambil bilik yg terbaik, dan emak kita pada bilik yg selesa pada pandangan kita untuk mak tu..Dan jgn kita kata mak kita dah tua dia tak larat naik tangga,,alasannnn jea kan..Bagi Ibu yg terbaik..Kalau Ibu tak larat naik tangga, kita sebagai anak dukung dia..!( dukung girlfren bolehh, dukung bini pandaiii)....Ni bukan nak suruh U guys tukar bilik tu, tidakkk....hanya nak beritau mengingatkan supaya kita ni sentiasa sediakan, berikan yg TERBAIK sahaja pada ibu,,Itu la Pengorbanan namanya untuk membalas jasa Ibu kita dahulu pada kita,,Ingat tak?..Lepas ni dok diam 5 minit,. gambarkan semula bagaimana Ibu kita jaga kita time kita budak/remaja..Gambarkan cmana dia jaga time kita demam, ingat tak bagaimana Ibu backing kita bila ayah nak balun kita ngan tali pinggang...Ingat tak cmana tiba raya Ibu kita bersusah payah dapatkan baju raya kehendak kita, sampaikan Ibu tu sendiri pakai baju yang sama ngan kain langsir rumah tu coz nak  kan kita sebagai anak kesayangannya rasa meriah berhari raya!!! Biar anaknya cantikkkk..biar anaknya tersenyummm.....walaupun ibu tu tak dapat baju baru.

Sekarang cuba pandang Ibu kita, adakah Ibu kita sedang tersenyum,,samada ibu masih ada atau sudah bertemu Allah..Adakah Ibu kita rasa bertuah memiliki anak cm kita sekarang ni..Adakah kita ni menjadi harapan org tua kita....DAN adakah kita ni benar benar bergelar.... ANAK.....!!

Guys, dengan Ibu kita taat..dengan ibu mertua kita hormat..Ingat tu..Dengan ini selesai la update saya yg bertajuk IBU..Semoga kita ketemu lagi di rancangan akan datang, Saya Abil Fikri Ahmad@ DIM mengucap bye bye n I love U guys.....Eh lupa lak..french kiss sikit!! hahahahahahaha hehehehehehehe hohohohohohoh..................o.


64 comments:

  1. baca sambil dengar lagu oh ibu.. syurga seorang anak terletak di bawah kaki ibunya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkap nangis hingus bro dgr lagu tu sambil baca..!

      Delete
  2. makin sibuk abg abil kita sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puannnn...dari si awin ni bujang sampai la dia dah jadi PUAN..selalu jenguk blog abg ni..sooo sweet n tqqqq...Ello, bila abg leh dapat anak buah ni..?

      Delete
  3. hu hu hu... hargailah ibu kita kan abang?

    *abang dah femes tu yang busy tu... he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg penatt Farah oii..memang la best bila abg dapat Talk but penat..Raya ni nak rehat betul2..

      Delete
  4. Saya sayang mak saya, makcik2 saya..mak2 orang lain pun saya sayang jugak....x salah tumpang sayang mak orang lain kan kan?
    Yg pasti, dikala saya bizi outstation sekarang, saya dh shopping untuk semua mak2 yang saya sayang..
    Sekian, maceyyyyy.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo si Aida yg abg sayang ni pun ada gak di sini komen komen..Ada beli baju untuk mak abg tak??

      Delete
  5. Ha...pakar motivasi DIM mai dah......:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana, mana, siapa DIm tu!! mana dia!!?..hahaha..Hai makcikkk..

      Delete
  6. Kakcik dah takde ibu mahupun ayah... :(

    Hanya doa dapat dikirim...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, kan Kakcik ada saya di sini and Gee di sana..

      Delete
  7. Oh Mak Datok!!! ada jugak org bebal mcmtu ye?? ayoyo...speechless! sampai hati dia :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elloo Lalinkkk..dia tak faham, tapi dia tu sayangkan mak dia..

      Delete
  8. salam cik abil, cmaner ye harus tak kalau ibu mertua dihormati dan disayangi seperti ibu sendiri walaupun sedar dia tak pernah anggap kita sebagaio anaknya, walau apa jua kebaikan yang telah dilakukan oleh kita dan suami. huhu rasanya bertuah kalau dpt membhagiakan dan dibahagiakan oleh ramai org termasuk mertua tapi sayangnya saya tak mcm tuh:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebaikkan ni akan sentiasa dalam kemenangan bila berdepan ngan keburukkan..Teruskan hormat, jgn la kita pandang kelemahannya..Itu la pengorbanan yg Allah pinta..

      Delete
  9. semua wajib sayang ibu. Tu best jadi ibu ni ehehehe.

    ReplyDelete
  10. sayangi ibubapa kita selagi ada nyawa kan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan ingat la sentiasa bila mereka "di sana"..

      Delete
  11. kanda dah bikin air mata dinda ni mengalir dengan begitu deras bila baca N3 kali ni.... semalam 19/06/2013 genap 4 tahun pemergian ibu dinda.... semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas roh nya... aminn..... dan sekarang dinda dh ade mak baru.... mak baru dinda syg mak mertua pon dinda syg.... dua2 dinda syg dan hormat.... kalo boleh jgn tgu dh jdi arwah bru nk bg AL-FATIHAH.... tgh hidup2 ni tgh sihat cergas la tiap2 mlm sebelum tido kite bg AL-FATIHAH pada kedua mak bapak kite... pak mertua mak mertua... doakan kesejahteraan mereka... bg kesihatan yg baik.... doa kan untuk mereka... betul x kanda????

    ReplyDelete
    Replies
    1. OOHH! dinda...kanda pun turut simpati n Al Fatihah buat ibu dinda..

      Apa yg dinda katakan tu memang 100%, kanda setuju..Siapa yg tak setuju ngan dinda hamba, kan Hamba robek2kan dia!! Amacam dinda, terror tak kanda?

      Delete
    2. amboihhh... robek2 ye.... dasyat dh ni.... jgn robek hati ku sudah la... nnti kene gelek 360'....

      Delete
    3. Hahahaha...jan lupa...BERSENAM!!!

      Delete
  12. amik iktibar..nenek sy,anak 7 org..2 di johor 4 di singapore n 1 di melaka (yg melaka tu dh merajuk/or buang nenek,dh xnak duk dgn nenek lg,padahal tu rmh nenek,nenek jg anak dia dr lahir smpai dh besar,2 org anak,tido pun dgn nenek dan arwah atuk, sejak arwah atuk meninggal,nenek x sihat lg,anak yg kat melaka tu bertindak keluar dr rmh nenek yg dia duduk sama2 kat melaka tu atas perselisihan faham,nenek tiada org jaga,dh uzur) adik beradik yg kat jb and singapore sepakat bwk blk jb & singapore,mereka sepakat jg gilir-gilir setiap bulan..mereka x sanggup nak jg nenek jangka masa yg lama sbb tu mereka sepakat nak jg nenek secara bergilir-gilir sbb sblm ni ada seorg anak tu jaga, anak2 yg lain lepas tangan tu yg jd mereka kata jaga nenek bergilir-gilir.

    Baru2 ini nenek jatuh,tidak boleh bergerak tulang pinggulnya patah,nenek dah x boleh bergerak seperti sebelumnya,sebelum ni nenek boleh solat walaupun duduk,pergi ke toilet uruskan diri dia..sekarang ni dh sush skit nak jg nenek, mcm2 rungutan dgr dr anak2 yg menjaga..ada anak yg kata "kalo orang tu xnak jg,aku pun xnak jaga jugak"..."ada yg kata nenek sengaja jatuhkan diri dia nak kn perhatian"..masing2 nak elak dan terpaksa..kesian nenek..bile dh dekat jb,masuk hospital pun baru2 ni jatuh kes serius pun lambat anak2 yg dr singapore nak dtg jenguk..ada yg x dtg2..seolah-olah mcm x serius je keadaan nenek tu..padahal dh dekat tu,bukan kat hospital melaka pun boleh lh bg alasan jauh..ni jb..

    amik iktibar utk saya jugakk...seorang ibu/nenek tu yg dulu hidupnya susah membesarkan anak2..tp seorang anak boleh berkira-kira dlm menjaga ibu..tidak sanggup menjaga ibu yg sedang sakit hngga akhir hayat mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini satu cerita dan pengajaran pedoman buat kita semua..

      Delete
  13. thnks to both of my beloved...

    ReplyDelete
  14. susah nk ckp...anak2 zaman skg jauh brbeza dri dulu....malahan ibu umpama kawan smata2...tk prlu di hormati,di syangi,di hrgai...bila susah cri emak...tp ibu ttap seorng ibu..wlaupn sedih,kasih syg tdk brbelah bagi...brkorban demi anak2 trsyg. Sayangi lah ibu smentara masih ada......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau gitu jadi tanggungjawab kita la mendidik anak2 supaya jadi cm anak2 dulu..

      Delete
  15. Sunddenly miss my chek(ibu) kat Kelantan...walaupun almost hari2 call tapi dah 3 bulan tak bersua muka..InsyaAllah puasa nanti jumpa..x sbrnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti bila jumpa belikan beg channel untuk mak..Kim salam saya pada emaknya yea..

      Delete
  16. wuwuwuwuwuw apa apa cerita pasal ibu dan ayah mesti bole buat kita rasa nak nangis.pantang betul. thanks en abil sebab igtkan kitorang utk selalu hormat pada ibu ayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali kena la kita ingat2kan gitu kan..ingatan ni pun untuk saya gak ni!!

      Delete
  17. huhuhu..mak saya dok jauh kat kampung nun di utara...windunyaaa...
    tapi saya selalu pastikan, setiap hari saya akan telepon mak, gayut2 telepon dengan mak... tu salah satu terapi untuk saya lepas seharian bekerja dan uruskan umahtangga... luv u makkkk...

    ReplyDelete
  18. bertuahnya menjadi seorang ibu.. eh..eh.. lupa pula nak bagi salam.. assalamualaikum prof abil.. moga sihat selalu.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalmm ezlinda..suka yea jadi Ibu..

      Delete
    2. Saya belum ada rezeki utk jadi ibu..berharap sgt.. :-)
      sama-samalah kita berbakti kpd ibu bapa..

      Delete
    3. oo yea ke,,saya yg salah tafsir..InsyAllah, bakal jadi ibu nanti..

      Delete
  19. sayu hati bace entry ni.. rindu sangat dekat arwah mama.. sekarang menumpang kasih mak tiri.. takpe.. saye sayang jugak mak tiri saye.. dan paling saye sayang atuk saye.. emak kepade mama saye.. moge mama tenang di sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu, saya ni cmana, syg la saya jugak!!..

      Delete
  20. t'sentap bca n3 abg abil kali ni..t'snth sgt, sy blm buat yg s'habis baik slama b'gelar jd anak slama ni..smga mak sy bhagia dunia akhirat..amin..syg abg abil n kak gee jg..eja

    ReplyDelete
  21. Semoga saya tidak mengguris hati ibu bapa sehingga akhir hayat saya... Takutnyaaa dengan kemurkaan Allah. Sayunyaaa hati dengan kasih ibu yang tiada tandingan. Semoga kita semua sentiasa di bawah rahmat Allah. Amiin.

    ReplyDelete
  22. tak mampu rasanya untuk jadi anak yg sempurna ... tapi saya cuba juga..lagi dan lagi dan lagi...

    " mak oooo mak..jom mak makan tosey pastu pi beli bunga .."
    " mak oooo mak ...bunga matahari kita dah kembang kat laman..."
    " mak oooo mak ... laaaaaa mak dah tido rupanya ..."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan rasa kita tak mampu selagi kita tak lakukan yg terbaik..

      Delete
  23. Igt citer arwah nenek(blh ayh) yg kne strok then lgsg xleh nk urskn dri mle2 pk long yg jge tp nmpk agk t'abai so pk ngh take over tp mslh sme gak coz dorg sndri bkn dr fmly yg seng jd nenek dh jd cm beban even tiap bln ayh sy sdiakn sume kprluan die(pampes n susu) juz dorg tlg jge je..ayh xleh nk jge sndri coz umh kmi xde org yg leh 24hr nk jge mama pn kje n kmi adk brdik sume kt asrama..ble sume dh rs beban so ayh decide ltk nenek kt umh org tua(swasta) n tiap ptg lps lek kje ayh akn g tgk nenek b4 lek umh..sykr ngn rwtn fisio yg nenek trme kt c2 die dh leh ddk n ckp even xjels..ble nenek mkin sihat ayh nk kuarkn die tp nenek xnk die ske tggl kt c2 so ayh iktkn sje smpilh nenek meninggal lbh kurg 10 thn lps..lps 2 ayh ckp kt kmi adk brdik even nenek hepi kt umh 2 ayh tetp rs die ggl jge nenek ngn bik..kta2 ayh kmi pgg n sntiasa usaha cri ms tuk mrka sbb klu pk bz kje mmg kte xde ms cme 1 je yg jd penguat smgt kmi tuk trus bsme mrka is kje mmg xkn berakhir tp hubgn kte ngn org tua kte psti akn berakhir ble ajl tbe..jgn biar mrka dh xde br kte ralat krna byk bnde yg kte xsmpt lkukn tuk mrka n mlt sntiasa sebut 'kalau ayh@ibu de tntu.....' sdgkn wktu dh tlmbt hnya doa sje penymbung ksih tiada g snthn lmbut mrka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea la, kita semasa sehatnya pun ambil pengajaran sikit dari citer ni, luangkan masa sedikit belajar bagaimana nak uruskan org sakit gitu..sekiranya terjadi, kita senang la sikit nak uruskan pesakit yg di rumah kita tu...

      Delete
  24. Daripada Aisyah r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik". (H.R. Thabrani)

    Abdullah bin Amru berkata, Rasulullah SAW bersabda: Keredaan Allah kepada seseorang bergantung kepada keredaan ibu bapanya. Dan kemurkaan Allah adalah bergantung kepada kemurkaan ibu bapanya.” (Hadis al-Tirmizi).

    ‘Ya Allah,ampunilah dosaku dan dosa kedua orang tuaku.. Rahmatilah mereka sepertimana mereka telah mengasihiku sejak kecil..’ Amin..~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminn...kesan dari hadis2 diatas ni dah nak jelas akibatnya sekarang ni kan..

      Delete
  25. Sy berharap sy takkan buat mcmni pd kedua orgtua saya dan sy berharap anak anak sy takkan buat pada sya bila sy da tua nanti....amin..

    ReplyDelete
  26. Kalau boleh mmg sentiasa nak beri yg terbaik.

    ReplyDelete
  27. Ibu saya telah meninggal dunia (4 hari sebelum hari pernikahan saya...) saya menjaganya ketika dia sakit, basuhkan luka kakinya, temankan tidur malamnya di hospital... suapkan makannya... berzikir dan membaca quran di sisinya... saya tahu semua yang saya buat tak cukup... kadang2 saya rasa kesal kerana tak dapat berikan lebih dari apa yang telah saya buat dulu... Moga roh ibu saya ditempatkan bersama para solihin... Amin :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik la tu..Jgn di kesalkan, apa yg telah di berikan pada Ibu tu adalah yg terbaik!!..TERBAIK!

      Delete
  28. Mak sy meninggal tahun 1987, masa tu sy br berumur 13 tahun. setahun dia menanggung sakit. 6bln d hospital, 6 bulan terlantar d rumah & kami 7 adik beradik kandung & 7 adik beradik tiri, bergilir2 menjaga arwah mak masa mak sakit. Alhamdulillah....mak mang d sygi smua org. mak, ibu yg terbaik buat kami 14 org adik beradik. hilang penat tgok wajah mak. bangga jadi ank Mak....paling bangga..mak meninggal di pangkuan sy....Alhamdulillah...dlm ramai2 adik beradik Allah pilih sy & seorang abang d saat mak hembuskan nafas yg terakhir...Alhamdulillah...sy berpeluang mengajar mak bersyahadah di saat akhir...Alhamdulillah...sy berpeluang menyuap makanan, memandikan & membersihkan najis mak d saat mak sakit.....Alhamdulillah...sy jg berpeluang memandikan jenazah mak & membantu mengkapankan jenazah mak...terima kasih Ya Allah...masa yg aku ada terlalu singkat tp kenangan yg tersimpan terlalu indah...sy syg mak sy...rindu mak...cinta mak....Al fatihah untuk mak sy Nafsiah bt Ammon yg cantik, baik, penyayang, berakhlak mulia dll yg sewaktu dgn nya....mak yg terbaik yg sy ada yg tiada galang gantinya.....Alhamdulillah....
    Hingga kini pn sy masih berbangga bl berjumpa dgn kwn2 arwah mak mereka masih lg mengingati stiap kebaikan mak. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..Gitu la anak anak yg di banggakan Ibu dunia akhirat..Alhamdulillah.

      Delete
  29. menangis sesorg baca entri en abil n komen2 disini..T_T

    alia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu tandanya awak memang terlalu sygkan ibu..

      Delete
  30. ALLAH....SEDIHNYA...TERIMA KASIH ABG ABIL.....

    ReplyDelete
  31. saya syang mak saya

    dah 5 tahun mak sy sakit
    tapi sy x jemu2 mjaga dia..
    sy cuma doakan dia panjang umur n sihat2 je :)

    selagi mak kita ada hargai la dia xmo la merungut smpi gitu baru 2 blan jg da x sggp tgk terunye perangai wuwuwu sodih je

    ReplyDelete

Followers