Friday, 4 April 2014

Seimbang...

Assalammualaikum U guys
Assalammualaika Ya Fauziah isteri kerinduan hati saya.


2 april lepas genap setahun Gee meninggalkan kita semua. Genap setahun Gee tunggu I dan genap setahun I terhibur hati bila tiap kali terkenangkan arwah Gee. InsyAllah sehingga hari ini I tak muak muak cerita pasal Gee. Terasa sangat sangat beruntung berIsterikan Gee dulu. Terima Kasih  pada ALLAH. Semalam buat tahlil buat Gee, mudah mudahan ALLAH sentiasa menempatkan Gee di kelompok hambaNYA yg sentiasa di ampuni dan di kasihiNYA. Moga ALLAH pertemukan kami berdua kelak di dalam kerehdaanNYA. aminn.

Ada pertanyaan dari seseorg " Maafkan saya DIM nak bertanya. Apa keistimewaan arwah Gee sehinggakan Abil hingga kini sygkan dia ibarat arwah masih hidup lagi.?"

"Sebab Gee adalah ISTERI saya." jawab I ringkas. Bukankah hadiah dari ALLAH untuk semua  lelaki ini istimewa? Hadiah yg di gelar Isteri. Hadiah ALLAH ! Pastinya istimewa. Bila hadiah ALLAH beri, si penerima WAJIB jaga elok elok. Tak kira la hadiah tu bergelar Isteri atau Suami. Wajib jaga. Kita jaga elok2 hadiah Tuhan, Tuhan jaga kita. Tu namanya Tanggungjawab. Tak kira la, suami/isteri tu dah tak sayang ke, benci ke, menyampah ke, ada "simpanan" lain ke..tu kau punya pasal,,Jaga tetap Jaga elok2 hadiah Tuhan tu!! U guys ingat "hadiah" tu nenek ipar korang yg bagi?? Ingat tanggungjawab tu cikgu displin kita dulu waktu sekolah tu bagi?!...ALLAH yang beri..!! ALLAH, kenal tak siapa ALLAH?? Kalau betul kenal pastinya di jaga kan hadiah tadi..

Ini bukan nak marah..Nasihat. Memang la betul, dalam rumahtangga tu "tergigit la lidah". Takkan la dapat "tersenyum" jea selalu, nanti org ingat kita ni gila pulak. Kehidupan yg tiada masalah, maka kehidupan itu tiada keseimbangannya. Tak balance. Mesti ada masalah, gaduh2 sikit ke, baru la syok. Permasalah yg timbul gitu maksudnya Tuhan nak mengajar cara menyelesaikannya, bukan nak menyusahkan. U guys pun tahu kan..Dah tahu tapi masih lagi mengeluh, masih lagi nak memperpanjangkan problem, masih lagi nak bertumbuk, masih lagi nk bercerai ceraian..Makin lama makin banyak kes kat mahkamah syariah tu!! aduhhh..Usahakan untuk Keseimbangan hidup tu. TAk reti jugak!! buka Quran tu, bukak kitab hadis tu! ada lebih seribu cara dan kaedah dalam menangani semua/segala permasalahan. Ikut jea la. Belajar, belajar dan belajar..

Bila org suruh ngaji tiap hari, tak buat. Macam2 alasan. Suruh baca Asma Ulhusna tak buat, alasan ada lagi. Suruh rajin2kan solat Taubat, rasa diri tu takde dosa banyak..Yg tak berdosa Rasul dan Nabi jea. Kita kita ni..emmm terutama saya ni sendiri..Teruk!! Taubat la. Rajin2 taubat. Dan selawat 100x selalu..Ingat kita ni hidup dalam hujung zaman dah. Iman tak seperti sahabat2 Nabi s.a.w. Kita perlu manambah beramal selain yg fardu. Sebabnya segala permintaan, segala doa, kita perlu pada ALLAH sahaja. Untuk ada sedikit confident yg doa kita Tuhan terima, taubat kita Tuhan terima, kita pastikan diri kita ada "Kebersihan". InsyALLAH, sampai lah.

Apa lah yg I mengarut ni, dari soalan yg mudah tadi dah jadi lain pulak isinya..Of course la, arwah Gee ni memang terlalu saya syg. Hidupnya saya syg. Hujung rambut hujung kakinya jadi tanggungjawab I, zahir batin. Meninggalnya Gee I masih rasa ada tanggungjawab untuk menghantarkan sebanyak mana "Hadiah" buat Gee di sana. Cuba bayangkan kita ni sekarang dalam kubur tu, nak tak kalau org yg hidup menghadiahkan kita Al Fatihah, hadiahkan bacaan Quran, hadiah solat sunat..nak tak rasa rasanya?? InsyAllah sampai lah pada kita yg berada dalam kubur tu..InsyAllah...Tak tau la kalau ada yg nak minta di hantarkan pizza ke, cendol ke kat kubur tu..! org gila pun tak minta gitu kan hahahahaha..tapi ada gak jadi gitu..syirik!!

Oii panjang dah menaip ni, dah, dah,,sampai sini jea dulu. Ada masa I update lagi yea..Jap lagi I nak g jumpa Gee jap..Ok guyss see u later....sayang sikit!! hahahaha hehehehe hohohoho......



Al Fatihah...

33 comments:

  1. Salam, Betul tu..lagi banyak kita kirim doa pada yang dah takde, rasa semakin dekat..

    ReplyDelete
  2. alfatihah utk arwah Gee yer... n3 ringkas but buat KA sebak membaca !

    ReplyDelete
  3. alfatihah..rasanya baru semalam cerita ttg arwah yang selalu sy baca,rupanya sekejap masa berlalu

    ReplyDelete
  4. Masa sekarg ni cm roket dah Kak Tie.

    ReplyDelete
  5. al-fatihah buat arwah kak gee... betul tu bang, hidup mesti seimbang farah tak sangkalkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah kita seimbangkan sentiasa..

      Delete
  6. Sebuah perkongsian yg sgt bermakna bg muhasabahkan diri masing2...
    Terima kasih en. Abil...

    ReplyDelete
  7. Al Fatihah buat arwah Gee...mmg dia istimewa..

    ReplyDelete
  8. betul tu, jika sayang hadiahkanlah sesuatu yang bermanfaat buat dia..

    ReplyDelete
  9. Beruntung arwah kak gee...tp kak gee pun cantik org nye x gitu abg abil???

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo Gee selalu cantik di mata suaminya ini..Sentiasa.

      Delete
  10. betul tu, al Quran cahaya rumahtangga,
    betapa besarnya nilai hadiah yang Allah berikan..
    al fatihah buat kak Gee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. So jom la kita sama khatam Quran sekurang2nya setahun sekali..

      Delete
  11. terima kasih abg abil. terubat saya kejap. selagi bergelar isteri dia. saya akan buat yg saya mampu walaupun dia kata dh tak bahagia dgn saya lg. ikutkan sakit hati. mmg sakit.. huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tunjukkan yg kita bahagia pada suami tu, InsyAllah.

      Delete
  12. tabahkan hati ye saudara abil..al fatihah buat sis Gee..

    ReplyDelete
  13. berat mata memandang, berat lg bahu yg memikul.. mga abg abil tabah.. al-fatihah wat arwah kak gee.. mga di tempatkan di kalangan org2 yg beriman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau rasa berat, kita ringankan bahu itu..InsyAllah.

      Delete
  14. Alfatihah utk arwah kak Gee.. saya berdoa semoga cinta saya terhadap isteri sama mcm mana abg abil cintakan kak gee... abg abil mmg terbaek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la yg terbaik..suami yg biasa2 sahaja..
      InsyAllah cinta u guys kekal ke Jannah..InsyAllah.

      Delete
  15. Alfatihah buat arwah kak gee~

    ReplyDelete
  16. kadang2 saya terfikir, apalah agaknya bakti yang arwah pernah buat, mungkin dia sangat berbakti dan anak yang baik pada ibubapanya mungkin... sehingga Allah anugerahkan arwah kak gee seorang suami yang satu dalam seribu seperti abang abil kepadanya.. tahniah abang abil.. redho dari seorang suami yang meyakinkan saya tempat kak gee adalah dikalangan orang2 yang dipilih oleh Allah.. insyaallah .. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwah Gee benar2 'pandang' saya sebagai suaminya..

      Delete
  17. sampai sekarang kalau sy baca post en abil, hati mesti rasa sayu.. dn ia membuatkan sy lbh mhargai siapa disamping sy skrg terutama hubby tercinta.. tq sbb bnyk beri sumber inspirasi buat saya...

    ReplyDelete
  18. Al Fatihah..semakin lama kak gee meninggalkan kita..namun semakin dekat dihati..

    ReplyDelete

Followers