Wednesday, 6 November 2013

Azam baru kita..jom!. jom laaa...

Assalammualaikum U guys dan Selamat Tahun Baru...Alhamdulillah.

                                                Selamat Tahun Baru

Tahun baru, azam baru. Bagi yang belum selesaikan azamnya yg tahun lepas tu, sambung jea tahun ni sampai berjaya dan jom kita tambah 1 lagi azam sama sama., Mengaji selalu dan berazam khatam Quran setahun sekali sampai kita berhenti bernafas nanti!! amacam, boleh??..Jom la, kita kita ajea..cukup tahun kita tanya sesama kita dah khatam Quran ke belum....ok?? Seronok cm ni...

Nak sentuh sikit berkaitan Quran ni, sikit jea...Kita yang sukaaa dan minat membaca Al Quran ni kerana ALLAH semata mata, nanti bila kita di bangkitkan semula dari kubur masing2, kita akan di bangkitkan bersama senaskah Al Quran!!  (pendapat sesetengah Ulama)..Hebat rasa diri masa tu kan. Tuhan hadiahkan Quran bersama kita dalam perjalanan di Padang Masyar nanti..hebat hebat..Nabi s.a.w. tengok kita gitu, senyum bangga Nabi s.a.w. U guys rasa kalau gitu la keadaan kita, ada cann masuk syurga tak??!..I kalau dok citer pasal syurga ni memang teringatkan bidadari!!..Peghh, dengan cantiknya, dengan sexynya memakai 70 helai lapisan baju, tiap helai baju tu senipis kulit bawang la (gambarannya).. ooooo aii, tak tahan abg cm ni!! hahahaha....ehhh, tak lupa juga dengan arwah Gee masa tu..Sekiranya syurga Allah tempatkan Gee n I, maka Gee masa tu akan menjadi WALI pada semua bidadari..so Gee masa tu lagi sexy n cantik giler!!. Berkuasa Tongkat Ali I masa tu!!!!..haahahaha..INSYALLAH.

Yang org pompuan ni pulak, jangan cemburu sangat masa ni. Di syurga nanti U all pun boleh minta bidadara kalau nak, TUHAN bagi!..Semua Tuhan bagi, minta jea. Takde hukum lagi di Syurga tu nanti, semua boleh. Nak minum bir, boleh! nak buat parti liar, boleh! nak makan benda yg haram masa di dunia ni, boleh! apa saja u guys nak buat di Syurga, ALLAH kata.. oookkkk..(contoh bahasa)..U guys nak tahu, pada tiap hari di suatu waktu yg di tentukan, kita semua akan masuk ke satu dewan ni,( OOII Cantik dewan tu ) di sana Allah pulak hiburkan kita. ALLAH sendiri akan membaca KalamNYA..Al Quran. Kita pulak dengar suara ALLAH..!! ALLAH HU AKHBAR! Selama ni kita dok baca selalu Quran, suara tu jangan cakap la, yg sedap, sedap la..yang sumbang mambang ni cm I..aduhhhh...tapi yg penting bukan suara,,IKHLAS kita. Ikhlas kerana ALLAH. Tu la sedikit cerita syurga, nak cerita lebih2 panjang pulak entry ni jadinya kang..

Yang cerita orang2 yg kat sebelah kiri (NERAKA) ni pulak..Allah Hu Akhbar...takut rasa!!Ahli Neraka ni, belum masuk lagi, baru tengok jea pintu Neraka tu, semua akan berkata" Kalau cm ni la, aku tak lahir di sunia dulu pun tak pe!"..mengigil. Bila pintu pintu Neraka di buka maka nampak la Malaikat Malek!! (oooooooiii jangan minta jumpa dia!!!)...Nampak jea dia, ahli Neraka punya la takut sehinggakan dia org gigit dan kunyah daging org sebelah dia! Boleh u guys bayangkan ketakutan tu?..Allah. Allah...Moga Allah mengampuni kita semua..

Tengok, cerita pasal azam baru sampai syurga neraka I melalut..Jadi jom la kita tambah 1 lagi azam tahun baru ni, MENGAJI QURAN tiap hari dan KHATAM setahun sekali sampai la nafas kita berhentiii..Boleh gitu??..Sesama kita yang membaca blog ni dan pada semua bloggers, jom kita mengaji Quran tiap2 hari..InsyAllah.




60 comments:

  1. peringatan yg baik ;)

    ReplyDelete
  2. allah hu akbar kanda.... bila ingat padang masyar ni serta merta dinda akan jadi takut... sbb dinda tau bekalan dinda belum ckup utk hadapi semua tu.... bila ingt balik ape yg dh di lakukan dlu... serta merta air mate ni tumpah x tentu pasal... lalai... alpa... semua la... tp nasib baik ade en suami yg bimbing semula... betul kan ape yg x elok... alhamdulillah... seram kalo ingt kan.... mulai tahun baru ni dinda berazam utk berubah... dr yg x elok mnjadi lebih baik.... i/allah... dan kne jugak istiqomah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinda kanda sorang ni..Allah suka dan cinta melihat sesiapa yg berusaha ke arahNYA..

      Delete
    2. tq mr DIM tapai... ehhh... silap2.. smoga dinda akn trus bersemangat.... i/allah....

      Delete
    3. ehh, tapai tu dinda jea..hahahaha

      Delete
    4. hehehehe... bkn kanda ke yg akan beli tapai tu????

      Delete
    5. Dinda jual tapai yea..ada discount tak?

      Delete
    6. ade.... 1 bungkus tapai harge nye 60 sen... kanda pnye psal dinda bagi 50 sen... sebungkus...

      Delete
  3. Saya tau abg abil bkn ustaz tp cuma nk mtk pendapat sikit boleh?...
    mcm mana nk ajar suami cukup solat 5 wktu, dan mengaji???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo degil yea en suami tu! rotan jea!!

      Pertamanya sebagai isteri tegur suami tu selembut2nya. Dia tak buat juga, kita solat n mengaji biar dia tengok (satu kaedah juga tu) bukan bermaksud kerana suami, awak beramal. Berdoa selalu. Dan tak jalan juga, cari siapa kawan baik atau org yg selalu dia dengar cakap, minta tolong org tu nasihatkan dia, InsyAllah.

      Sementara tu bila buat air minumnya baca la Al Wadud (kaedah yg I share dlm entry2 yg lepas) dan selepas doakan suami tu (solat) baca la "Al Latiff" 100x atau 1000x sebaiknya..InsyAllah ianya akan menjadi penyokong doa tu..

      Delete
    2. Time ksh abg abil.. may Allah bless u always.. amen.. :)

      Delete
  4. Salam,n3 yg sgt berguna... moga 'saham' abg abil btmbh dgn pengisian n3 sebegini...
    Ye, saya sokong dan menyahut azam baru ni... insyaallah... jom kita sama2 amalkan dan saling mengingatkan antara 1 sama lain... (siti)

    ReplyDelete
  5. Tq en.abil dgn n3 ni. Sy pun memang da niat nk khatam sethn sekali. Memang mencbr bila da berniat cmtu, asal buka Al-Quran dan mula bc, maka anak sy yg lelaki umur setahun mula dtg dan tarik2..byk kali dia wt cmtu,.mcm nk koyak pulak. Kalau tk dia, si kakaknya yg umur 3thn lak, mcm sj2 je. Aduss..tp tknk jdkn alasan kan. Walau dpt kejap2 nk bc gk walau dpt sebaris.

    Memang menakutkn bila mengingat bab2 balasan ni. Allahhu Akbar! Kerdilnya sy. Masa usia awal hingga ptengahan 20an dulu ada gk wt perkara2 yg melalaikan. Tu yg tau. Yg tk tau dn tk prasan tk tau la byk mana lak. Sy harap dn nk usaha jd hambaNya yg sebaik mungkin, juga nk jd anak, ibu, dan isteri solehah. Sy tknk disbbkn sy, suami dpt dosa..kalau bleh disbbkn sy, suami dpt jd ahli syurga..Moga Allah tolong sy dan suami sy nk jd ummat Rasulullah yg dpt bsama2 baginda di sana. Allahhu Akbar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebabkan amalan yg Tuhan terima kita masuk syurga..InsyAllah.

      Delete
    2. Sy faham tu. Cuma maksud sy, kalau boleh biarlah sy buat apa2 suami sy izinkan berbanding kalau sy contohnya buka aurat, tentunya sbg istri yg dibwh tanggungan suami, sepatutnya mjd tjwb dia menegur sy kan, maka dah mcm sy menyebabkn dia berdosa pula. Itu la maksud sy. Sy sedar yg diri tak sebaik mana.

      Delete
    3. ooo, sekarang lebih faham dah..

      Delete
  6. Nice sharing...anyway...Salam…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com . Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Follow,! nak bawa saya jalan kat mana tu..?..hahaha

      Delete
  7. Assalamualaikum bang. Apa khabar? Makin henssss...semmm nampaknya tu. Hihihihi. Dari ayat pertama, sehingga ayat last entry nie, saya terbayang2 Surah Al-Waqiah. Isi kandungan entry Abang Abil tu, ada kaitan dengan surah tu. Pertama kali masa saya baca tafsirannya dulu, berderai air mata dek kerana takutnya dengan bayangan siksa neraka. Tapiii, betul. Allah ceritakan juga nikmat di syurga dalam surah tu.

    Alhamdulillah, surah tu antara favourite saya. Walaupun tak dapat habiskan satu juzuk sehari, tetapi Insya Allah, kalau ada surah2 yang kita favourite tu, tak salah pun kalau dilekatkan dalam hati, yer tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus dan tak salah klau gitu..namun gitu juga, kena la baca semua surah dahulu itu yg terbaik.

      Delete
  8. bbila abe bil post ni..hati iman tetibe sayu la. ya allah mgkn sbb lama xbc ayat2 cinta darinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg kena selalu kita ulangkaji sesama..

      Delete
  9. Da lama baca blog ni. Tp sekali dua je komen. Kali ni bukan nk komen berkaitan n3 ni tp nk komen pasal cara abang jawap komen. Saya dok perhati je, lama2 sy tgk, abang ni nampak mesra dengan orang2 tertentu saja rasanya la. Betul tak abang? Abang mesti tak mengaku kan. Cer perati betul2. Ke abang dapat rasa saper yang ikhlas saper yang tk? Abang kan orang lama. Mesti ada ilmu tang ni. Cer criter bang. Adik nak jugak blajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea betul tu, terutama bagi mereka2 yang selalu jenguk arwah dulu. Mereka lebih mengenali abg ni dan abg dah biasa dgn mereka.

      Tang ikhlas atau tidak tu kita boleh tahu dari segi bahasa, perkataan dan susunan ayat2nya..

      Delete
    2. Ooo..mcm tu ye..terer le abang ni..tu yg adik suka tu..ehem ehem abang, saya ada kakak tau..kalau la abang bleh jd abang ipar saya..dapat la saya blajar gaya bahasa, pekataan dan ayat ikhlas ke tak mcm abang ckp tu..kan kan kan abang..jom bang..ala jom laa..nanti saya bg gambar kakak saya..ni kire merisik ni tau..hihihi..kakak saya ada iras2 fauziah gak tp fauziah ahmad daud la..masa memuda yg citer apa ek yg watak azura tu..pelakon tu tau kan..tp tak la se lazer mcm kak gee tu..kiut kan kak gee masa muda dulu kan..jom! Ada bran tak? ;)

      Delete
  10. InsyaALLAH Prof.. Memang itu azam saya setiap tahun.. Sekurang2nya khatam Quran setiap tahun.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..suka prof, mendengarnya..

      Delete
  11. seronok bila membayangkan nikmat syurga..tak nak neraka..nice sharing..sweet entry..jom kita semua amalkan membaca Al Quran..Al Fatihah untuk kak gee..

    ReplyDelete
  12. Saya berazam nk khatam quran thun ni.....insyallah....ikhlas krana Allah.....insyallah..... Tq en.abil wat n3 ni coz saya lgsung xde azam baru utk thn ni....huhu...sadis....

    ReplyDelete
  13. This n3 is consider Dakwah … sejuk jiwa baca … I sokong idea khatam Quran dgn penghayatan..barulah namanya percaya pada Al Quran as rukun Iman.May Allah bless u and grant u as lelaki soleh..Amin..my hijrah is to be wanita solehah dan hajat hati nak mengerjakan umrah insyallah.. anyway tak nak Malik...mintak2 laaa jumpa Ridhuan hensemmm :) – Miss Dakwah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya doakan awak dapat mengerjakan haji..InsyAllah.

      Delete
    2. maysaallah...yea ke .. saya mintak peluang umrah..u doa haji..amin .. doa ya..miss hajah lah saya nampaknya...di Mekah nanti i doa dan seru supaya insan yg mendoakan i tu di jemput jadi tetamu allah... - Miss Hajah

      Delete
  14. Selamat Tahun Baru...TQ sharing knowledge...

    ReplyDelete
  15. Insya Allah abg abil sama2 b'usaha utk khatam Quran s'lg hayat msh ada..trma ksh ats peringatannya, smga kta smua p'oleh syurga Allah..Aamiiin..Al-Fatihah utk arwah kak gee (eja)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks eja, tq selalu doakan arwah Gee..

      Delete
  16. InsyaAllah... thanks utk peringatan ni...

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah..terima kasih atas entry menarik ni. semoga kite semua dapat bangkit dari kubur dengan senaskah al-quran nanti..amin!

    ReplyDelete
  18. SALAM ukhuwah dari nanie utk abg abil. rasa tersentuh dgn apa yg abg abil tulis. nanie kena muhasabh diri. allahukabar

    smoga sama2 kita perbaiki diri

    terima kasih abg abil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berusaha ke arah yg lebih baik sangat di tuntut kan..

      Delete
  19. pesanan yang baik...TQ, insyallah

    ReplyDelete
  20. Khatam .dua kali lah Abil. Sekali masa bulan puasa dan sekali sepanjang bulan - bulan yang bakinya

    ReplyDelete
  21. tanam azam tiap tahun , tapi yag lama pun x 100 % tercapai lagi ni acaner hehehe

    ReplyDelete
  22. lama x singgah sini..dah malas nak berazam baru,sbb x pernah tertunaikan...

    ReplyDelete
  23. alhamdulillah.thanks share.peringatan bersama

    ReplyDelete

Followers