Monday 30 March 2015

Nyawa galang gantinya..


Assalammualaikum U guys..
Assalammualaiki Ya Fauziah..oh my beloved Wife.
DIM dah selamat pulang ke tanahairku..Alhamdulillah n Terima kasih pada U guys yg senantiasa mendoakan saya sepanjang saya di sana..tq tq tq..dan tqq juga coz U guys masih mendoakan kesejahteraan arwah Isteri kesayangan saya tu..Terima Kasih.
Meh kita sambung cerita cerinti Gee ni..Pada suatu hari, Gee balik dari kerja dgn muka yg kurang happy. "Penat sgt ke Dear today?" tanya saya lepas Gee salam n cium tangan Saya ni.
" Haah, penat bertekak ngan staff!" jawab Gee..Then Gee pun explain apa jadi tentang perselisihan faham ngan kawan2 kerja dia.bla bla bla bla Gee citer, saya dengar secara serius.
Dari penerangan Gee tu, saya tahu kesilapan tu datangnya dari Gee sendiri. Tapi biasa la kan takkan org nak ngaku dia silap. So apa yg saya buat, Saya mengiya kan tindakkan Gee, saya kata yg Gee, Isteri saya ni betul walaupun saya tahu Gee yg salah. Saya buat gitu supaya Gee rasa tenang sikit, biar dia rasa ada org yg menyokong tindakkan dia tu..Happy la sikit muka Gee bila saya yg sokong dia..
Tetapi pada mlm tu dok baring2 nk tido tu, saya ungkit semula subjek tadi n saya katakan pada Gee.."Dear, saya rasa la there is something wrong ngan tindakkan awak tu ler.".."Apa kata esok awak buat gini, bla bla bla bla". saya terangkan n saya berikan cadangan pada Gee. Gee pun nampak sgt selesa mendengar n menerima cadangan saya tu...Keesokkan ptg bila Gee balik dengan muka Happy n cakap "Darling, dah settle dah problem saya n staff,,tqq Darlinggg." Ceria suara Isteri saya.
Kita ni klau Isteri dok dtg mengadu hal, kita (suami) dengar elok2, pandang mata Isteri bila Isteri berbicara.Kalau kita tgh tgk tv atau tgh buat kerja, tutup tv tu dulu, berhenti buat kerja tu kejap..Kita dgr dulu, kita pandang dulu Isteri kita ni. Kita berikan sokongan penuh, iya dan betulkan jea kata kata Isteri ni, walaupun dia salah.! Selesakan dulu perasaan Isteri tu, biar Isteri rasa tenang hatinya..Then baru la kita memperbetulkan mana kelemahan Isteri.
Kadang2 pompuan ni ngadu hal bukan untuk mencari "kemenangan" atau nak kan rasa dia sahaja yg betul, bukann..Isteri ni nakkan sokongan Suaminya, nakkan Suami menenangkan hati dia, tu jeaa. Dan kita Suami2 ni nak memperbetulkan Isteri nak bentuk Isteri, cari la waktu yg sesuai. Waktu tenang Hati Isteri tu, baru la senang dia akan mengikut cakap Suami ni.
Sekiranya sang Suami pandai menyentuh Hati Isterinya..bukan setakat Kasih Cinta yg akan Isteri/pompuan akan berikan pada Suaminya tu, MALAHAN Nyawa pun sanggup di jadikan galang ganti buat Suami nya!!...InsyaALLAH.
Suami, sanggup ke jadikan Nyawa kita sebagai galang ganti untuk Isteri???

4 comments:

  1. Isteri perlukan sokongan suami dan begitu juga sebaliknya.

    Bila isteri mengadu, dia mengharapkan pengertian, bukan tempelakan...

    Suami yang prihatin (macam adik kakcik yang bernama Abil Fikri Ahmad ini), tahu macamana hendak menangani masalah isterinya... :)

    ReplyDelete
  2. suami isteri zaman gadget ni.. depa sembang kat whatsapp.. kat umah memasing sibuk online. tu yang ramai, nak romentik2 pun kat FB, nak marah pun kat FB & nak merajuk pun kat FB...sampai ada yang bercerai pun secara online jer. rasa beruntung hidup zaman sebelum ada FB, whatsapp, smartphone bagai ni..

    ReplyDelete
  3. wahai para suami.. bacalah coretan en abil utk diambil pengajaran dan untuk menyedar kan diri mencari lompang dan ruang kosong utk diisi dalam menjadi suami yg terbaik...

    wahai para isteri... pelajari tips tips dr en abil yang mana buah fikiran en abil adalah dari sisi keperluan seorang suami..

    saya sedang mempelajari sisi keperluan seorang suami untuk menutup lompang dan ruang yg boleh menggangu keharmonian saya dan suami

    ReplyDelete

  4. I was diagnosed as HEPATITIS B carrier in 2013 with fibrosis of the
    liver already present. I started on antiviral medications which
    reduced the viral load initially. After a couple of years the virus
    became resistant. I started on HEPATITIS B Herbal treatment from
    ULTIMATE LIFE CLINIC (www.ultimatelifeclinic.com) in March, 2020. Their
    treatment totally reversed the virus. I did another blood test after
    the 6 months long treatment and tested negative to the virus. Amazing
    treatment! This treatment is a breakthrough for all HBV carriers.

    ReplyDelete

Followers